• For businesses

Hakijakokemus on avain hyvän työnantajamielikuvan rakentumiselle

Julkaistu 16 huhtikuuta 2019


CareerArc on selvittänyt työnantajamielikuvan rakentumista työnhakijan näkökulmasta. Yhä useammin hakijakokemus määrittää työnantajan mainetta ja siksi siihen investoiminen on parhaita tapoja työnantajamaineen rakentamiseksi. Jopa 64% työnhakijoista on sitä mieltä, että huono hakijakokemus vaikuttaa negatiivisesti heidän intoonsa käyttää yrityksen palveluita tai tarjontaa.

Yli neljä viidestä työnhakijasta etsii rekrytoivista yrityksistä arvioita ja näkemyksiä internetistä.1Erilaiset arvostelut vaikuttavat siihen, minne työnhakijat hakevat, sillä jopa puolet työnhakijoista sanoo, etteivät hakisi huonomaineiseen yritykseen – edes palkankorotuksenkaan myötä.2 Jopa 55% työnhakijoista kertoo jättäneensä työtä hakematta, jos he ovat lukeneet huonon arvion työnantajasta. Tämä kertoo siitä, että negatiivinen arvio aidosti vaikuttaa potentiaalisten hakijoiden hakeutumiseen yrityksiin. Lähes 70% työnhakijoista ei menisi töihin huonomaineiseen yritykseen, vaikka olisivat työttöminä.3

Siltikään yli puolet yrityksistä ei tarkastele sosiaalisessa mediassa tai erilaisissa arvostelusivustoissa esitettyjä negatiivisia arvioita – vaikka työnantajamaineen rakentamiseen huippuosaajien houkuttelussa uskoo jopa 99% yrityksistä. Ensimmäinen askel hyvän työnantajanmaineen rakentamisessa olisikin sen selvittäminen, mitä työnhakijat yrityksestä ajattelevat.

Työpaikan maineen suhteen työnhakijat uskovat yritysten työntekijöihin enemmän kuin yrityksen johtoon. Siksi työnhakijoiden houkuttelemiseksi kannattaa vahvistaa nykyisten työntekijöiden edellytyksiä ja motiiveja kertoa yrityksestä hyvää. Puskaradion merkitystä ei pidä aliarvioida.
Jopa 60% työnhakijoista kertoo kohdanneensa huonon hakijakokemuksen. Heistä jopa 72% jakaa kokemuksensa erilaisissa työnantajien arviontisivustoissa, sosiaalisilla alustoilla tai suoraan kollegojen tai ystävien kanssa.4 Jo tämä tilasto kertoo siitä, että hakuprosesseissa on parannettavaa, ja niiden korjaaminen vaikuttaa suoraan maineen rakentumiseen.

Lähes 80% työnhakijoista sanoo, että heidän vastaanottamansa hakijakokemus toimii indikaattorina siitä, miten yritys arvostaa työntekijöitään.5 Siksi rekrytoivan yrityksen kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että hakijalle syntyy arvostettu olo. Arvioiden mukaan 80-90% työnhakijoista sanoo, että hakijakokemus muuttaa heidän käsitystään yrityksestä – hyvässä ja pahassa. Hakijakokemuksen kautta yrityksillä on mahdollisuus aidosti kehittää omaa kilpailukykyään talenttien keskuudessa.

Mistä hyvä hakijakokemus sitten syntyy? Laita ainakin nämä asiat kuntoon:

1. Ilmoita työpaikoista siellä, missä etsimäsi talentit ovat

Työpaikkailmoittelua kannattaa kohdentaa sinne, missä potentiaalisia hakijoita on. Hyvin kohdennettu työpaikkailmoittelu voi herättää kiinnostusta jopa niissä, jotka eivät aktiivisesti etsi töitä. Tätä kautta rekrytointiprosessi on optimoitu molempien osapuolten kannalta.

2. Kerro työpaikkailmoituksessa selkeästi siitä, mitä etsit ja mitä tarjoat

Hyvin muotoiltu työn kuvaus inspiroi tarvitsemiasi hakijoita hakemaan tarjoamaasi työtä. Hakijalle on olennaista tietää, millaista työtä hän on hakemassa.

3. Ilmoita hakijalle vastaanottaneesi hakudokumentit ja kerro samalla prosessin aikataulusta

Näin jokaiselle hakijalle syntyy kuva siitä, että heidän hakupanostaan arvostetaan. Automatisoidun kuittausviestin tekeminen ei edes vaadi paljoa!

4. Pidä prosessi napakkana, muttei kiireisenä

Haastattelu on hyvä pitää kohtuullisen lähellä hakemusten lähettämisen deadlinea. Mahdollisimman pikainen kandidaattien informointi on hakijan kannalta olennaista – odottelu on jo muutoinkin jännittävää! Muistathan ilmoittaa kaikille kandidaateille siitä, kuinka haastattelukutsun kanssa kävi. Kiitä myös niitä hakijoita mielenkiinnosta, jotka eivät tällä kertaa tulleet valituiksi haastatteluvaiheeseen.

5. Kun haastattelet kandidaatteja, perehdy heidän hakemukseensa ja kokemukseensa niin, että haastattelussa pystytte keskittymään olennaiseen.

Hyvä työnhaastattelu on yksi tärkeimmistä askeleista toimivan työnantajamielikuvan rakentamiseen. Hyvässä haastattelussa kandidaatti pääsee kertomaan osaamisensa soveltamisesta haettavaan tehtävään ja tämän pitäisi olla jokaisen haastattelun ytimessä.

