• For applicants
  • For businesses

Miksi työntekijöitä haetaan nimettömille asiakasyrityksille?

Julkaistu 16 huhtikuuta 2019


Miksi työntekijöitä haetaan ”nimettömille asiakasyrityksille”? Onko työpaikka oikeasti olemassa? Mitä yrityksellä on salattavaa, kun ei halua rekrytoida yrityksen nimellä?

Olemme huomanneet tämän aiheen herättävän keskustelua aika ajoin ja haluamme tarjota tähän vastauksen. Olemme Studentwork, nuoriin osaajiin erikoistunut henkilöstöpalvelualan yritys. Haemme välillä työntekijöitä niillekin yrityksille ja asiakkaille, jotka haluavat pysyä nimettöminä prosessin alkupäässä. Miksi näin?

1. Brändin tuntemattomuus, tunnettuus tai oma vahva brändi
Suomi on pullollaan yrityksiä, joita kaikkia ei kuitenkaan tunneta, vaikka he tekisivätkin toinen toistaan innovatiivisempia ja siistimpiä asioita. Kuvittele yritys, joka saattaa olla markkinajohtaja jollain nimetyllä osa-alueella, mutta heillä ei ole ollut resursseja brändin rakentamiselle oman alan ulkopuolella. Resurssit on haluttu käyttää mielummin esimerkiksi ydintuotteen tai -prosessien viilaukseen. Suomessa on paljon tämän tyyppisiä ”helmiä”, joilla on töitä tarjolla, mutta he eivät tavoita osaajia tuntemattomuutensa tai vaikkapa vaatimattomien nettisivujen tai organisaatiorjärjestelyjen vuoksi.

Edellisen syyn vastakohtana on myös toinen ääripää: brändi on niin haluttu, että hakemuksia sataa ovista ja ikkunoista, vaikka vaadittua osaamista ei hakijoilla olisi lähimainkaan. Myös siis ns. mediaseksikkäät yritykset saattavat pysytellä usein haun alkupäässä nimettöminä, sillä he haluavat oikeasti löytää tarvitsemansa osaajan eikä brändin perässä hiihtäjiä tai ison yrityksen etuja havittelevia. Tällaisen ison massan läpikäynti on raskasta eikä yrityksen tunnettuus ole rekrymarkkinoinnin varassa, joten he eivät välttämättä koe tarvitsevansa lisänäkyvyyttä, jonka avoin työpaikka monesti tuo.

Kolmas meidän kohtaama esimerkki liittyen asiakasyrityksen brändiin on tilanteissa, että joissakin yrityksissä on niin vahva oma brändi, ettei haluta muiden yritysten koskevan siihen lainkaan. On tarkkaan määritelty brändin käyttö ja muut yksityiskohdat. On yksinkertaisesti liian kova huoli siitä, että viesti tulee ”väärin” ulos. Siksi joillain yrityksillä saattaa olla tiukka linjaus siitä, ettei yrityksen nimeä eikä logoa saa muut yritykset käyttää lainkaan, edes referenssinä.

2. Tarve on, mutta byrokratia hidastaa
On myös yrityksiä, joiden sisäiset kankeudet hankaloittavat resursoinnin järkevöintiä. Töitä on, mutta rekrytointilupa on vielä kymmenennellä kierroksella sisäisesti hyväksyttävä. Näissä tilainteissa saatetaan yrityksen sisällä sopia, että resursointi hoidetaan kuntoon ulkoisen toimijan avustuksella. Olemassa olevien työntekijöiden kädet ovat täynnä tekemistä, ja samanaikaisesti rekrytointien lupa-asiat kestävät yksinkertaisesti liian pitkään. Tänä päivänä asiakkaat pystyvät viemään ostoprosessin pitkälle ilman, että toimittava yritys on välttämättä edes tietoinen tulevasta kaupasta. Tämä saattaa tarkoittaa hyvin nopeaa suurempaakin tilausta, johon ei ole osattu varautua. Tänä päivänä ei ole lainkaan tavatonta, että kaupantekoon otetaan myyjä mukaan vasta loppumetreillä. Tällaisessa tilanteessa henkilöstöresurssitarve saattaa yllättää yrityksen. Byrokraattisemmassa yrityksessä saattaa siis hyvin tulla tilanne, että projektin aloitus myöhästyy resurssipulan vuoksi, jos vasta tilauksen realisoituessa laittaa rekrytointilupahakemuksen kiertoon. Tällöin monesti yrityksissä myönnetään sisäisesti lupa ostaa resurssi ulkoa, vaikkei rekrytointilupa ole vielä käsissä. Rekrytointikiintiö saattaa olla myös jo sille vuodelle täynnä, sillä resurssitarvetta ei ole osattu budjetoida etukäteen.

