• For applicants
  • For businesses

Miksi työntekijöitä haetaan nimettömille asiakasyrityksille?

Julkaistu 15 lokakuuta 2018


Miksi työntekijöitä haetaan ”nimettömille asiakasyrityksille”? Onko työpaikka oikeasti olemassa? Mitä yrityksellä on salattavaa, kun ei halua rekrytoida yrityksen nimellä?

Olemme huomanneet tämän aiheen herättävän keskustelua aika ajoin ja haluamme tarjota tähän vastauksen. Olemme Studentwork, nuoriin osaajiin erikoistunut henkilöstöpalvelualan yritys. Haemme välillä työntekijöitä niillekin yrityksille ja asiakkaille, jotka haluavat pysyä nimettöminä prosessin alkupäässä. Miksi näin?

1. Brändin tuntemattomuus, tunnettuus tai oma vahva brändi
Suomi on pullollaan yrityksiä, joita kaikkia ei kuitenkaan tunneta, vaikka he tekisivätkin toinen toistaan innovatiivisempia ja siistimpiä asioita. Kuvittele yritys, joka saattaa olla markkinajohtaja jollain nimetyllä osa-alueella, mutta heillä ei ole ollut resursseja brändin rakentamiselle oman alan ulkopuolella. Resurssit on haluttu käyttää mielummin esimerkiksi ydintuotteen tai -prosessien viilaukseen. Suomessa on paljon tämän tyyppisiä ”helmiä”, joilla on töitä tarjolla, mutta he eivät tavoita osaajia tuntemattomuutensa tai vaikkapa vaatimattomien nettisivujen tai organisaatiorjärjestelyjen vuoksi.

Edellisen syyn vastakohtana on myös toinen ääripää: brändi on niin haluttu, että hakemuksia sataa ovista ja ikkunoista, vaikka vaadittua osaamista ei hakijoilla olisi lähimainkaan. Myös siis ns. mediaseksikkäät yritykset saattavat pysytellä usein haun alkupäässä nimettöminä, sillä he haluavat oikeasti löytää tarvitsemansa osaajan eikä brändin perässä hiihtäjiä tai ison yrityksen etuja havittelevia. Tällaisen ison massan läpikäynti on raskasta eikä yrityksen tunnettuus ole rekrymarkkinoinnin varassa, joten he eivät välttämättä koe tarvitsevansa lisänäkyvyyttä, jonka avoin työpaikka monesti tuo.

Kolmas meidän kohtaama esimerkki liittyen asiakasyrityksen brändiin on tilanteissa, että joissakin yrityksissä on niin vahva oma brändi, ettei haluta muiden yritysten koskevan siihen lainkaan. On tarkkaan määritelty brändin käyttö ja muut yksityiskohdat. On yksinkertaisesti liian kova huoli siitä, että viesti tulee ”väärin” ulos. Siksi joillain yrityksillä saattaa olla tiukka linjaus siitä, ettei yrityksen nimeä eikä logoa saa muut yritykset käyttää lainkaan, edes referenssinä.

2. Tarve on, mutta byrokratia hidastaa
On myös yrityksiä, joiden sisäiset kankeudet hankaloittavat resursoinnin järkevöintiä. Töitä on, mutta rekrytointilupa on vielä kymmenennellä kierroksella sisäisesti hyväksyttävä. Näissä tilainteissa saatetaan yrityksen sisällä sopia, että resursointi hoidetaan kuntoon ulkoisen toimijan avustuksella. Olemassa olevien työntekijöiden kädet ovat täynnä tekemistä, ja samanaikaisesti rekrytointien lupa-asiat kestävät yksinkertaisesti liian pitkään. Tänä päivänä asiakkaat pystyvät viemään ostoprosessin pitkälle ilman, että toimittava yritys on välttämättä edes tietoinen tulevasta kaupasta. Tämä saattaa tarkoittaa hyvin nopeaa suurempaakin tilausta, johon ei ole osattu varautua. Tänä päivänä ei ole lainkaan tavatonta, että kaupantekoon otetaan myyjä mukaan vasta loppumetreillä. Tällaisessa tilanteessa henkilöstöresurssitarve saattaa yllättää yrityksen. Byrokraattisemmassa yrityksessä saattaa siis hyvin tulla tilanne, että projektin aloitus myöhästyy resurssipulan vuoksi, jos vasta tilauksen realisoituessa laittaa rekrytointilupahakemuksen kiertoon. Tällöin monesti yrityksissä myönnetään sisäisesti lupa ostaa resurssi ulkoa, vaikkei rekrytointilupa ole vielä käsissä. Rekrytointikiintiö saattaa olla myös jo sille vuodelle täynnä, sillä resurssitarvetta ei ole osattu budjetoida etukäteen.