6. Anna palautetta vähintään kaikille haastatteluissa olleille

Aika on rahaa – myös työnhakijan kohdalla. Jokainen haastattelussa ollut on käyttänyt prosessiin aikaa ja vaivaa, ja ansaitsee perustelut valintapäätökselle sekä palautetta prosessista. Muista olla kannustava ja rehellinen.

7. Toivota valittu kandidaatti tervetulleeksi työyhteisöön!

Uuteen työhön on aina jännittävää tulla – laita panostuksia siihen, että uusi työntekijä otetaan avosylin mukaan uuteen työyhteisöön!

Me Studentworkilla uskomme siihen, että hakijoita pitää kohdella kiinnostavina yksilöinä, eikä pelkästään rekrytointiprosessin osana. Juuri nyt on käynnissä kymmeniä rekryprosesseja asiakkaillemme – katso avoimet työpaikat täältä:

Avoimet työpaikat

Lähteet:

1) Recruiting Brief
2) Betterteam Blog 2017
3) http://pdfserver.amlaw.com/cc/COMMITForumPowerpointdocumentSeptember232013Final.pdf
4) Future Workplace & CareerArc study via workplacetrends.com 
5) http://talentadore.com/en/candidate-experience-statistics-know/

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Taloushallinnon assistentti, kokoaikainen, Tampere-talo Oy, Tampere

Pankki / finanssi / vakuutus / Tampere

Lue lisää ja hae
Company logo

Tuotetietohallinnan koordinaattori, kokoaikainen, Rakennustieto Oy, Helsinki

Media / viestintä / PR / Helsinki

Rakennustieto on rakennusalan täyden palvelun tieto- ja mediatalo. Rakennustieto-yhteisö muodostuu Rakennustietosäätiö RTS sr:stä ja Rakennustieto Oy:stä. He edistävät hyvää rakennustapaa toimimalla talonrakentamisen, talotekniikan, kiinteistönpidon sekä infra-alan tiedon tuottajana ja välittäjänä suunnittelusta ylläpitoon asti.

Lue lisää ja hae
Company logo

Ohjelmistosuunnittelija, kokoaikainen, Ramboll Finland Oy, Jyväskylä

IT / telekommunikaatio / internet / Jyväskylä

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössä työskentelee 13 000 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa Ramboll toimii maanlaajuisesti 2 300 asiantuntijan voimin. He tarjoavat infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Heidän tavoitteenaan on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstö.

Lue lisää ja hae
Company logo

Ohjelmistosuunnittelija, kokoaikainen, Ramboll Finland Oy, Tampere

IT / telekommunikaatio / internet / TAMPERE

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössä työskentelee 13 000 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa Ramboll toimii maanlaajuisesti 2 300 asiantuntijan voimin. He tarjoavat infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Heidän tavoitteenaan on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstö.

Lue lisää ja hae
Company logo

Internal Content Creator, kokoaikainen, Fortum Oyj, Espoo

Hallinto / ESPOO

Fortum Oyj on Suomen johtava puhtaan energian yhtiö, joka kehittää ja tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja liittyen sähköön, lämpöön, jäähdytykseen ja resurssitehokkuuden parantamiseen.

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior ohjelmistokehittäjä, kokoaikainen, Tamtron Oy, Tampere

IT / telekommunikaatio / internet / Tampere

Tamtron on kansainvälinen vaakojen ja punnitustiedon hallintajärjestelmien valmistaja. Päätoimipaikat sijaitsevat Suomessa, ja tytäryhtiöt toimivat Ruotsissa, Puolassa, Saksassa, Tšekissä ja Slovakiassa. Tamtron vie tuotteita yli kuuteenkymmeneen maahan. Tamtron on tuottanut markkinoiden älykkäimpiä punnitusratkaisuja vuodesta 1972 lähtien. Toiminnan lähtökohtana on alusta asti ollut asiakkaan liiketoiminnan tukeminen ja aktiivisena yhteistyökumppanina toimiminen. Tamtron palvelee kaikkia merkittäviä teollisuudenaloja ja tuntee niiden punnitustarpeet. Tarjontaan kuuluvat niin standardivaa’at kuin laajat integroidut punnitusratkaisutkin. Tamtronin vaa’at, tiedonhallintajärjestelmät ja monipuoliset palvelut on suunniteltu vastaamaan heidän asiakkaidensa haasteisiin, niin nyt kuin tulevaisuudessakin. Lue lisää osoitteesta: https://www.tamtrongroup.com/fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Business Controller, full-time, Biohit Oyj

Terveys- ja sosiaaliala / HELSINKI

Biohit Oyj is a globally operating Finnish biotechnology company. Biohit produces innovative products and services to promote research and early diagnosis. Biohit’s operations are based on a goal-oriented and long-term innovation and patenting strategy. They work with scientific communities to produce new technologies, products and services based on research results and innovations that can be used to develop safe and cost-effective diagnostic tests for the early detection and prevention of diseases of the gastrointestinal tract. Biohit is headquartered in Helsinki, Finland, and has subsidiaries in Italy and the UK. The Biohit Group employs around 50 people. Biohit’s series B share (BIOBV) is quoted on NASDAQ OMX Helsinki, Small cap/Healthcare since 1999. Biohit’s products are sold by many distributors around the world.

Lue lisää ja hae
Company logo

Sähkösuunnittelija junior, kokoaikainen, Oulu

Tekniikka / Oulu

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA STUDENTWORKIN UUTISKIRJE

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
Työnhakijat
Yritykset