• For applicants
  • For businesses

Hyvistä myyjistä on pula, miten saada nuoret innostumaan työstä myynnissä?

Julkaistu 11 maaliskuuta 2019

Avoimia työpaikkoja läpi kahlatessa ei voi olla törmäämättä erääseen ilmiöön: Yrityksissä on kova tarve hyville myyjille. Samaan aikaan monilla nuorilla on haasteena työllistyä ja saada ura käyntiin. Kyseessä on kohtaamisongelma, jossa myyntitiimit ovat vailla innokkaita tekijöitä, ja työnhakijat vailla innostavaa työtä. Mistä tämä johtuu? Kysyntä myyjistä on valtava, mutta tarjonnassa on tapahtunut sukupolven vaihdoksen myötä muutos. Milleniaalien on osoitettu työskentelevän eri lailla, kuin aikaisemmat sukupolvet. Motivaatiotekijät sekä odotukset ja vaatimukset työlle ovat muuttuneet, eikä samoilla asioilla enää hurmata työnhakijoita. Nuorien ennakkokäsitykset sekä väärin kommunikoitu kuva työstä myynnissä on varmasti esteenä molemmin puoleisen tarpeen täyttämiseen.

Pitävätkö ennakkoluulosi myyntityöstä paikkansa?

Usein työnhakijan mielikuvat myyjän työstä eivät vastaa todellisuutta. Työn saatetaan nähdä olevan turhan aggressiivista, jatkuvaa vastoinkäymisten ja torjunnan täytteistä puurtamista, jota tähdittää jatkuva paine suorittamisesta ja tuloksellisuudesta. Monilla ensikosketus myyntityöstä onkin ollut työ feissaritehtävissä tai telemarkkinoijana. Tämän lisäksi populaarikulttuurissa myynti on monesti esitetty raakana ja äärimmäisen kilpailullisena työnä, mikä saattaa olla osatekijänä pelottamassa pois potentiaaliset osaajat, kun kokemusta ja itsevarmuutta ei ole vielä kertynyt.

Todellisuudessa myyntitiimit ovat keskenään hyvin erilaisia työympäristöjä yrityskulttuurista ja toimintatavoista riippuen, aivan kuten kaikki muukin työ. Myyntiä tehdään lähes joka alalla ja esimerkiksi pelialan startup -yrityksen myyjän ja konservatiivisen konsulttifirman myyjän työssä on melko erilainen ote. Parempi ja todenmukaisempi näkökulma myyntiin on, että se on monesti se tiimi yrityksessä, jossa on eniten juuri milleniaalien arvostamaa vapautta. Omalla työpanoksellaan voi täysin vaikuttaa omaan vastuunkantoon ja työn laatu näkyy konkreettisesti tuloksessa.

Myyjällä on aina uutta opittavaa ja myyntitiimissä itseään pääseekin kehittämään jatkuvasti. Onnistumiset myyjän työssä vaativat monesti luovuutta, ihmissuhdetaitoja ja ongelmaratkaisukykyä. Monille nämä eivät välttämättä ole taitoja, joita ensimmäiseksi tulee mieleen mietittäessä, mitä myyjänä menestyminen vaatii. Talon ulkopuolelta mukaan otetut, tuoreimmalla osaamisella varustetut nuoret aivot keksivät usein erilaisia lähestymistapoja ja ratkaisuja, kuin mitä ollaan jo totuttu käyttämään. Ihmissuhdetaidot taas kehittyvät, sillä myyjänä kohtaa useita erilaisia persoonallisuuksia, joiden kanssa vuorovaikutuksessa on otettava huomioon eri asioita.

Myyjän työssä tutustuu moniin erityyppisiin organisaatioihin ja luo kokonaisvaltaisen ymmärryksen liiketoiminnasta. Vaikka myynti ei lopulta olisikaan se suurin intohimo, antaa työkokemus myyjänä loistavan pohjan uralle ja siirtyminen muihin työtehtäviin on helppoa. Monesti myyjät ovat työssään paljon tekemisissä lukuisten yritysten eri tiimien päättäjien kanssa, joten myyjillä on hyvin laaja kontaktiverkosto. Näistä arvokkaista suhteista on hyötyä koko loppuelämäksi uusia haasteita etsiessä.

Kuinka puhutella milleniaaleja niin, että he suhtautuisivat vastaanottavaisemmin myynnin tehtäviin?

