• For businesses

Hakijakokemus on avain hyvän työnantajamielikuvan rakentumiselle

Julkaistu 11 marraskuuta 2019


CareerArc on selvittänyt työnantajamielikuvan rakentumista työnhakijan näkökulmasta. Yhä useammin hakijakokemus määrittää työnantajan mainetta ja siksi siihen investoiminen on parhaita tapoja työnantajamaineen rakentamiseksi. Jopa 64% työnhakijoista on sitä mieltä, että huono hakijakokemus vaikuttaa negatiivisesti heidän intoonsa käyttää yrityksen palveluita tai tarjontaa.

Yli neljä viidestä työnhakijasta etsii rekrytoivista yrityksistä arvioita ja näkemyksiä internetistä.1Erilaiset arvostelut vaikuttavat siihen, minne työnhakijat hakevat, sillä jopa puolet työnhakijoista sanoo, etteivät hakisi huonomaineiseen yritykseen – edes palkankorotuksenkaan myötä.2 Jopa 55% työnhakijoista kertoo jättäneensä työtä hakematta, jos he ovat lukeneet huonon arvion työnantajasta. Tämä kertoo siitä, että negatiivinen arvio aidosti vaikuttaa potentiaalisten hakijoiden hakeutumiseen yrityksiin. Lähes 70% työnhakijoista ei menisi töihin huonomaineiseen yritykseen, vaikka olisivat työttöminä.3

Siltikään yli puolet yrityksistä ei tarkastele sosiaalisessa mediassa tai erilaisissa arvostelusivustoissa esitettyjä negatiivisia arvioita – vaikka työnantajamaineen rakentamiseen huippuosaajien houkuttelussa uskoo jopa 99% yrityksistä. Ensimmäinen askel hyvän työnantajanmaineen rakentamisessa olisikin sen selvittäminen, mitä työnhakijat yrityksestä ajattelevat.

Työpaikan maineen suhteen työnhakijat uskovat yritysten työntekijöihin enemmän kuin yrityksen johtoon. Siksi työnhakijoiden houkuttelemiseksi kannattaa vahvistaa nykyisten työntekijöiden edellytyksiä ja motiiveja kertoa yrityksestä hyvää. Puskaradion merkitystä ei pidä aliarvioida.
Jopa 60% työnhakijoista kertoo kohdanneensa huonon hakijakokemuksen. Heistä jopa 72% jakaa kokemuksensa erilaisissa työnantajien arviontisivustoissa, sosiaalisilla alustoilla tai suoraan kollegojen tai ystävien kanssa.4 Jo tämä tilasto kertoo siitä, että hakuprosesseissa on parannettavaa, ja niiden korjaaminen vaikuttaa suoraan maineen rakentumiseen.

Lähes 80% työnhakijoista sanoo, että heidän vastaanottamansa hakijakokemus toimii indikaattorina siitä, miten yritys arvostaa työntekijöitään.5 Siksi rekrytoivan yrityksen kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että hakijalle syntyy arvostettu olo. Arvioiden mukaan 80-90% työnhakijoista sanoo, että hakijakokemus muuttaa heidän käsitystään yrityksestä – hyvässä ja pahassa. Hakijakokemuksen kautta yrityksillä on mahdollisuus aidosti kehittää omaa kilpailukykyään talenttien keskuudessa.

Mistä hyvä hakijakokemus sitten syntyy? Laita ainakin nämä asiat kuntoon:

1. Ilmoita työpaikoista siellä, missä etsimäsi talentit ovat

Työpaikkailmoittelua kannattaa kohdentaa sinne, missä potentiaalisia hakijoita on. Hyvin kohdennettu työpaikkailmoittelu voi herättää kiinnostusta jopa niissä, jotka eivät aktiivisesti etsi töitä. Tätä kautta rekrytointiprosessi on optimoitu molempien osapuolten kannalta.

2. Kerro työpaikkailmoituksessa selkeästi siitä, mitä etsit ja mitä tarjoat

Hyvin muotoiltu työn kuvaus inspiroi tarvitsemiasi hakijoita hakemaan tarjoamaasi työtä. Hakijalle on olennaista tietää, millaista työtä hän on hakemassa.

3. Ilmoita hakijalle vastaanottaneesi hakudokumentit ja kerro samalla prosessin aikataulusta

Näin jokaiselle hakijalle syntyy kuva siitä, että heidän hakupanostaan arvostetaan. Automatisoidun kuittausviestin tekeminen ei edes vaadi paljoa!

4. Pidä prosessi napakkana, muttei kiireisenä

Haastattelu on hyvä pitää kohtuullisen lähellä hakemusten lähettämisen deadlinea. Mahdollisimman pikainen kandidaattien informointi on hakijan kannalta olennaista – odottelu on jo muutoinkin jännittävää! Muistathan ilmoittaa kaikille kandidaateille siitä, kuinka haastattelukutsun kanssa kävi. Kiitä myös niitä hakijoita mielenkiinnosta, jotka eivät tällä kertaa tulleet valituiksi haastatteluvaiheeseen.

5. Kun haastattelet kandidaatteja, perehdy heidän hakemukseensa ja kokemukseensa niin, että haastattelussa pystytte keskittymään olennaiseen.

Hyvä työnhaastattelu on yksi tärkeimmistä askeleista toimivan työnantajamielikuvan rakentamiseen. Hyvässä haastattelussa kandidaatti pääsee kertomaan osaamisensa soveltamisesta haettavaan tehtävään ja tämän pitäisi olla jokaisen haastattelun ytimessä.

