Viisi tapaa tunnistaa, että haet töihin scaleupiin. Mikä on Scaleup?

19.10.2017

Viisi tapaa tunnistaa, että haet töihin scaleupiin. Mikä on Scaleup?

Vieraskirjoittajana Kasvuryhmän CCO, Vilja Hannula:

Oletko koskaan ajatellut sitä, että isompiin firmoihin hakeminen on monella tapaa fiksu veto: talo on vakaa, mutta ei massiivisen iso; etenemismahdollisuuksia on paljon, mutta ilman jäyhiä urapolkuja; resursseja löytyy, ja niihin pääsee käsiksi; johto on osaavaa, mutta tarpeeksi lähellä.

Yksi erotus on kuitenkin hyvä ymmärtää, se haetko töihin keskivertoon keskisuureen yritykseen, vai scaleupiin. Mikä on siis scaleup-yritys?

Harmillinen tosiasia on, että keskiverto suomalainen yritys ei ole ihan sillä uusimmalla kellotaajuudella. Keskiverron keskisuuren yrityksen kasvu on myös hyvin hidasta verrattuna sekä itseään pienempiin että isompiin firmoihin.

Ja kun joku ei kasva, se lahoaa - hitaasti mutta varmasti.

Scaleupit puolestaan ovat kokonsa puolesta toki keskisuuria, mutta tekevät asiat hyvin eri tavalla. Scaleupit ovat ottaneet kasvun, uudistumisen ja kehittymisen merkityksen toimintansa ytimeen. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että siinä missä keskiverto keskisuuri yritys on kasvutavoitteissaan parhaimmillaankin yleensä maltillinen, scaleupille kasvu on tapa varmistaa, että tulet olemaan relevantti vielä vuosikymmenten päästä. Toisaalta, siinä missä keskisuuri yritys myy tuotteita, johtaa resursseja ja kehittää prosesseja, scaleup haluaa panostaa palvelukokonaisuuksiin, henkilöiden potentiaaliin ja imuvoimaiseen yrityskulttuuriin. Ja vielä, siinä missä keskisuuri yritys keskittyisi olemassa olevan säilyttämiseen, scaleup haluaa ottaa liiketoiminnassa useita harppauksia eteenpäin isollakin riskillä.

Studentwork on itsekin hyvä esimerkki scaleupista: korkea kunnianhimon taso, osaava porukka, jo toimivaksi todettu liiketoiminta - ja älytön draivi päällä.

Scaleupit voi tunnistaa viidestä piirteestä:

  1. Tarpeeksi kokoa ja massaa. Nyrkkisääntö on, että scaleupiksi luokitellaan 10M€–500M€ liikevaihdon yritykset.
  2. Todella kovat kasvutavoitteet. Esimerkiksi Kasvuryhmän scaleupit aikovat keskimäärin tuplata liikevaihtonsa viiden vuoden aikana. Hurjaa.
  3. Kirkas visio kasvuhankkeista. Selkeät hankkeet, joista tämä hurja kasvu aiotaan löytää - ja konkreettiset stepit hankkeiden edistämiseksi.
  4. Halu uudistua. Vanhaa liiketoimintaa viilaamalla on turha odottaa isoja kasvuharppauksia: isot jutut vaativat isoja liikkeitä! Scaleup raivaa uusia väyliä isolla riskillä - joskus jopa kannibalisoimalla vanhaa liiketoimintaansa - jotta uusia kasvu-uria aukeaisi.
  5. Ihmisiä palkataan uusiin rooleihin, kasvuhankkeiden toteuttamiseen. Kasvuhankkeisiin palkataan uusia ihmisiä, joilla on osaamista, intoa ja määrätietoisuutta viedä suunnitelmat maaliin. Tiimin kasvattaminen on tärkeää koska hankkeisiin pitää panostaa aikaa ja löytää osaamista, mutta uudet henkilöt nousevat monesti muutoksen soihdunkantajiksi ja kasvukulttuurin kasvoiksi.

Tämä viimeinen kohta on monelle scaleupille se pullonkaula: mistä löytää kunnianhimoisia osaajia, jotka veisivät heidän hankkeitaan eteenpän vahvalla draivilla? Jäsentemme kasvuhankkeissa riittää mahdollisuuksia työllistää joukoittain ihmisiä, jotka haluavat esimerkiksi olla mukana käynnistämässä uutta liiketoimintayksikköä, kehittää uudenlaisen myyntiorganisaation, auttaa uusien markkinoiden haltuunotossa tai uudistaa scaleupin brändiä.

Kasvuryhmä pyrkii omalta osaltaan ratkomaan tätä ongelmaa. Tänä vuonna KASKI-tapahtumassa (ti 31.10) olemme haastaneet kasvuryhmäläiset toimitusjohtajat pitchaamaan kasvutarinaansa sadalle kunnianhimoiselle Talentille. Studentwork on ollut mukana löytämässä näitä tekijöitä ja paikalle on valikoitunut aivan törkeän hyvä porukka, jotka haluavat olla mukana tekemässä scaleup-menestystarinaa. On mahtava päästä törmäyttämään tekijät ja talot, joiden rima ja osaaminen on todella korkealla!

Koetko sinä, että oma paikkasi voisi uran kehittyessä olla jossain vaiheessa scaleupissa?

Kasvuryhmä on keväällä 2015 perustettu scaleup-liikkeen yhteisö, jonka jäsenenä on 189 scaleup-johtajaa ja -omistajaa. Perustajissa yritysmaailman tunnettuja nimiä, kuten Mika Anttonen, Aaro Cantell, Matti Alahuhta ja Ilkka Paananen. Jäsenyritysten tavoitteena on tuplata yhteenlaskettu liikevaihtonsa 21 miljardiin euroon 2020 mennessä.

Scaleup -yrityksiksi luokitellaan yli 10M€ vaihtavat yritykset, joka tavoittelevat seuraavaa kasvuloikkaansa globaaleilta markkinoilta. Scaleup-yritysten johto tiedostaa, että perinteisten liiketoiminta-alojen kääntäminen voimakkaaksi kasvuksi globaaleilla markkinoilla vaatii rohkeita päätöksiä ja irtautumista mukavuusalueelta.

Yhteistyökumppanit
Ota yhteyttä!