3. Ollaan valmiita palkkaamaan heti tekijöitä, mikäli löytyy SE helmi
Yrityksillä, etenkin IT-alalla, on paineita löytää taitavia tekijöitä. He saattavat tunnustella markkinaa, mutta eivät halua hämmentää liikaa sisäisiä työntekijöitä ”jatkuvalla rekrytoinnilla”. Työpaikka on olemassa ja kaikki valmiudet palkkaukseen on, kunhan yritys löytää itselleen juuri sen oikean. Monesti tällaisessa tilanteessa olevat yritykset haluavat kääntää kaikki kivet ja testata myös meidän alan tekijöiden verkostot ja lisänäkyvyyden tuomat kanavat. Yritykset haluavat siis varmistaa, että ovat tehneet kaiken mahdollisen uuden työntekijän etsinnässä. Heillä on saattanut myös olla oma haku aikaisemmin tai samaan aikaankin käynnissä juuri tästä syystä, mutta eivät halua hämmentää hakijoita hakemalla yrityksen nimellä myös ulkoisen toimijan avulla. Heillä on myös saattanut juuri päättyä oma haku, mutta eivät olekaan löytäneet sen kautta sopivaa tekijää, ja he haluavat vielä katsoa tilanteen loppuun kumppanin avulla.

4. Ei haluta hämmentää yrityksen omia työntekijöitä
Yrityksellä saattaa olla joku suurempi projekti tiedossa, mutta halutaan varmistaa ensin, että saadaan tarvittava resursointi kuntoon projektin varalle. Tällaisissa tilanteissa ei ymmärrettävästi haluta hämmentää yrityksen sisäisiä työntekijöitä sillä, että lähdetään nimellä etsimään esimerkiksi jonkin uuden osa-alueen tekijöitä. Yritys haluaa siis rauhassa tunnustella tilannetta ja mahdollisuuksia.

5. Yrityksellä on aidosti kova kiire
Yrityksen sisäiset resurssit eivät välttämättä riitä hoitamaan rekrytointiprosessia alusta loppuun laadukkaasti tarvittavalla aikataululla. Tämän vuoksi toimeksiannot halutaan monesti ulkoistaa, jotta laatu säilyy rekrytointiprosessin kaikissa vaiheissa. Nimettömänä halutaan toimia siksi, että HR-osastolla tai rekrytoivalla esimiehellä ei oikeasti ole aikaa vastata avoimen työtehtävän yhteydenottoihin ja kyselyihin tai osaamista hoitaa rekrytointiprosessi hakijaystävällisesti alusta loppuun. Näin yritykset ohjaavat kaikki yhteydenotot valitulle kumppanille ja he saavat itse meidän ammattitaidolla arvioidut ja tehtävään potentiaalisimmat kandit työhaastatteluun. Tällöin he eivät joudu huolehtimaan prosessin kulusta ja läpiviennistä vaan voivat keskittyä omaan liiketoimintaansa.

Kuten ylläolevista syistä näemme, niin loppupeleissä tällaisissa ”nimettömissä” työpaikoissa ei ole taustalla sen kummempaa salamyhkäisyyttä vaan ihan aitoja syitä. Sovimme aina asiakkaan kanssa tapauskohtaisesti, että missä vaiheessa hakijoille saadaan kertoa asiakasyrityksen nimi. Useimmiten se tapahtuu jo puhelinhaastattelussa, mutta viimeistään ensimmäisessä haastattelussa täällä meidän tiloissamme. Lisäksi meillä on paljon pitkäaikaisia kumppaneita ja tunnemme hyvin heidän liiketoimintansa. Tämän vuoksi saatamme sopivan osaajan vastaan tullessa esitellä tekijän, vaikka avointa hakua kauttamme ei olisikaan. Emme kuitenkaan esittele eteenpäin ketään, jolta emme ole lupaa tähän saaneet.

