• For businesses

Hakijakokemus on avain hyvän työnantajamielikuvan rakentumiselle

Julkaistu 27 elokuuta 2018


CareerArc on selvittänyt työnantajamielikuvan rakentumista työnhakijan näkökulmasta. Yhä useammin hakijakokemus määrittää työnantajan mainetta ja siksi siihen investoiminen on parhaita tapoja työnantajamaineen rakentamiseksi. Jopa 64% työnhakijoista on sitä mieltä, että huono hakijakokemus vaikuttaa negatiivisesti heidän intoonsa käyttää yrityksen palveluita tai tarjontaa.

Yli neljä viidestä työnhakijasta etsii rekrytoivista yrityksistä arvioita ja näkemyksiä internetistä.1Erilaiset arvostelut vaikuttavat siihen, minne työnhakijat hakevat, sillä jopa puolet työnhakijoista sanoo, etteivät hakisi huonomaineiseen yritykseen – edes palkankorotuksenkaan myötä.2 Jopa 55% työnhakijoista kertoo jättäneensä työtä hakematta, jos he ovat lukeneet huonon arvion työnantajasta. Tämä kertoo siitä, että negatiivinen arvio aidosti vaikuttaa potentiaalisten hakijoiden hakeutumiseen yrityksiin. Lähes 70% työnhakijoista ei menisi töihin huonomaineiseen yritykseen, vaikka olisivat työttöminä.3

Siltikään yli puolet yrityksistä ei tarkastele sosiaalisessa mediassa tai erilaisissa arvostelusivustoissa esitettyjä negatiivisia arvioita – vaikka työnantajamaineen rakentamiseen huippuosaajien houkuttelussa uskoo jopa 99% yrityksistä. Ensimmäinen askel hyvän työnantajanmaineen rakentamisessa olisikin sen selvittäminen, mitä työnhakijat yrityksestä ajattelevat.

Työpaikan maineen suhteen työnhakijat uskovat yritysten työntekijöihin enemmän kuin yrityksen johtoon. Siksi työnhakijoiden houkuttelemiseksi kannattaa vahvistaa nykyisten työntekijöiden edellytyksiä ja motiiveja kertoa yrityksestä hyvää. Puskaradion merkitystä ei pidä aliarvioida.
Jopa 60% työnhakijoista kertoo kohdanneensa huonon hakijakokemuksen. Heistä jopa 72% jakaa kokemuksensa erilaisissa työnantajien arviontisivustoissa, sosiaalisilla alustoilla tai suoraan kollegojen tai ystävien kanssa.4 Jo tämä tilasto kertoo siitä, että hakuprosesseissa on parannettavaa, ja niiden korjaaminen vaikuttaa suoraan maineen rakentumiseen.

Lähes 80% työnhakijoista sanoo, että heidän vastaanottamansa hakijakokemus toimii indikaattorina siitä, miten yritys arvostaa työntekijöitään.5 Siksi rekrytoivan yrityksen kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että hakijalle syntyy arvostettu olo. Arvioiden mukaan 80-90% työnhakijoista sanoo, että hakijakokemus muuttaa heidän käsitystään yrityksestä – hyvässä ja pahassa. Hakijakokemuksen kautta yrityksillä on mahdollisuus aidosti kehittää omaa kilpailukykyään talenttien keskuudessa.

Mistä hyvä hakijakokemus sitten syntyy? Laita ainakin nämä asiat kuntoon:

1. Ilmoita työpaikoista siellä, missä etsimäsi talentit ovat

Työpaikkailmoittelua kannattaa kohdentaa sinne, missä potentiaalisia hakijoita on. Hyvin kohdennettu työpaikkailmoittelu voi herättää kiinnostusta jopa niissä, jotka eivät aktiivisesti etsi töitä. Tätä kautta rekrytointiprosessi on optimoitu molempien osapuolten kannalta.

2. Kerro työpaikkailmoituksessa selkeästi siitä, mitä etsit ja mitä tarjoat

Hyvin muotoiltu työn kuvaus inspiroi tarvitsemiasi hakijoita hakemaan tarjoamaasi työtä. Hakijalle on olennaista tietää, millaista työtä hän on hakemassa.

3. Ilmoita hakijalle vastaanottaneesi hakudokumentit ja kerro samalla prosessin aikataulusta

Näin jokaiselle hakijalle syntyy kuva siitä, että heidän hakupanostaan arvostetaan. Automatisoidun kuittausviestin tekeminen ei edes vaadi paljoa!

4. Pidä prosessi napakkana, muttei kiireisenä

Haastattelu on hyvä pitää kohtuullisen lähellä hakemusten lähettämisen deadlinea. Mahdollisimman pikainen kandidaattien informointi on hakijan kannalta olennaista – odottelu on jo muutoinkin jännittävää! Muistathan ilmoittaa kaikille kandidaateille siitä, kuinka haastattelukutsun kanssa kävi. Kiitä myös niitä hakijoita mielenkiinnosta, jotka eivät tällä kertaa tulleet valituiksi haastatteluvaiheeseen.

