• For applicants
  • For businesses

Miksi työntekijöitä haetaan nimettömille asiakasyrityksille?

Julkaistu 05 heinäkuuta 2019

Miksi työntekijöitä haetaan ”nimettömille asiakasyrityksille”? Onko työpaikka oikeasti olemassa? Mitä yrityksellä on salattavaa, kun ei halua rekrytoida yrityksen nimellä?

Olemme huomanneet tämän aiheen herättävän keskustelua aika ajoin ja haluamme tarjota tähän vastauksen. Olemme Studentwork, nuoriin osaajiin erikoistunut henkilöstöpalvelualan yritys. Haemme välillä työntekijöitä niillekin yrityksille ja asiakkaille, jotka haluavat pysyä nimettöminä prosessin alkupäässä. Miksi näin? 

1. Brändin tuntemattomuus, tunnettuus tai oma vahva brändi
Suomi on pullollaan yrityksiä, joita kaikkia ei kuitenkaan tunneta, vaikka he tekisivätkin toinen toistaan innovatiivisempia ja siistimpiä asioita. Kuvittele yritys, joka saattaa olla markkinajohtaja jollain nimetyllä osa-alueella, mutta heillä ei ole ollut resursseja brändin rakentamiselle oman alan ulkopuolella. Resurssit on haluttu käyttää mielummin esimerkiksi ydintuotteen tai -prosessien viilaukseen. Suomessa on paljon tämän tyyppisiä ”helmiä”, joilla on töitä tarjolla, mutta he eivät tavoita osaajia tuntemattomuutensa tai vaikkapa vaatimattomien nettisivujen tai organisaatiorjärjestelyjen vuoksi.

Edellisen syyn vastakohtana on myös toinen ääripää: brändi on niin haluttu, että hakemuksia sataa ovista ja ikkunoista, vaikka vaadittua osaamista ei hakijoilla olisi lähimainkaan. Myös siis ns. mediaseksikkäät yritykset saattavat pysytellä usein haun alkupäässä nimettöminä, sillä he haluavat oikeasti löytää tarvitsemansa osaajan eikä brändin perässä hiihtäjiä tai ison yrityksen etuja havittelevia. Tällaisen ison massan läpikäynti on raskasta eikä yrityksen tunnettuus ole rekrymarkkinoinnin varassa, joten he eivät välttämättä koe tarvitsevansa lisänäkyvyyttä, jonka avoin työpaikka monesti tuo.

Kolmas meidän kohtaama esimerkki liittyen asiakasyrityksen brändiin on tilanteissa, että joissakin yrityksissä on niin vahva oma brändi, ettei haluta muiden yritysten koskevan siihen lainkaan. On tarkkaan määritelty brändin käyttö ja muut yksityiskohdat. On yksinkertaisesti liian kova huoli siitä, että viesti tulee ”väärin” ulos. Siksi joillain yrityksillä saattaa olla tiukka linjaus siitä, ettei yrityksen nimeä eikä logoa saa muut yritykset käyttää lainkaan, edes referenssinä.

2. Tarve on, mutta byrokratia hidastaa
On myös yrityksiä, joiden sisäiset kankeudet hankaloittavat resursoinnin järkevöintiä. Töitä on, mutta rekrytointilupa on vielä kymmenennellä kierroksella sisäisesti hyväksyttävä. Näissä tilainteissa saatetaan yrityksen sisällä sopia, että resursointi hoidetaan kuntoon ulkoisen toimijan avustuksella. Olemassa olevien työntekijöiden kädet ovat täynnä tekemistä, ja samanaikaisesti rekrytointien lupa-asiat kestävät yksinkertaisesti liian pitkään. Tänä päivänä asiakkaat pystyvät viemään ostoprosessin pitkälle ilman, että toimittava yritys on välttämättä edes tietoinen tulevasta kaupasta. Tämä saattaa tarkoittaa hyvin nopeaa suurempaakin tilausta, johon ei ole osattu varautua. Tänä päivänä ei ole lainkaan tavatonta, että kaupantekoon otetaan myyjä mukaan vasta loppumetreillä. Tällaisessa tilanteessa henkilöstöresurssitarve saattaa yllättää yrityksen. Byrokraattisemmassa yrityksessä saattaa siis hyvin tulla tilanne, että projektin aloitus myöhästyy resurssipulan vuoksi, jos vasta tilauksen realisoituessa laittaa rekrytointilupahakemuksen kiertoon. Tällöin monesti yrityksissä myönnetään sisäisesti lupa ostaa resurssi ulkoa, vaikkei rekrytointilupa ole vielä käsissä. Rekrytointikiintiö saattaa olla myös jo sille vuodelle täynnä, sillä resurssitarvetta ei ole osattu budjetoida etukäteen.

