• For applicants
  • For businesses

Miksi työntekijöitä haetaan nimettömille asiakasyrityksille?

Julkaistu 18 lokakuuta 2019

Miksi työntekijöitä haetaan ”nimettömille asiakasyrityksille”? Onko työpaikka oikeasti olemassa? Mitä yrityksellä on salattavaa, kun ei halua rekrytoida yrityksen nimellä?

Olemme huomanneet tämän aiheen herättävän keskustelua aika ajoin ja haluamme tarjota tähän vastauksen. Olemme Studentwork, nuoriin osaajiin erikoistunut henkilöstöpalvelualan yritys. Haemme välillä työntekijöitä niillekin yrityksille ja asiakkaille, jotka haluavat pysyä nimettöminä prosessin alkupäässä. Miksi näin? 

1. Brändin tuntemattomuus, tunnettuus tai oma vahva brändi
Suomi on pullollaan yrityksiä, joita kaikkia ei kuitenkaan tunneta, vaikka he tekisivätkin toinen toistaan innovatiivisempia ja siistimpiä asioita. Kuvittele yritys, joka saattaa olla markkinajohtaja jollain nimetyllä osa-alueella, mutta heillä ei ole ollut resursseja brändin rakentamiselle oman alan ulkopuolella. Resurssit on haluttu käyttää mielummin esimerkiksi ydintuotteen tai -prosessien viilaukseen. Suomessa on paljon tämän tyyppisiä ”helmiä”, joilla on töitä tarjolla, mutta he eivät tavoita osaajia tuntemattomuutensa tai vaikkapa vaatimattomien nettisivujen tai organisaatiorjärjestelyjen vuoksi.

Edellisen syyn vastakohtana on myös toinen ääripää: brändi on niin haluttu, että hakemuksia sataa ovista ja ikkunoista, vaikka vaadittua osaamista ei hakijoilla olisi lähimainkaan. Myös siis ns. mediaseksikkäät yritykset saattavat pysytellä usein haun alkupäässä nimettöminä, sillä he haluavat oikeasti löytää tarvitsemansa osaajan eikä brändin perässä hiihtäjiä tai ison yrityksen etuja havittelevia. Tällaisen ison massan läpikäynti on raskasta eikä yrityksen tunnettuus ole rekrymarkkinoinnin varassa, joten he eivät välttämättä koe tarvitsevansa lisänäkyvyyttä, jonka avoin työpaikka monesti tuo.

Kolmas meidän kohtaama esimerkki liittyen asiakasyrityksen brändiin on tilanteissa, että joissakin yrityksissä on niin vahva oma brändi, ettei haluta muiden yritysten koskevan siihen lainkaan. On tarkkaan määritelty brändin käyttö ja muut yksityiskohdat. On yksinkertaisesti liian kova huoli siitä, että viesti tulee ”väärin” ulos. Siksi joillain yrityksillä saattaa olla tiukka linjaus siitä, ettei yrityksen nimeä eikä logoa saa muut yritykset käyttää lainkaan, edes referenssinä.

2. Tarve on, mutta byrokratia hidastaa
On myös yrityksiä, joiden sisäiset kankeudet hankaloittavat resursoinnin järkevöintiä. Töitä on, mutta rekrytointilupa on vielä kymmenennellä kierroksella sisäisesti hyväksyttävä. Näissä tilainteissa saatetaan yrityksen sisällä sopia, että resursointi hoidetaan kuntoon ulkoisen toimijan avustuksella. Olemassa olevien työntekijöiden kädet ovat täynnä tekemistä, ja samanaikaisesti rekrytointien lupa-asiat kestävät yksinkertaisesti liian pitkään. Tänä päivänä asiakkaat pystyvät viemään ostoprosessin pitkälle ilman, että toimittava yritys on välttämättä edes tietoinen tulevasta kaupasta. Tämä saattaa tarkoittaa hyvin nopeaa suurempaakin tilausta, johon ei ole osattu varautua. Tänä päivänä ei ole lainkaan tavatonta, että kaupantekoon otetaan myyjä mukaan vasta loppumetreillä. Tällaisessa tilanteessa henkilöstöresurssitarve saattaa yllättää yrityksen. Byrokraattisemmassa yrityksessä saattaa siis hyvin tulla tilanne, että projektin aloitus myöhästyy resurssipulan vuoksi, jos vasta tilauksen realisoituessa laittaa rekrytointilupahakemuksen kiertoon. Tällöin monesti yrityksissä myönnetään sisäisesti lupa ostaa resurssi ulkoa, vaikkei rekrytointilupa ole vielä käsissä. Rekrytointikiintiö saattaa olla myös jo sille vuodelle täynnä, sillä resurssitarvetta ei ole osattu budjetoida etukäteen.