5. Kun haastattelet kandidaatteja, perehdy heidän hakemukseensa ja kokemukseensa niin, että haastattelussa pystytte keskittymään olennaiseen.

Hyvä työnhaastattelu on yksi tärkeimmistä askeleista toimivan työnantajamielikuvan rakentamiseen. Hyvässä haastattelussa kandidaatti pääsee kertomaan osaamisensa soveltamisesta haettavaan tehtävään ja tämän pitäisi olla jokaisen haastattelun ytimessä.

6. Anna palautetta vähintään kaikille haastatteluissa olleille

Aika on rahaa – myös työnhakijan kohdalla. Jokainen haastattelussa ollut on käyttänyt prosessiin aikaa ja vaivaa, ja ansaitsee perustelut valintapäätökselle sekä palautetta prosessista. Muista olla kannustava ja rehellinen.

7. Toivota valittu kandidaatti tervetulleeksi työyhteisöön!

Uuteen työhön on aina jännittävää tulla – laita panostuksia siihen, että uusi työntekijä otetaan avosylin mukaan uuteen työyhteisöön!

Me Studentworkilla uskomme siihen, että hakijoita pitää kohdella kiinnostavina yksilöinä, eikä pelkästään rekrytointiprosessin osana. Juuri nyt on käynnissä kymmeniä rekryprosesseja asiakkaillemme – katso avoimet työpaikat täältä:

Avoimet työpaikat

Lähteet:

1) Recruiting Brief
2) Betterteam Blog 2017
3) http://pdfserver.amlaw.com/cc/COMMITForumPowerpointdocumentSeptember232013Final.pdf
4) Future Workplace & CareerArc study via workplacetrends.com 
5) http://talentadore.com/en/candidate-experience-statistics-know/

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Documentation Specialist

Hallinto / Vantaa

Suunto sai alkunsa vuonna 1936, kun suomalainen suunnistaja ja insinööri Tuomas Vohlonen keksi nestetäytteisen kompassin massatuotantomenetelmän. Siitä lähtien Suunto on ollut alan innovatiivinen edelläkävijä ja yksi maailman johtavista urheilijoiden ja seikkailijoiden käyttämien urheilukellojen, sukellustietokoneiden ja urheiluinstrumenttien suunnittelijoista ja valmistajista. aina korkeimmilta vuorilta syvimpiin meriin Suunnon laitteita käyttävät urheilijat ja seikkailijat kaikkialla maailmassa. Suunnon pääkonttori ja tuotantolaitos ovat Vantaalla. Yrityksellä on yli 400 työntekijää eri puolilla maailmaa, ja Suunto-tuotteita myydään yli sadassa maassa. Yhtiö on Amer Sports Corporationin tytäryhtiö, kuten sisaryhtiönsä Salomon, Arc’teryx, Atomic, Wilson, Precor ja Mavic.

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior Systems Specialist, Finnlines

IT / telekommunikaatio / internet / Helsinki

Finnlines on Itämeren ja Pohjanmeren johtava rahti- ja matkustajaliikennevarustamo, jolla on käytössään yksi alueen suurimmista roro- ja ropax-laivastoista. Yhtiö tarjoaa laajan ”Motorways of the Sea” -verkoston puitteissa merikuljetuspalveluja Belgian, Tanskan, Viron, Suomen, Saksan, Espanjan, Ruotsin, Alankomaiden, Puolan, Iso-Britannian ja Venäjän välillä. Yhteistyössä Grimaldi-konsernin kanssa Finnlinesin palvelut liittyvät joustavasti Grimaldin koko verkostoon ja ulottuvat USA:n itärannikolle Atlantic Container Linen kautta. Finnlinesin matkustaja-rahtilaivat liikennöivät Suomesta Saksaan ja Ahvenanmaan kautta Ruotsiin sekä Ruotsista Saksaan. Yhtiöllä on tytäryhtiöt tai myyntikonttorit Saksassa, Belgiassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Puolassa. Merikuljetusten lisäksi yhtiö tarjoaa satamapalveluja Helsingin ja Turun satamissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 536,3 miljoonaa euroa ja tulos 82,7 miljoonaa euroa. Yhtiöllä oli vuonna 2017 henkilöstöä keskimäärin 1 651.

Lue lisää ja hae
Company logo

Customer Service Officer

Hallinto / Lohja

Enics on teollisuuselektroniikkaan keskittynyt globaali sopimusvalmistusyritys. Enicsillä on maailmanlaajuisesti 8 tehdasta, joissa valmistetaan asiakasyrityksille monenlaisia investointihyödykkeitä mm hissien, liukuportaiden, taajuusmuuntajien ja säähavaintolaitteiden elektroniikkaosia. Enicsin pääkonttori on Sveitsissä, mutta Enicsin omistaa Suomalainen Ahlstrom Capital. Enicsin Lohjan toimipisteessä työskentelee noin 350 elektroniikkateollisuuden eri alojen ammattilaista.