3. Ollaan valmiita palkkaamaan heti tekijöitä, mikäli löytyy SE helmi
Yrityksillä, etenkin IT-alalla, on paineita löytää taitavia tekijöitä. He saattavat tunnustella markkinaa, mutta eivät halua hämmentää liikaa sisäisiä työntekijöitä ”jatkuvalla rekrytoinnilla”. Työpaikka on olemassa ja kaikki valmiudet palkkaukseen on, kunhan yritys löytää itselleen juuri sen oikean. Monesti tällaisessa tilanteessa olevat yritykset haluavat kääntää kaikki kivet ja testata myös meidän alan tekijöiden verkostot ja lisänäkyvyyden tuomat kanavat. Yritykset haluavat siis varmistaa, että ovat tehneet kaiken mahdollisen uuden työntekijän etsinnässä. Heillä on saattanut myös olla oma haku aikaisemmin tai samaan aikaankin käynnissä juuri tästä syystä, mutta eivät halua hämmentää hakijoita hakemalla yrityksen nimellä myös ulkoisen toimijan avulla. Heillä on myös saattanut juuri päättyä oma haku, mutta eivät olekaan löytäneet sen kautta sopivaa tekijää, ja he haluavat vielä katsoa tilanteen loppuun kumppanin avulla.

4. Ei haluta hämmentää yrityksen omia työntekijöitä
Yrityksellä saattaa olla joku suurempi projekti tiedossa, mutta halutaan varmistaa ensin, että saadaan tarvittava resursointi kuntoon projektin varalle. Tällaisissa tilanteissa ei ymmärrettävästi haluta hämmentää yrityksen sisäisiä työntekijöitä sillä, että lähdetään nimellä etsimään esimerkiksi jonkin uuden osa-alueen tekijöitä. Yritys haluaa siis rauhassa tunnustella tilannetta ja mahdollisuuksia.

5. Yrityksellä on aidosti kova kiire
Yrityksen sisäiset resurssit eivät välttämättä riitä hoitamaan rekrytointiprosessia alusta loppuun laadukkaasti tarvittavalla aikataululla. Tämän vuoksi toimeksiannot halutaan monesti ulkoistaa, jotta laatu säilyy rekrytointiprosessin kaikissa vaiheissa. Nimettömänä halutaan toimia siksi, että HR-osastolla tai rekrytoivalla esimiehellä ei oikeasti ole aikaa vastata avoimen työtehtävän yhteydenottoihin ja kyselyihin tai osaamista hoitaa rekrytointiprosessi hakijaystävällisesti alusta loppuun. Näin yritykset ohjaavat kaikki yhteydenotot valitulle kumppanille ja he saavat itse meidän ammattitaidolla arvioidut ja tehtävään potentiaalisimmat kandit työhaastatteluun. Tällöin he eivät joudu huolehtimaan prosessin kulusta ja läpiviennistä vaan voivat keskittyä omaan liiketoimintaansa.

Kuten ylläolevista syistä näemme, niin loppupeleissä tällaisissa ”nimettömissä” työpaikoissa ei ole taustalla sen kummempaa salamyhkäisyyttä vaan ihan aitoja syitä. Sovimme aina asiakkaan kanssa tapauskohtaisesti, että missä vaiheessa hakijoille saadaan kertoa asiakasyrityksen nimi. Useimmiten se tapahtuu jo puhelinhaastattelussa, mutta viimeistään ensimmäisessä haastattelussa täällä meidän tiloissamme. Lisäksi meillä on paljon pitkäaikaisia kumppaneita ja tunnemme hyvin heidän liiketoimintansa. Tämän vuoksi saatamme sopivan osaajan vastaan tullessa esitellä tekijän, vaikka avointa hakua kauttamme ei olisikaan. Emme kuitenkaan esittele eteenpäin ketään, jolta emme ole lupaa tähän saaneet.

Kaikkien avointen työpaikkojen taustalla on siis olemassa oikea työpaikka, ja meidän tehtävä on löytää siihen oikea osaaja!

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Back Office Specialist, kokoaikainen, Fortum Oyj, Espoo

Pankki / finanssi / vakuutus / Espoo

Fortum on Suomen johtava puhtaan energian yhtiö, joka kehittää ja tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja liittyen sähköön, lämpöön, jäähdytykseen ja resurssitehokkuuden parantamiseen. Lisäksi Fortum tarjoaa asiantuntijapalveluita energia-alan yrityksille auttaen heitä tekemään järkeviä energiavalintoja.

Lue lisää ja hae
Company logo

Legal Trainee, part-time, Nokia Technologies Oy, Espoo

Muu / Espoo

Nokia Technologies is focused on licensing valuable Nokia intellectual property, including patents, technologies and the Nokia brand. Building on decades of innovation and R&D leadership in technologies used in virtually all mobile devices used today, Nokia Technologies is expanding our patent licensing business, reintroducing the Nokia brand to smartphones through brand licensing, and establishing a technology licensing business.

