• For businesses

Hakijakokemus on avain hyvän työnantajamielikuvan rakentumiselle

Julkaistu 18 lokakuuta 2019


CareerArc on selvittänyt työnantajamielikuvan rakentumista työnhakijan näkökulmasta. Yhä useammin hakijakokemus määrittää työnantajan mainetta ja siksi siihen investoiminen on parhaita tapoja työnantajamaineen rakentamiseksi. Jopa 64% työnhakijoista on sitä mieltä, että huono hakijakokemus vaikuttaa negatiivisesti heidän intoonsa käyttää yrityksen palveluita tai tarjontaa.

Yli neljä viidestä työnhakijasta etsii rekrytoivista yrityksistä arvioita ja näkemyksiä internetistä.1Erilaiset arvostelut vaikuttavat siihen, minne työnhakijat hakevat, sillä jopa puolet työnhakijoista sanoo, etteivät hakisi huonomaineiseen yritykseen – edes palkankorotuksenkaan myötä.2 Jopa 55% työnhakijoista kertoo jättäneensä työtä hakematta, jos he ovat lukeneet huonon arvion työnantajasta. Tämä kertoo siitä, että negatiivinen arvio aidosti vaikuttaa potentiaalisten hakijoiden hakeutumiseen yrityksiin. Lähes 70% työnhakijoista ei menisi töihin huonomaineiseen yritykseen, vaikka olisivat työttöminä.3

Siltikään yli puolet yrityksistä ei tarkastele sosiaalisessa mediassa tai erilaisissa arvostelusivustoissa esitettyjä negatiivisia arvioita – vaikka työnantajamaineen rakentamiseen huippuosaajien houkuttelussa uskoo jopa 99% yrityksistä. Ensimmäinen askel hyvän työnantajanmaineen rakentamisessa olisikin sen selvittäminen, mitä työnhakijat yrityksestä ajattelevat.

Työpaikan maineen suhteen työnhakijat uskovat yritysten työntekijöihin enemmän kuin yrityksen johtoon. Siksi työnhakijoiden houkuttelemiseksi kannattaa vahvistaa nykyisten työntekijöiden edellytyksiä ja motiiveja kertoa yrityksestä hyvää. Puskaradion merkitystä ei pidä aliarvioida.
Jopa 60% työnhakijoista kertoo kohdanneensa huonon hakijakokemuksen. Heistä jopa 72% jakaa kokemuksensa erilaisissa työnantajien arviontisivustoissa, sosiaalisilla alustoilla tai suoraan kollegojen tai ystävien kanssa.4 Jo tämä tilasto kertoo siitä, että hakuprosesseissa on parannettavaa, ja niiden korjaaminen vaikuttaa suoraan maineen rakentumiseen.

Lähes 80% työnhakijoista sanoo, että heidän vastaanottamansa hakijakokemus toimii indikaattorina siitä, miten yritys arvostaa työntekijöitään.5 Siksi rekrytoivan yrityksen kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että hakijalle syntyy arvostettu olo. Arvioiden mukaan 80-90% työnhakijoista sanoo, että hakijakokemus muuttaa heidän käsitystään yrityksestä – hyvässä ja pahassa. Hakijakokemuksen kautta yrityksillä on mahdollisuus aidosti kehittää omaa kilpailukykyään talenttien keskuudessa.

Mistä hyvä hakijakokemus sitten syntyy? Laita ainakin nämä asiat kuntoon:

1. Ilmoita työpaikoista siellä, missä etsimäsi talentit ovat

Työpaikkailmoittelua kannattaa kohdentaa sinne, missä potentiaalisia hakijoita on. Hyvin kohdennettu työpaikkailmoittelu voi herättää kiinnostusta jopa niissä, jotka eivät aktiivisesti etsi töitä. Tätä kautta rekrytointiprosessi on optimoitu molempien osapuolten kannalta.

2. Kerro työpaikkailmoituksessa selkeästi siitä, mitä etsit ja mitä tarjoat

Hyvin muotoiltu työn kuvaus inspiroi tarvitsemiasi hakijoita hakemaan tarjoamaasi työtä. Hakijalle on olennaista tietää, millaista työtä hän on hakemassa.

3. Ilmoita hakijalle vastaanottaneesi hakudokumentit ja kerro samalla prosessin aikataulusta

Näin jokaiselle hakijalle syntyy kuva siitä, että heidän hakupanostaan arvostetaan. Automatisoidun kuittausviestin tekeminen ei edes vaadi paljoa!

4. Pidä prosessi napakkana, muttei kiireisenä

Haastattelu on hyvä pitää kohtuullisen lähellä hakemusten lähettämisen deadlinea. Mahdollisimman pikainen kandidaattien informointi on hakijan kannalta olennaista – odottelu on jo muutoinkin jännittävää! Muistathan ilmoittaa kaikille kandidaateille siitä, kuinka haastattelukutsun kanssa kävi. Kiitä myös niitä hakijoita mielenkiinnosta, jotka eivät tällä kertaa tulleet valituiksi haastatteluvaiheeseen.

5. Kun haastattelet kandidaatteja, perehdy heidän hakemukseensa ja kokemukseensa niin, että haastattelussa pystytte keskittymään olennaiseen.

Hyvä työnhaastattelu on yksi tärkeimmistä askeleista toimivan työnantajamielikuvan rakentamiseen. Hyvässä haastattelussa kandidaatti pääsee kertomaan osaamisensa soveltamisesta haettavaan tehtävään ja tämän pitäisi olla jokaisen haastattelun ytimessä.