Nuoria motivoi työ, jossa he voivat aidosti vaikuttaa asioihin. Myyjä vaikuttaa työllään suoraan koko yrityksen tulokseen ja kasvuun. Studentworkin tuottaman Nuoret osaajat työelämässä -tutkimuksen mukaan 87% vastaajista piti työn merkityksellisyyttä palkkaa tärkeämpänä. Myyjän työn merkityksellisyys ei muodostu ainoastaan yrityksen liiketoiminnan rakentamisesta. Myyjä tekee merkityksellistä ja hyvää työtä, kun hän kykenee ymmärtämään asiakkaan haasteet ja pystyy tarjoamillaan ratkaisuilla helpottamaan asiakkaan elämää.

Itsenäisyys, vapaus ja joustavuus puhuttelevat nuoria. He eivät kuitenkaan välttämättä tiedä, että ne toteutuvat usein eniten juuri myyjän työssä. Myyjän viikon ohjelma ja kalenterin sisältö rakentuu hyvin pitkälti omien valintojen ja oman aktiivisuuden mukaan. Joustavuutta myyjälle taas tuo mahdollisuus liukuvuudesta työtunneissa sekä etätyömahdollisuus. Myyjän työhön liittyy siis suurelta osin yrittäjähenkistä vastuunkantoa ja vapautta. Milleniaalien nähdään olevan melko yrittäjähenkisiä, joten näiden elementtien toteutuminen myyjän arjessa on syytä tehdä selväksi.

Nuoret arvostavat työssään nykyaikaisia työkaluja ja haluavat hyödyntää työssään modernia teknologiaa ja tämän päivän relevanteimpia välineitä. Myyjän työtehtävistä välittyy monesti vanhanaikainen kuva, vaikka todellisuudessa toimintatavat ja jokapäiväisessä työssä käytetyt työkalut sekä ohjelmistot myynnin tehtävissä kehittyvät jatkuvasti muun kehityksen mukana. Onkin hyvä tuoda konkreettisesti nämäkin puolet haetun roolin tehtävissä esille.

Nuorille kannattaa kertoa avoimesti yrityskulttuurista. Se määrittää hyvin paljon myyjän työtä, ja kun kulttuuri on oikealla tavalla kommunikoitu, saatetaan yhteen parhaiten työympäristöön istuvat ihmiset. Usein työpaikkailmoitukset jäävät persoonattomiksi ja hukkuvat lukuisten muiden myyjähakujen sekaan, mutta yrityskulttuurin esiin tuominen toimii hyvänä erottautumistekijänä. Kun käsitys työilmapiiristä ja arvoista on kirkkaampi, on yrityksestä helpompi muodostaa mielipide sekä luoda siihen suhde.

Nuoret Osaajat työelämässä -tutkimuksestamme voit lukea lisää nuorten ajatuksista ja asenteista työtä kohtaan:

Pidä avoin mieli työtä etsiessäsi

Myyjän työ saattaisikin sopia sinulle todella hyvin, voit tietämättäsi olla juuri sitä, mitä myyntitiimeiltä puuttuu. Yhä useammin kuulee tarinoita huippumyyjistä, jotka eivät vielä opiskellessaan voineet kuvitellakaan itseään myyntityössä. Sittemmin kuitenkin se sisäinen huippumyyjä on löytynyt ja ennakkoluulot myyjän työstä osoittautunut vääriksi. Pitäkäähän siis avoin mieli seuraavan kerran, kun vastaan tulee avoimia paikkoja myyntityössä!

Kirjoittaja: Mikko Karjula, Presales Coordinator, Studentwork

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Controller Studentworkin & Sharperin konsernitoimintoihin, Helsinki

Hallinto / Helsinki

Studentwork ja Sharper kuuluvat Studentwork Groupiin, joka on pohjoismainen rekrytointi- ja henkilöstöpalvelualan yritys. Suomessa yritys kuuluu 20. suurimman henkilöstöpalvelualan yrityksen joukkoon. Studentwork on erikoistunut opiskelijoihin, vastavalmistuneisiin ja noin viiden vuoden työkokemuksella varustettuihin nuoriin osaajiin. Tärkein tehtävämme on löytää oikeaa osaamista oikeille paikoille – oikeaan aikaan! Sharper on erikoistunut vaativampiin asiantuntija- ja päällikkötason rekrytointeihin. Tyypillisiä rekrytointeja ovat erilaiset vaativat esimies- ja asiantuntijaroolit. Usein tehtäviin liittyy projekti-, tulos- tai esimiesvastuuta.