3. Ollaan valmiita palkkaamaan heti tekijöitä, mikäli löytyy SE helmi
Yrityksillä, etenkin IT-alalla, on paineita löytää taitavia tekijöitä. He saattavat tunnustella markkinaa, mutta eivät halua hämmentää liikaa sisäisiä työntekijöitä ”jatkuvalla rekrytoinnilla”. Työpaikka on olemassa ja kaikki valmiudet palkkaukseen on, kunhan yritys löytää itselleen juuri sen oikean. Monesti tällaisessa tilanteessa olevat yritykset haluavat kääntää kaikki kivet ja testata myös meidän alan tekijöiden verkostot ja lisänäkyvyyden tuomat kanavat. Yritykset haluavat siis varmistaa, että ovat tehneet kaiken mahdollisen uuden työntekijän etsinnässä. Heillä on saattanut myös olla oma haku aikaisemmin tai samaan aikaankin käynnissä juuri tästä syystä, mutta eivät halua hämmentää hakijoita hakemalla yrityksen nimellä myös ulkoisen toimijan avulla. Heillä on myös saattanut juuri päättyä oma haku, mutta eivät olekaan löytäneet sen kautta sopivaa tekijää, ja he haluavat vielä katsoa tilanteen loppuun kumppanin avulla.

4. Ei haluta hämmentää yrityksen omia työntekijöitä
Yrityksellä saattaa olla joku suurempi projekti tiedossa, mutta halutaan varmistaa ensin, että saadaan tarvittava resursointi kuntoon projektin varalle. Tällaisissa tilanteissa ei ymmärrettävästi haluta hämmentää yrityksen sisäisiä työntekijöitä sillä, että lähdetään nimellä etsimään esimerkiksi jonkin uuden osa-alueen tekijöitä. Yritys haluaa siis rauhassa tunnustella tilannetta ja mahdollisuuksia.

5. Yrityksellä on aidosti kova kiire
Yrityksen sisäiset resurssit eivät välttämättä riitä hoitamaan rekrytointiprosessia alusta loppuun laadukkaasti tarvittavalla aikataululla. Tämän vuoksi toimeksiannot halutaan monesti ulkoistaa, jotta laatu säilyy rekrytointiprosessin kaikissa vaiheissa. Nimettömänä halutaan toimia siksi, että HR-osastolla tai rekrytoivalla esimiehellä ei oikeasti ole aikaa vastata avoimen työtehtävän yhteydenottoihin ja kyselyihin tai osaamista hoitaa rekrytointiprosessi hakijaystävällisesti alusta loppuun. Näin yritykset ohjaavat kaikki yhteydenotot valitulle kumppanille ja he saavat itse meidän ammattitaidolla arvioidut ja tehtävään potentiaalisimmat kandit työhaastatteluun. Tällöin he eivät joudu huolehtimaan prosessin kulusta ja läpiviennistä vaan voivat keskittyä omaan liiketoimintaansa.

Kuten ylläolevista syistä näemme, niin loppupeleissä tällaisissa ”nimettömissä” työpaikoissa ei ole taustalla sen kummempaa salamyhkäisyyttä vaan ihan aitoja syitä. Sovimme aina asiakkaan kanssa tapauskohtaisesti, että missä vaiheessa hakijoille saadaan kertoa asiakasyrityksen nimi. Useimmiten se tapahtuu jo puhelinhaastattelussa, mutta viimeistään ensimmäisessä haastattelussa täällä meidän tiloissamme. Lisäksi meillä on paljon pitkäaikaisia kumppaneita ja tunnemme hyvin heidän liiketoimintansa. Tämän vuoksi saatamme sopivan osaajan vastaan tullessa esitellä tekijän, vaikka avointa hakua kauttamme ei olisikaan. Emme kuitenkaan esittele eteenpäin ketään, jolta emme ole lupaa tähän saaneet.

Kaikkien avointen työpaikkojen taustalla on siis olemassa oikea työpaikka, ja meidän tehtävä on löytää siihen oikea osaaja!