6. Anna palautetta vähintään kaikille haastatteluissa olleille

Aika on rahaa – myös työnhakijan kohdalla. Jokainen haastattelussa ollut on käyttänyt prosessiin aikaa ja vaivaa, ja ansaitsee perustelut valintapäätökselle sekä palautetta prosessista. Muista olla kannustava ja rehellinen.

7. Toivota valittu kandidaatti tervetulleeksi työyhteisöön!

Uuteen työhön on aina jännittävää tulla – laita panostuksia siihen, että uusi työntekijä otetaan avosylin mukaan uuteen työyhteisöön!

Me Studentworkilla uskomme siihen, että hakijoita pitää kohdella kiinnostavina yksilöinä, eikä pelkästään rekrytointiprosessin osana. Juuri nyt on käynnissä kymmeniä rekryprosesseja asiakkaillemme – katso avoimet työpaikat täältä:

Avoimet työpaikat

Lähteet:

1) Recruiting Brief
2) Betterteam Blog 2017
3) http://pdfserver.amlaw.com/cc/COMMITForumPowerpointdocumentSeptember232013Final.pdf
4) Future Workplace & CareerArc study via workplacetrends.com 
5) http://talentadore.com/en/candidate-experience-statistics-know/

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Assistant Chemist, full-time, Maston Oy, Veikkola

Tekniikka / Espoo

Lue lisää ja hae
Company logo

Invoice Assistant, part-time, Panalpina Finland, Vantaa

Taloushallinto / Vantaa

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakaspalvelija, osa-aikainen, Power Finland Oy, Tampere

Vähittäismyynti / Tampere

POWER International is a leading home electronics retailer in the Nordic region, with a nation-wide store network and online shops in Norway, Denmark, Sweden and Finland. The retailer covers POWER Norway, POWER Denmark, POWER Finland, POWER Sweden, Expert Finland, Expert Denmark and Punkt1 Denmark. Our goal is to offer our customers the widest assortment of well-known brand products, to the lowest price on the market. Our price online is the same as in the stores. To keep our stores up-to-date with the competition online - we use electronic price tags, making sure our customers always get the best price. https://www.power.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Front End -kooditaikuri, kokoaikainen, Taikala Oy

IT / telekommunikaatio / internet / Espoo

Taikala tuo helpotusta ja hallittavuutta yritysten ja yhteisöjen toimintaan web-sovelluksilla ja palveluilla. He ovat luova, osaava, tuottava ja vikkelä toimija, jonka kanssa on mutkatonta toimia.

Lue lisää ja hae
Company logo

Pankkilakimies ja päivittäispalveluiden esimies, kokoaikainen, Tornion Osuuspankki, Tornio

Konsultointi / Tornio

OP Tornio on omistaja-asiakkaidensa oma pankki, voimakkaasti kehittyvä pankki. Saman katon alta tarjotaan asiakkaille kaikkia nykyaikaisen finanssipalveluyrityksen tuotteita perinteisistä pankkipalveluista vakuutuksiin ja asiantuntijapalveluihin.  Myös lakipalvelut ja omat kiinteistövälitys- ja isännöintipalvelut ovat osa palvelutarjontaa. Pankissa työskentelee 25 pankki- ja vakuutusalan ammattilaista. OP Tornio kuuluu OP Ryhmään, jonka kautta käytettävissä on suuren ryhmän asiantuntemus, valtakunnallinen verkko ja kansainväliset yhteydet. Tutustu asiakkaaseen tarkemmin: https://www.op.fi/web/op-tornio/pankin-esittely

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen myyjä, kokoaikainen, Mincon Nordic Oy, Lempäälä

Myynti ja markkinointi / Lempäälä

Mincon Group PLC is an engineering company that specialises in developing, manufacturing, and servicing hard-rock drilling tools for a variety of applications. Originally founded in 1977 in Shannon, Ireland, it now has a worldwide presence with offices in 15 countries across five continents. Mincon also has state-of-the-art manufacturing facilities throughout the world, each strategically located to meet regional demand. This includes production and prototype factories at its headquarters in Ireland, as well as facilities in Australia, Sweden, South Africa, Canada, and the US. Mincon also has a UK facility dedicated to design and manufacturing for its high-precision carbide components. Through this global support network, a complete range of world-class rock-drilling consumables, and using customer feedback to inform continuous innovation of its products, Mincon has earned a reputation as The Driller’s Choice. Lisätietoja: https://www.mincon.com/

Lue lisää ja hae
Company logo

Konsultoinnin trainee-ohjelma

Konsultointi / Espoo

Basware is the global leader in providing networked purchase-to-pay solutions and innovative financing services. Basware’s commerce and financing network connects businesses in over 100 countries and territories around the globe. As the largest open business network in the world, Basware provides scale and reach for organizations of all sizes, enabling them to grow their business and unlock value across their operations by simplifying and streamlining financial processes. Small and large companies around the world achieve significant cost savings, more flexible payment terms, greater efficiencies and closer relationships with their suppliers. Find out more at www.basware.com.

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen myyntikoordinaattori, osa-aikainen, Orbion Consulting Oy, Vantaa

Myynti ja markkinointi / Vantaa

Orbion Consulting on ammattimainen kumppani teknisten suunnittelu- ja konsultointipalveluiden toimittaja, joka auttaa asiakkaitaan menestymään yhä verkottuneemmassa maailmassa. Yritys tuottaa mobiili-, tietoliikenne- ja valokuituverkkoihin sekä rakennusten sisäverkkoihin liittyviä konsultointi, suunnittelu ja rakennuttamispalveluita. Orbion Consultingin asiakkaita ovat verkko-operaattorit, verkkojen palveluita käyttävät organisaatiot ja yritykset sekä kiinteistö- ja rakennusyhtiöt. Lue lisää täältä: https://www.orbionconsulting.fi/

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
B2B uutiskirje
Työnhakijat