Lue lisää ja hae
Company logo

Jr. Automaatiosuunnittelija, koko- tai osa-aikainen, Sweco Talotekniikka Oy, Oulu

Tekniikka / Oulu

Sweco Talotekniikka toimii LVI-, sähkö- ja rakennusautomaatiosuunnittelun asiantuntijana tuottaen monipuolisia kiinteistöjen elinkaaripalveluja. Heidän asiantuntijat pitävät huolta siitä, että kiinteistöjen sisäolosuhteet toimivat tarkoituksenmukaisesti ja pitkällä käyttöiällä. Sweco Talotekniikka kuuluu Sweco-konserniin, joka on rakennetun ympäristön ja teollisuuden innovatiivinen ja arvostettu asiantuntija Suomessa ja maailmalla. Kaikkiaan 15 000 swecolaisesta 2 000 työskentelee Suomessa. Lisätietoja yrityksestä: www.sweco.fi

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakaspalveluinsinööri, kokoaikainen, Evesa Oy, Tampere

Rakennus / rakentaminen / mekaniikka / Tampere

Evesa-talot tekee unelmista totta. Evesa-talot tekee kodin sinulle, joka arvostat yksilöllisesti suunniteltuja ratkaisuja juuri teidän perheen tarpeet ja rakennuspaikka huomioon ottaen. Evesa-talot toteuttaa talosi juuri sellaisella toimitussisällöllä kuin haluat, ja asennusvaihtoehdot on saatavissa täysin avaimet käteen toimituksesta vaikka pelkästään tavaratoimitukseen. Evesa-talojen motto on: KOTI juuri sellaisena kun haluat. Lisätietoa yrityksestä: https://www.evesa-talot.com/

Lue lisää ja hae
Company logo

Metsäasiantuntija, kokoaikainen, Metsä Forest

Tekniikka / Turku

Metsä Groupin puunhankinta ja metsäpalvelut eli Metsä Forest palvelee metsänomistajia ja puuta käyttävää teollisuutta. He tarjoavat metsänomistajalle parhaan tavan kartuttaa kestävästi metsään perustuvaa varallisuutta.

Lue lisää ja hae
Company logo

Automaatiosuunnittelija, Outotec Oyj, kokoaikainen, Espoo

Rakennus / rakentaminen / mekaniikka / Espoo

Outotec Oyj on suomalainen teknologia-alan pörssiyhtiö. Outotec tarjoaa edistyksellistä teknologiaa ja palveluja maapallon luonnonvarojen kestävään hyödyntämiseen. Maailman johtavana mineraalien- ja metallienjalostusteknologian toimittajana Outotec on kehittänyt vuosikymmenien aikana lukuisia uraauurtavia teknologioita kaivos- ja metallurgiselle teollisuudelle. Yritys tarjoaa myös innovatiivisia ratkaisuja teollisuusvesien käsittelyyn, vaihtoehtoisten energialähteiden hyödyntämiseen ja kemianteollisuuteen. Outotec on listattu NASDAQ Helsingissä. (https://www.outotec.fi/).

Lue lisää ja hae
Company logo

B2B-myyjä urheilualalle, kokoaikainen, Taikala Oy

Myynti ja markkinointi / Espoo

Taikala tuo helpotusta ja hallittavuutta yritysten ja yhteisöjen toimintaan web-sovelluksilla ja palveluilla. Heidän kehittämänsä myClub on Suomen suosituin ja nopeimmin kasvava urheiluseurojen jäsenpalvelu, jota käyttää jo yli 500 seuraa ja 250 000 käyttäjää. myClubin avulla seura hallinnoi jäsenrekisteriä, laskutusta, tapahtumailmoittautumisia, läsnäoloseurantaa ja jäsenviestintää. myClub tarjoaa seuran johdolle kattavia tilastoja ja raportteja seuran toiminnasta.

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior sähkösuunnittelija, kokoaikainen, Insinööritoimisto Comatec Oy, Vantaa

Tekniikka / Vantaa

Comatec Group on kasvava ja kehittyvä mekaniikka-, sähkö- ja automaatiosuunnittelua sekä asiantuntija- ja projektinhoitopalveluita tarjoava konserni. Comatec Group työllistää yli 500 asiantuntijaa 20 paikkakunnalla neljässä eri maassa. Yrityksellä on vahva kokemus niin työkoneista, hyötyajoneuvoista, materiaalinkäsittely- ja tuotantojärjestelmistä kuin kattiloista ja voimalaitoksistakin. Comatec Group tunnetaan erityisesti kyvystä toteuttaa teknologiateollisuuden mekaniikka-, sähkö- ja automaatiosuunnitteluun liittyviä haastavia toimeksiantoja. Heidän ratkaisunsa perustuvat yli kolmenkymmenen vuoden kokemukseen, ammattitaitoon ja rohkeuteen. Comatec Groupin tavoitteena on jatkaa vahvaa kasvua sekä olla alan halutuin yhteistyökumppani. Lisätietoa yrityksestä: https://www.comatec.fi/

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA STUDENTWORKIN UUTISKIRJE

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
Työnhakijat
Yritykset