• For businesses

Hakijakokemus on avain hyvän työnantajamielikuvan rakentumiselle

Julkaistu 11 marraskuuta 2019


CareerArc on selvittänyt työnantajamielikuvan rakentumista työnhakijan näkökulmasta. Yhä useammin hakijakokemus määrittää työnantajan mainetta ja siksi siihen investoiminen on parhaita tapoja työnantajamaineen rakentamiseksi. Jopa 64% työnhakijoista on sitä mieltä, että huono hakijakokemus vaikuttaa negatiivisesti heidän intoonsa käyttää yrityksen palveluita tai tarjontaa.

Yli neljä viidestä työnhakijasta etsii rekrytoivista yrityksistä arvioita ja näkemyksiä internetistä.1Erilaiset arvostelut vaikuttavat siihen, minne työnhakijat hakevat, sillä jopa puolet työnhakijoista sanoo, etteivät hakisi huonomaineiseen yritykseen – edes palkankorotuksenkaan myötä.2 Jopa 55% työnhakijoista kertoo jättäneensä työtä hakematta, jos he ovat lukeneet huonon arvion työnantajasta. Tämä kertoo siitä, että negatiivinen arvio aidosti vaikuttaa potentiaalisten hakijoiden hakeutumiseen yrityksiin. Lähes 70% työnhakijoista ei menisi töihin huonomaineiseen yritykseen, vaikka olisivat työttöminä.3

Siltikään yli puolet yrityksistä ei tarkastele sosiaalisessa mediassa tai erilaisissa arvostelusivustoissa esitettyjä negatiivisia arvioita – vaikka työnantajamaineen rakentamiseen huippuosaajien houkuttelussa uskoo jopa 99% yrityksistä. Ensimmäinen askel hyvän työnantajanmaineen rakentamisessa olisikin sen selvittäminen, mitä työnhakijat yrityksestä ajattelevat.

Työpaikan maineen suhteen työnhakijat uskovat yritysten työntekijöihin enemmän kuin yrityksen johtoon. Siksi työnhakijoiden houkuttelemiseksi kannattaa vahvistaa nykyisten työntekijöiden edellytyksiä ja motiiveja kertoa yrityksestä hyvää. Puskaradion merkitystä ei pidä aliarvioida.
Jopa 60% työnhakijoista kertoo kohdanneensa huonon hakijakokemuksen. Heistä jopa 72% jakaa kokemuksensa erilaisissa työnantajien arviontisivustoissa, sosiaalisilla alustoilla tai suoraan kollegojen tai ystävien kanssa.4 Jo tämä tilasto kertoo siitä, että hakuprosesseissa on parannettavaa, ja niiden korjaaminen vaikuttaa suoraan maineen rakentumiseen.

Lähes 80% työnhakijoista sanoo, että heidän vastaanottamansa hakijakokemus toimii indikaattorina siitä, miten yritys arvostaa työntekijöitään.5 Siksi rekrytoivan yrityksen kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että hakijalle syntyy arvostettu olo. Arvioiden mukaan 80-90% työnhakijoista sanoo, että hakijakokemus muuttaa heidän käsitystään yrityksestä – hyvässä ja pahassa. Hakijakokemuksen kautta yrityksillä on mahdollisuus aidosti kehittää omaa kilpailukykyään talenttien keskuudessa.

Mistä hyvä hakijakokemus sitten syntyy? Laita ainakin nämä asiat kuntoon:

1. Ilmoita työpaikoista siellä, missä etsimäsi talentit ovat

Työpaikkailmoittelua kannattaa kohdentaa sinne, missä potentiaalisia hakijoita on. Hyvin kohdennettu työpaikkailmoittelu voi herättää kiinnostusta jopa niissä, jotka eivät aktiivisesti etsi töitä. Tätä kautta rekrytointiprosessi on optimoitu molempien osapuolten kannalta.