3. Ollaan valmiita palkkaamaan heti tekijöitä, mikäli löytyy SE helmi
Yrityksillä, etenkin IT-alalla, on paineita löytää taitavia tekijöitä. He saattavat tunnustella markkinaa, mutta eivät halua hämmentää liikaa sisäisiä työntekijöitä ”jatkuvalla rekrytoinnilla”. Työpaikka on olemassa ja kaikki valmiudet palkkaukseen on, kunhan yritys löytää itselleen juuri sen oikean. Monesti tällaisessa tilanteessa olevat yritykset haluavat kääntää kaikki kivet ja testata myös meidän alan tekijöiden verkostot ja lisänäkyvyyden tuomat kanavat. Yritykset haluavat siis varmistaa, että ovat tehneet kaiken mahdollisen uuden työntekijän etsinnässä. Heillä on saattanut myös olla oma haku aikaisemmin tai samaan aikaankin käynnissä juuri tästä syystä, mutta eivät halua hämmentää hakijoita hakemalla yrityksen nimellä myös ulkoisen toimijan avulla. Heillä on myös saattanut juuri päättyä oma haku, mutta eivät olekaan löytäneet sen kautta sopivaa tekijää, ja he haluavat vielä katsoa tilanteen loppuun kumppanin avulla.

4. Ei haluta hämmentää yrityksen omia työntekijöitä
Yrityksellä saattaa olla joku suurempi projekti tiedossa, mutta halutaan varmistaa ensin, että saadaan tarvittava resursointi kuntoon projektin varalle. Tällaisissa tilanteissa ei ymmärrettävästi haluta hämmentää yrityksen sisäisiä työntekijöitä sillä, että lähdetään nimellä etsimään esimerkiksi jonkin uuden osa-alueen tekijöitä. Yritys haluaa siis rauhassa tunnustella tilannetta ja mahdollisuuksia.

5. Yrityksellä on aidosti kova kiire
Yrityksen sisäiset resurssit eivät välttämättä riitä hoitamaan rekrytointiprosessia alusta loppuun laadukkaasti tarvittavalla aikataululla. Tämän vuoksi toimeksiannot halutaan monesti ulkoistaa, jotta laatu säilyy rekrytointiprosessin kaikissa vaiheissa. Nimettömänä halutaan toimia siksi, että HR-osastolla tai rekrytoivalla esimiehellä ei oikeasti ole aikaa vastata avoimen työtehtävän yhteydenottoihin ja kyselyihin tai osaamista hoitaa rekrytointiprosessi hakijaystävällisesti alusta loppuun. Näin yritykset ohjaavat kaikki yhteydenotot valitulle kumppanille ja he saavat itse meidän ammattitaidolla arvioidut ja tehtävään potentiaalisimmat kandit työhaastatteluun. Tällöin he eivät joudu huolehtimaan prosessin kulusta ja läpiviennistä vaan voivat keskittyä omaan liiketoimintaansa.

Kuten ylläolevista syistä näemme, niin loppupeleissä tällaisissa ”nimettömissä” työpaikoissa ei ole taustalla sen kummempaa salamyhkäisyyttä vaan ihan aitoja syitä. Sovimme aina asiakkaan kanssa tapauskohtaisesti, että missä vaiheessa hakijoille saadaan kertoa asiakasyrityksen nimi. Useimmiten se tapahtuu jo puhelinhaastattelussa, mutta viimeistään ensimmäisessä haastattelussa täällä meidän tiloissamme. Lisäksi meillä on paljon pitkäaikaisia kumppaneita ja tunnemme hyvin heidän liiketoimintansa. Tämän vuoksi saatamme sopivan osaajan vastaan tullessa esitellä tekijän, vaikka avointa hakua kauttamme ei olisikaan. Emme kuitenkaan esittele eteenpäin ketään, jolta emme ole lupaa tähän saaneet.

Kaikkien avointen työpaikkojen taustalla on siis olemassa oikea työpaikka, ja meidän tehtävä on löytää siihen oikea osaaja!