Lue lisää ja hae
Company logo

Myynti- ja markkinointiassistentti, Vitaseege Oy

Myynti ja markkinointi / Vantaa

Vitaseege Oy on päivittäistavarakaupan ammattilainen, jonka missiona on rikastuttaa jääkaapin sisältöä, tuoda uusia vaihtoehtoja ihmisten arkeen sekä ilahduttaa raikkailla tuotemerkeillään. Vitaseege on vuonna 1980 perustettu myynti- ja markkinointiyritys, jonka asiakkaita ovat päivittäistavarakaupat, tukut, kioskit, huoltoasemat sekä HoReCa-sektori. Vitaseege vastaa monista kansainvälisten ruoka- ja päivittäistuotteiden jakelusta sekä markkinoinnista. Vitaseegen tuotteita ovat mm. Alpro, SoFine, Wewalka, VegeSun, Eat Natural, Muuti sekä Rauch.

Lue lisää ja hae
Company logo

Osa-aikainen tekninen tukihenkilö

IT / telekommunikaatio / internet / Helsinki

Trafox on Muuntosähkö Oy:n tuotemerkki, jonka alla kehitämme, valmistamme ja räätälöimme korkealaatuisia muuntajia, kuristimia, suodattimia sekä Trafox Superintend® -valvontalaitteita. Tuotteitamme hyödynnetään mitä moninaisimmissa käyttökohteissa aina raskaasta teollisuudesta lääkintätekniikkaan. Yli 60 vuoden kokemuksemme auttaa meitä ymmärtämään asiakkaidemme yksilölliset sekä toimialakohtaiset vaatimukset ja luomaan niihin aidosti lisäarvoa tuottavia ratkaisuja. Tuotekehityksemme lähtökohtana ovat monikäyttöiset Trafox-ratkaisut, jotka vastaavat kattavasti sekä kansainvälisten standardien että asiakaskohtaisten tarpeiden asettamiin vaatimuksiin. Vuonna 1947 perustetun yrityksemme juuret ovat Suomessa, mutta toimintamme kansainvälistä. Palvelemme asiakkaitamme kotimarkkinamme Suomen ohella niin Pohjois- ja Keski-Euroopassa, Aasiassa kuin USA:ssakin. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingissä, tuotantolaitokset Helsingissä (Suomi), Joensuussa (Suomi), Viljandissa (Viro) ja Suzhoussa (Kiina).

Lue lisää ja hae
Company logo

Sähköhardissuunnittelija, Rosendahl Nextrom

Tekniikka / Vantaa

Rosendahl Nextrom on maailman johtava optisen kuidun ja kuitukaapeleiden valmistuslinjojen, tuotantoratkaisuiden ja palveluiden toimittaja. Yrityksellä on toimintaa Vantaalla Suomessa, Pischelsdorfissa Itävallassa, Shanghaissa Kiinassa ja Atlantassa Yhdysvalloissa. Nykyään Rosendahl Nextrom on osa Knill Grouppia (Itävalta) ja sen liiketoiminta on erittäin voimakkaassa kasvussa.

Lue lisää ja hae
Company logo

Kasvuntekijäksi Studentworkille

Hallinto / Helsinki

Studentwork on pohjoismainen rekrytointi- ja henkilöstöpalveluyritys, joka on erikoistunut opiskelijoihin, vastavalmistuneisiin ja noin 1-5 vuoden työkokemuksella varustettuihin nuoriin osaajiin. Näillä osaajilla on tuorein substanssiosaaminen, uusia ideoita ja halu kehittää. Se, mikä tekee meistä erityisen, on keskittymisemme online-arviointeihin työkaluna hakijoiden ja työnantajien tehokkaaseen yhteensovittamiseen. Identifioimalla motivaatiotekijöitä ja liikkeellepanevia voimia löydämme parhaat nuoret osaajat, lyhennämme rekrytointi- ja perehtymisvaiheiden kestoa sekä varmistamme, että työntekijät ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.

Lue lisää ja hae
Company logo

Lähde mukaan kasvumatkalle kanssamme!

Myynti ja markkinointi / Helsinki

Sharper on pohjoismainen vaativampien asiantuntija-, päällikkö-, ja PK-yritysten johtotehtävien henkilöstövuokraukseen ja suorarekrytointeihin erikoistunut yritys. Tyypillisiä rekrytointejamme ovat erilaiset vaativat esimies- ja asiantuntijaroolit, kuten IT-, talous- sekä henkilöstöhallinnon ja teknisten alojen ammattilaiset. Usein tehtäviin liittyy projekti-, tulos- tai esimiesvastuuta. Olemme osa Studentwork Groupia, joka kuuluu Suomen 20 suurimman henkilöstöpalvelualan yrityksen joukkoon.

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA STUDENTWORKIN UUTISKIRJE

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
Työnhakijat
Yritykset