2. Kerro työpaikkailmoituksessa selkeästi siitä, mitä etsit ja mitä tarjoat

Hyvin muotoiltu työn kuvaus inspiroi tarvitsemiasi hakijoita hakemaan tarjoamaasi työtä. Hakijalle on olennaista tietää, millaista työtä hän on hakemassa.

3. Ilmoita hakijalle vastaanottaneesi hakudokumentit ja kerro samalla prosessin aikataulusta

Näin jokaiselle hakijalle syntyy kuva siitä, että heidän hakupanostaan arvostetaan. Automatisoidun kuittausviestin tekeminen ei edes vaadi paljoa!

4. Pidä prosessi napakkana, muttei kiireisenä

Haastattelu on hyvä pitää kohtuullisen lähellä hakemusten lähettämisen deadlinea. Mahdollisimman pikainen kandidaattien informointi on hakijan kannalta olennaista – odottelu on jo muutoinkin jännittävää! Muistathan ilmoittaa kaikille kandidaateille siitä, kuinka haastattelukutsun kanssa kävi. Kiitä myös niitä hakijoita mielenkiinnosta, jotka eivät tällä kertaa tulleet valituiksi haastatteluvaiheeseen.

5. Kun haastattelet kandidaatteja, perehdy heidän hakemukseensa ja kokemukseensa niin, että haastattelussa pystytte keskittymään olennaiseen.

Hyvä työnhaastattelu on yksi tärkeimmistä askeleista toimivan työnantajamielikuvan rakentamiseen. Hyvässä haastattelussa kandidaatti pääsee kertomaan osaamisensa soveltamisesta haettavaan tehtävään ja tämän pitäisi olla jokaisen haastattelun ytimessä.

6. Anna palautetta vähintään kaikille haastatteluissa olleille

Aika on rahaa – myös työnhakijan kohdalla. Jokainen haastattelussa ollut on käyttänyt prosessiin aikaa ja vaivaa, ja ansaitsee perustelut valintapäätökselle sekä palautetta prosessista. Muista olla kannustava ja rehellinen.

7. Toivota valittu kandidaatti tervetulleeksi työyhteisöön!

Uuteen työhön on aina jännittävää tulla – laita panostuksia siihen, että uusi työntekijä otetaan avosylin mukaan uuteen työyhteisöön! Perehdytyksellä ja vastaanotolla on valtava merkitys työntekijän sitouttamisen kannalta. Lataa alhaalta Nuoret osaajat työelämässä 2019 -raporttimme ja nappaa vinkkimme työntekijän tehokkaaseen perehdytykseen ja sitouttamiseen!

Lataa raportti

1) Recruiting Brief
2) Betterteam Blog 2017
3) http://pdfserver.amlaw.com/cc/COMMITForumPowerpointdocumentSeptember232013Final.pdf
4) Future Workplace & CareerArc study via workplacetrends.com 
5) http://talentadore.com/en/candidate-experience-statistics-know/

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Junior ohjelmistosuunnittelija, kokoaikainen, Oulu

IT / telekommunikaatio / internet / Oulu

Lue lisää ja hae
Company logo

Hankintakoordinaattori, kokoaikainen, Fortum Oyj, Espoo

Hallinto / Espoo

Fortum on Suomen johtava puhtaan energian yhtiö, joka kehittää ja tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja liittyen sähköön, lämpöön, jäähdytykseen ja resurssitehokkuuden parantamiseen. Lisäksi Fortum tarjoaa asiantuntijapalveluita energia-alan yrityksille auttaen heitä tekemään järkeviä energiavalintoja.

Lue lisää ja hae
Company logo

Data Science Trainee, part-time, Nokia Technologies Oy, Espoo

IT / telekommunikaatio / internet / Espoo

Nokia Technologies is focused on licensing valuable Nokia intellectual property, including patents, technologies and the Nokia brand. Building on decades of innovation and R&D leadership in technologies used in virtually all mobile devices used today, Nokia Technologies is expanding our patent licensing business, reintroducing the Nokia brand to smartphones through brand licensing, and establishing a technology licensing business.