6. Anna palautetta vähintään kaikille haastatteluissa olleille

Aika on rahaa – myös työnhakijan kohdalla. Jokainen haastattelussa ollut on käyttänyt prosessiin aikaa ja vaivaa, ja ansaitsee perustelut valintapäätökselle sekä palautetta prosessista. Muista olla kannustava ja rehellinen.

7. Toivota valittu kandidaatti tervetulleeksi työyhteisöön!

Uuteen työhön on aina jännittävää tulla – laita panostuksia siihen, että uusi työntekijä otetaan avosylin mukaan uuteen työyhteisöön! Perehdytyksellä ja vastaanotolla on valtava merkitys työntekijän sitouttamisen kannalta. Lataa alhaalta Nuoret osaajat työelämässä 2019 -raporttimme ja nappaa vinkkimme työntekijän tehokkaaseen perehdytykseen ja sitouttamiseen!

Lataa raportti

1) Recruiting Brief
2) Betterteam Blog 2017
3) http://pdfserver.amlaw.com/cc/COMMITForumPowerpointdocumentSeptember232013Final.pdf
4) Future Workplace & CareerArc study via workplacetrends.com 
5) http://talentadore.com/en/candidate-experience-statistics-know/

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Junior Software Developer, Full-Time, CDK Global, Oulu

IT / telekommunikaatio / internet / Oulu

At CDK, we understand that automotive retailing is more than a sales business: it’s a relationships business. In the end, what customers experience when they walk through your doors, or visit your website, is what determines dealer success. Your teams provide the essential human touch. Our job is to provide the technology to support you. We help dealers provide relevant and engaging interactions across all touchpoints on the customer’s path to purchase and throughout their ownership experience - from researching to buying, and maintaining to upgrading. We’re with you every step of the way, to help you create a seamless automotive consumer experience.

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior mekaniikkasuunnittelija, kokoaikainen, Europress, Kerava

Tekniikka / Kerava

Lue lisää ja hae
Company logo

Taloushallinnon assistentti, osa-aikainen, Fibox Oy, Tampere

Muu / Tampere

Fibox Group is Finnish, family owned business manufacturing and selling enclosures and cabinets for industrial infrastructure and installation applications worldwide. We have operations and offices in all major markets with annual sales of 90 million euros and we employ globally approximately 450 people. The Fibox Group Head Office is in Keilaranta Espoo. www.fibox.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Chinese speaking Project Manager, Full-Time, Firstbeat Technologies Oy, Jyväskylä

IT / telekommunikaatio / internet / Jyväskylä

Firstbeat is the leading provider of physiological analytics for sports and well-being. They transform heartbeat data into personalized information on exercice, stress and recovery. Hundreds of elite sports teams, wellness professionals, and millions of consumers worldwide trust Firstbeat to enhance performance and well-being. Read more here: https://www.firstbeat.com/en/

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakasneuvoja, kokoaikainen, Elenia Palvelut Oy, Tampere

Hallinto / Tampere

Elenia Palvelut Oy tarjoaa sähköverkko-, kaukolämpö-, kaukojäähdytys-, maakaasu ja sähkönmyynti- sekä vedenjakeluliiketoimintaan liittyvää asiakaspalvelua. Heidän vastuullaan on muun muassa puhelinpalvelu, sopimuskäsittely ja laskutus. Miellyttävän asiakaskokemuksen varmistamiseksi he panostavat jatkuvasti toimintansa laatuun ja tehokkuuteen. Heidän tavoitteenaan on olla asiantuntevin ja osaavin palveluntuottaja energia-alalla. Elenia on savuton työpaikka. Sukella heidän tarinaansa www.elenia.fi.

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen myyjä, kokoaikainen, Algol Technics Oy, Espoo

Muu / Espoo

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakkuusneuvoja, kokoaikainen, Tornion Osuuspankki, Tornio

Pankki / finanssi / vakuutus / Tornio

OP Tornio on omistaja-asiakkaidensa oma pankki, voimakkaasti kehittyvä pankki. Saman katon alta tarjotaan asiakkaille kaikkia nykyaikaisen finanssipalveluyrityksen tuotteita perinteisistä pankkipalveluista vakuutuksiin ja asiantuntijapalveluihin.  Myös lakipalvelut ja omat kiinteistövälitys- ja isännöintipalvelut ovat osa palvelutarjontaa. Pankissa työskentelee 25 pankki- ja vakuutusalan ammattilaista. OP Tornio kuuluu OP Ryhmään, jonka kautta käytettävissä on suuren ryhmän asiantuntemus, valtakunnallinen verkko ja kansainväliset yhteydet. Tutustu asiakkaaseen tarkemmin: https://www.op.fi/web/op-tornio/pankin-esittely

Lue lisää ja hae
Company logo

Palvelumestari, kokoaikainen, Tornion Osuuspankki, Tornio

Pankki / finanssi / vakuutus / Tornio

OP Tornio on omistaja-asiakkaidensa oma pankki, voimakkaasti kehittyvä pankki. Saman katon alta tarjotaan asiakkaille kaikkia nykyaikaisen finanssipalveluyrityksen tuotteita perinteisistä pankkipalveluista vakuutuksiin ja asiantuntijapalveluihin.  Myös lakipalvelut ja omat kiinteistövälitys- ja isännöintipalvelut ovat osa palvelutarjontaa. Pankissa työskentelee 25 pankki- ja vakuutusalan ammattilaista. OP Tornio kuuluu OP Ryhmään, jonka kautta käytettävissä on suuren ryhmän asiantuntemus, valtakunnallinen verkko ja kansainväliset yhteydet. Tutustu asiakkaaseen tarkemmin: https://www.op.fi/web/op-tornio/pankin-esittely

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
B2B uutiskirje
Työnhakijat