Lue lisää ja hae
Company logo

Web-kehittäjä, määräaikainen, Buutti Oy, Espoo

IT / telekommunikaatio / internet / Espoo

Buutti Oy on perustettu Oulussa vuonna 2017 ja heidän toimintansa lähtökohtana on siitä lähtien ollut innostaa lisää ihmisiä tekniikan alalle. Buutti on nopeasti kasvanut 4 hengen IT-koulutusyrityksestä kymmenien osaajien ohjelmistokonsultointi- ja IT-koulutusorganisaatioksi. Suurimmat asiakkuudet ovat tietoliikennetekniikan ja terveydenhuollon toimialoilta ja Buutti on laajentamassa kehitystyötään myös finanssialan sekä autoalan ratkaisuihin.

Lue lisää ja hae
Company logo

Teollisuuden LVI-/putkistosuunnittelija, kokoaikainen, Sweco Industry Oy, Kemi

Tekniikka / Kemi

Sweco Industry, osana Sweco Finlandia, on rakennetun ympäristön ja teollisuuden innovatiivinen ja arvostettu asiantuntija Suomessa ja maailmalla. Sweco palvelee asiakkaitaan kansainvälisesti rakennetekniikan, talotekniikan, teollisuuden sekä ympäristö- ja yhdyskuntatekniikan aloilla ja tarjoaa myös projektinjohto- ja rakennuttamispalveluita, arkkitehtisuunnittelua sekä asiantuntijapalveluita. Kaikkiaan 15 000 swecolaisesta 2 000 työskentelee Suomessa.

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen asiakaspalvelija, kokoaikainen, Espoo

Teollisuus / tuotanto / ESPOO

Lue lisää ja hae
Company logo

Palveluneuvoja, kokoaikainen, Kotimaan Energia Oy, Espoo

Hallinto / Espoo

Kotimaan Energia tarjoaa mutkatonta sähköä kilpailukykyiseen hintaan kaikkialle Suomeen. Tuotevalikoimamme kattaa myös uusiutuvat, alkuperävarmennetut vaihtoehdot joihin kuuluu vesi-, tuuli ja aurinkoenergia. Valitsemalla ympäristöystävällisen sähkösopimuksen, asiakkaamme tekevät samalla hyvää, sillä uusiutuvan energian kuukausimaksuun sisältyy vuosittainen lahjoitus John Nurmisen Säätiölle. Mutkaton asiakaskokemus on meille sydämen asia. Asiakkaitamme palvelee sähköasioissa yli 50 asiantuntevaa ja ystävällistä Kotimaan Energialaista Helsingissä.

Lue lisää ja hae
Company logo

IT-kehityspäällikkö

IT / telekommunikaatio / internet / HELSINKI

Kotipizza Group on brändien koti, joka koostuu yhtiöistä, joilla on vankka osaaminen fast casual -ravintolaliiketoiminnasta. Missiomme on tehdä maailmasta parempi paikka suupala kerrallaan. Kotipizza on Pohjoismaiden suurin pizzaketju ja yksi Suomen tunnetuimmista ravintolabrändeistä. Kotipizza-ravintoloita on noin 270. Chalupa on uudenlainen meksikolaistyyppinen fast casual -ketju, joka kasvaa erityisesti pääkaupunkiseudulla. Social Burgerjoint -ravintola ja -ruokarekka erikoistuvat käsityönä tehtyihin burgereihin. Kehitämme myös uusia fast casual -ravintolakonsepteja. Niistä uusimmat ovat kansainvälisille markkinoille suunnattu No Pizza ja lounasravintolakonsepti Tasty Market.

Lue lisää ja hae
Company logo

Myyntikoordinaattori, kokoaikainen, Rudus Oy, Tampere

Myynti ja markkinointi / Tampere

Rudus on näkyvästi mukana siellä missä rakennetaan: taloja, teitä, siltoja, pihoja. Ruduksen toiminnan ytimen muodostavat betoni, betonituotteet, erilaiset kiviainekset ja kierrätys. Ruduksella panostetaan rakentamisen laatuun ja he kantavat vastuun myös ympäristöstä. Rudus palvelee Suomen, Baltian ja Venäjän asiakkaitaan noin 900 ammattilaisen voimin. Liikevaihto vuonna 2017 oli 335 miljoonaa euroa. Rudus kuuluu kansainväliseen CRH-rakennusmateriaalikonserniin. https://www.rudus.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Customer Due Diligence Analyst Trainee (German speaking), full-time, Holvi Payment Services Oy

Rakennus / rakentaminen / mekaniikka / Helsinki

Holvi is banking for Makers and Doers – a digital service built by entrepreneurs for entrepreneurs. Holvi combines everything a modern business owner needs in one easy-to-use platform. By combining banking and business tools, their goal is to significantly reduce the amount of overhead and manual processes of traditional business administration. Holvi’s vision is to create a new banking model: “Entrepreneurship-as-a-service” .

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA STUDENTWORKIN UUTISKIRJE

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
Työnhakijat
Yritykset