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Assistant Chemist, full-time, Maston Oy, Veikkola

Tekniikka / Espoo

Lue lisää ja hae
Company logo

Invoice Assistant, part-time, Panalpina Finland, Vantaa

Taloushallinto / Vantaa

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakaspalvelija, osa-aikainen, Power Finland Oy, Tampere

Vähittäismyynti / Tampere

POWER International is a leading home electronics retailer in the Nordic region, with a nation-wide store network and online shops in Norway, Denmark, Sweden and Finland. The retailer covers POWER Norway, POWER Denmark, POWER Finland, POWER Sweden, Expert Finland, Expert Denmark and Punkt1 Denmark. Our goal is to offer our customers the widest assortment of well-known brand products, to the lowest price on the market. Our price online is the same as in the stores. To keep our stores up-to-date with the competition online - we use electronic price tags, making sure our customers always get the best price. https://www.power.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Front End -kooditaikuri, kokoaikainen, Taikala Oy

IT / telekommunikaatio / internet / Espoo

Taikala tuo helpotusta ja hallittavuutta yritysten ja yhteisöjen toimintaan web-sovelluksilla ja palveluilla. He ovat luova, osaava, tuottava ja vikkelä toimija, jonka kanssa on mutkatonta toimia.

Lue lisää ja hae
Company logo

Pankkilakimies ja päivittäispalveluiden esimies, kokoaikainen, Tornion Osuuspankki, Tornio

Konsultointi / Tornio

OP Tornio on omistaja-asiakkaidensa oma pankki, voimakkaasti kehittyvä pankki. Saman katon alta tarjotaan asiakkaille kaikkia nykyaikaisen finanssipalveluyrityksen tuotteita perinteisistä pankkipalveluista vakuutuksiin ja asiantuntijapalveluihin.  Myös lakipalvelut ja omat kiinteistövälitys- ja isännöintipalvelut ovat osa palvelutarjontaa. Pankissa työskentelee 25 pankki- ja vakuutusalan ammattilaista. OP Tornio kuuluu OP Ryhmään, jonka kautta käytettävissä on suuren ryhmän asiantuntemus, valtakunnallinen verkko ja kansainväliset yhteydet. Tutustu asiakkaaseen tarkemmin: https://www.op.fi/web/op-tornio/pankin-esittely

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen myyjä, kokoaikainen, Mincon Nordic Oy, Lempäälä

Myynti ja markkinointi / Lempäälä

Mincon Group PLC is an engineering company that specialises in developing, manufacturing, and servicing hard-rock drilling tools for a variety of applications. Originally founded in 1977 in Shannon, Ireland, it now has a worldwide presence with offices in 15 countries across five continents. Mincon also has state-of-the-art manufacturing facilities throughout the world, each strategically located to meet regional demand. This includes production and prototype factories at its headquarters in Ireland, as well as facilities in Australia, Sweden, South Africa, Canada, and the US. Mincon also has a UK facility dedicated to design and manufacturing for its high-precision carbide components. Through this global support network, a complete range of world-class rock-drilling consumables, and using customer feedback to inform continuous innovation of its products, Mincon has earned a reputation as The Driller’s Choice. Lisätietoja: https://www.mincon.com/

Lue lisää ja hae
Company logo

Konsultoinnin trainee-ohjelma

Konsultointi / Espoo

Basware is the global leader in providing networked purchase-to-pay solutions and innovative financing services. Basware’s commerce and financing network connects businesses in over 100 countries and territories around the globe. As the largest open business network in the world, Basware provides scale and reach for organizations of all sizes, enabling them to grow their business and unlock value across their operations by simplifying and streamlining financial processes. Small and large companies around the world achieve significant cost savings, more flexible payment terms, greater efficiencies and closer relationships with their suppliers. Find out more at www.basware.com.

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen myyntikoordinaattori, osa-aikainen, Orbion Consulting Oy, Vantaa

Myynti ja markkinointi / Vantaa

Orbion Consulting on ammattimainen kumppani teknisten suunnittelu- ja konsultointipalveluiden toimittaja, joka auttaa asiakkaitaan menestymään yhä verkottuneemmassa maailmassa. Yritys tuottaa mobiili-, tietoliikenne- ja valokuituverkkoihin sekä rakennusten sisäverkkoihin liittyviä konsultointi, suunnittelu ja rakennuttamispalveluita. Orbion Consultingin asiakkaita ovat verkko-operaattorit, verkkojen palveluita käyttävät organisaatiot ja yritykset sekä kiinteistö- ja rakennusyhtiöt. Lue lisää täältä: https://www.orbionconsulting.fi/

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
B2B uutiskirje
Työnhakijat