Lue lisää ja hae
Company logo

Account Manager, kokoaikainen, Botlabs Oy, Oulu

Myynti ja markkinointi / Oulu

Botlabs on vuonna 2017 perustettu, nuori ja viriili ohjelmistofirma Oulussa, jonka muodostavat sen kymmenkunta mukavaa työntekijää. Yritys on kasvanut hyvin parin ensimmäisen toimintavuoden aikana ja hommia olisi tarkoitus kasvattaa jatkossakin unohtamatta kuitenkin rentoa asennetta. Botlabs Oy tarjoaa yrityksille nykyaikaiset ohjelmistorobotiikan ja digitalisaation palvelut, jotka he tekevät usealle asiakkaalle omalta konttorilta käsin. Projekteja on laidasta laitaan. Arkeen kuuluu työnteon lisäksi hauskat kahvihetket ja yhdessä lounastaminen. Sen lisäksi järkätään juttuja joko toimistolle tai johonkin huippujuttuun. Oikeasti siis vaikka pelataan verkkopelejä tai käydään ampumassa haulikolla.

Lue lisää ja hae
Company logo

Projekti-insinööri, kokoaikainen, Hexagon, Oulu

Tekniikka / Oulu

​​​​​​​Hexagon on alan globaali johtaja anturi-, ohjelmisto- ja automaatioratkaisuissa. Heidän tavoitteenaan on lisätä datan avulla tehokkuutta, tuottavuutta ja laatua teollisuuden eri sovelluksissa! Heidän teknologiset ratkaisunsa varmistavat automatisoinnin ja optimoinnin kautta skaalautuvan, kestävän tulevaisuuden. Lue lisää: https://hexagon.com/about

Lue lisää ja hae
Company logo

Infra-alan työnjohtaja, kokoaikainen, Infra Kiri Oy, Nokia

Rakennus / rakentaminen / mekaniikka / Nokia

Infra Kiri Oy on Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa pääurakoitsijana toimiva yritys, jonka toimialoja ovat mm. putkilinjojen ja johtoverkkojen sekä teiden ja katujen rakentaminen. http://www.kiri-oy.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Automaatiosuunnittelija, kokoaikainen, Outotec, Espoo

Tekniikka / Espoo

Outotec Oyj on suomalainen teknologia-alan pörssiyhtiö. Outotec tarjoaa edistyksellistä teknologiaa ja palveluja maapallon luonnonvarojen kestävään hyödyntämiseen. Maailman johtavana mineraalien- ja metallienjalostusteknologian toimittajana Outotec on kehittänyt vuosikymmenien aikana lukuisia uraauurtavia teknologioita kaivos- ja metallurgiselle teollisuudelle. Yritys tarjoaa myös innovatiivisia ratkaisuja teollisuusvesien käsittelyyn, vaihtoehtoisten energialähteiden hyödyntämiseen ja kemianteollisuuteen. Outotec on listattu NASDAQ Helsingissä (https://www.outotec.com/).

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen palvelukoordinaattori, kokoaikainen, Eltel Networks Oy, Espoo

Tekniikka / Espoo

Eltel on johtava pohjoiseurooppalainen teknisten palveluiden toimittaja infraverkkotoimialalla, joka palvelee yhteiskunnan kriittisiä infrastruktuuriverkkoja segmenteissä Power, Communication ja Other Pohjoismaissa, Puolassa ja Saksassa. Eltel tarjoaa laajan valikoiman palveluita ulottuen suunnittelu-, rakentamis- ja ylläpitopalveluista aina kokonaisvaltaisiin projektitoimituksiin asti. Yhtiöllä on monipuolinen sopimuskanta sekä kasvava asiakaskunta suurten verkonomistajien joukossa. Eltelin palveluksessa työskentelee noin 6700 työntekijää ja konsernin liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa vuonna 2019. Eltelin osake on ollut listattuna Nasdaq Tukholmassa vuodesta 2015 lähtien.

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
B2B uutiskirje
Työnhakijat