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Taloushallinnon assistentti, kokoaikainen, Tampere-talo Oy, Tampere

Pankki / finanssi / vakuutus / Tampere

Lue lisää ja hae
Company logo

Tuotetietohallinnan koordinaattori, kokoaikainen, Rakennustieto Oy, Helsinki

Media / viestintä / PR / Helsinki

Rakennustieto on rakennusalan täyden palvelun tieto- ja mediatalo. Rakennustieto-yhteisö muodostuu Rakennustietosäätiö RTS sr:stä ja Rakennustieto Oy:stä. He edistävät hyvää rakennustapaa toimimalla talonrakentamisen, talotekniikan, kiinteistönpidon sekä infra-alan tiedon tuottajana ja välittäjänä suunnittelusta ylläpitoon asti.

Lue lisää ja hae
Company logo

Ohjelmistosuunnittelija, kokoaikainen, Ramboll Finland Oy, Jyväskylä

IT / telekommunikaatio / internet / Jyväskylä

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössä työskentelee 13 000 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa Ramboll toimii maanlaajuisesti 2 300 asiantuntijan voimin. He tarjoavat infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Heidän tavoitteenaan on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstö.

Lue lisää ja hae
Company logo

Ohjelmistosuunnittelija, kokoaikainen, Ramboll Finland Oy, Tampere

IT / telekommunikaatio / internet / TAMPERE

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössä työskentelee 13 000 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa Ramboll toimii maanlaajuisesti 2 300 asiantuntijan voimin. He tarjoavat infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Heidän tavoitteenaan on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstö.

Lue lisää ja hae
Company logo

Internal Content Creator, kokoaikainen, Fortum Oyj, Espoo

Hallinto / ESPOO

Fortum Oyj on Suomen johtava puhtaan energian yhtiö, joka kehittää ja tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja liittyen sähköön, lämpöön, jäähdytykseen ja resurssitehokkuuden parantamiseen.

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior ohjelmistokehittäjä, kokoaikainen, Tamtron Oy, Tampere

IT / telekommunikaatio / internet / Tampere

Tamtron on kansainvälinen vaakojen ja punnitustiedon hallintajärjestelmien valmistaja. Päätoimipaikat sijaitsevat Suomessa, ja tytäryhtiöt toimivat Ruotsissa, Puolassa, Saksassa, Tšekissä ja Slovakiassa. Tamtron vie tuotteita yli kuuteenkymmeneen maahan. Tamtron on tuottanut markkinoiden älykkäimpiä punnitusratkaisuja vuodesta 1972 lähtien. Toiminnan lähtökohtana on alusta asti ollut asiakkaan liiketoiminnan tukeminen ja aktiivisena yhteistyökumppanina toimiminen. Tamtron palvelee kaikkia merkittäviä teollisuudenaloja ja tuntee niiden punnitustarpeet. Tarjontaan kuuluvat niin standardivaa’at kuin laajat integroidut punnitusratkaisutkin. Tamtronin vaa’at, tiedonhallintajärjestelmät ja monipuoliset palvelut on suunniteltu vastaamaan heidän asiakkaidensa haasteisiin, niin nyt kuin tulevaisuudessakin. Lue lisää osoitteesta: https://www.tamtrongroup.com/fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Business Controller, full-time, Biohit Oyj

Terveys- ja sosiaaliala / HELSINKI

Biohit Oyj is a globally operating Finnish biotechnology company. Biohit produces innovative products and services to promote research and early diagnosis. Biohit’s operations are based on a goal-oriented and long-term innovation and patenting strategy. They work with scientific communities to produce new technologies, products and services based on research results and innovations that can be used to develop safe and cost-effective diagnostic tests for the early detection and prevention of diseases of the gastrointestinal tract. Biohit is headquartered in Helsinki, Finland, and has subsidiaries in Italy and the UK. The Biohit Group employs around 50 people. Biohit’s series B share (BIOBV) is quoted on NASDAQ OMX Helsinki, Small cap/Healthcare since 1999. Biohit’s products are sold by many distributors around the world.

Lue lisää ja hae
Company logo

Sähkösuunnittelija junior, kokoaikainen, Oulu

Tekniikka / Oulu

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA STUDENTWORKIN UUTISKIRJE

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
Työnhakijat
Yritykset