Kaikkien avointen työpaikkojen taustalla on siis olemassa oikea työpaikka, ja meidän tehtävä on löytää siihen oikea osaaja!

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Asiakaspalvelija

Pankki / finanssi / vakuutus / Turku

Arvato on oman toimialansa johtava, kansainvälinen palveluntarjoaja, jonka 70 000 työntekijää 40 maassa työskentelevät päivittäin asiakkaiden menestyksen eteen. Arvato Financial Solutionsin palvelutarjoamaan kuuluvat taloushallinnon ulkoistuspalvelut sekä rahoituksen ja maksamisen ratkaisut. Asiakkaamme toimivat mm. vähittäis- ja verkkokaupassa, vakuutus- ja rahoitusalalla sekä terveydenhuollon parissa. Digitaalisuus on osa kaikkea liiketoimintaamme. Arvato on toiminut Suomessa vuodesta 2001 ja toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä ja Turussa. Arvatolla pääset mukaan aidosti kansainväliseen työympäristöön osaksi kehittyvää ja vahvassa kasvussa olevaa organisaatiota.

Lue lisää ja hae
Company logo

Kirjanpitäjä Vaalaan

Pankki / finanssi / vakuutus / Vaala

Tilitoimisto A. Karppinen Oy toimii 40 vuoden vankalla kokemuksella luotettavana taloushallinnon kumppanina. Tämä Oulusta ponnistanut yritys toimii tänä päivänä yhdessä tytäryhtiönsä kanssa seitsemällä paikkakunnalla Oulun talousalueella. Aidosti paikallisena perheyrityksenä A. Karppisella tunnetaan hyvin etenkin pohjoissuomalaisten pk-yritysten tarpeet, joihin heillä vastaa noin 60 ammattilaista. Heidän asiantuntijoiden joukosta löytyy laajalti kokemusta myös erikokoisten yhdistysten ja urheiluseurojen taloushallinnon hoitamisesta.

Lue lisää ja hae
Company logo

Account Manager Studentworkille valtakunnalliseen B2B-myyntiin

Myynti ja markkinointi / Helsinki

Studentwork on pohjoismainen rekrytointi- ja henkilöstövuokrausyritys, joka on erikoistunut opiskelijoihin, vastavalmistuneisiin ja noin viiden vuoden työkokemuksella varustettuihin nuoriin osaajiin. Tärkein tehtävämme on löytää oikeaa osaamista oikeille paikoille – oikeaan aikaan! Toteutamme tehtäväämme auttamalla yrityksiä ja nuoria osaajia löytämään toisensa, ja uskomme siihen, että nuoret osaajat rakentavat parempaa työelämää. Tarjoamme runsaasti mielenkiintoisia uramahdollisuuksia ja vaihtelevia työympäristöjä tulevaisuuden asiantuntijoille useilta eri aloilta. Työllistämme vuosittain tuhansia nuoria osaajia, ja tarjoamistamme paikoista jopa 80% on kokoaikaisia työtehtäviä. Luomalla oman uratilisi kotisivuillamme liityt osaksi verkostoamme, josta löydämme sinut nopeasti soveltuvan uramahdollisuuden tullen.

Lue lisää ja hae
Company logo

Projekti-insinööri

Tekniikka / Jyväskylä

Lue lisää ja hae
Company logo

Native level Hebrew speaker

IT / telekommunikaatio / internet / Finland

Lue lisää ja hae
Company logo

Software Developer

IT / telekommunikaatio / internet / Espoo

Delfoi, established in 1990, is a pioneer company for Industry 4.0 solutions such as production planning & scheduling (Delfoi Planner) and robot offline programming and simulation solutions (Delfoi Robotics) and related consulting services. Our customers include such as ABB, Caterpillar, Valmet, HUS, Volvo, Ponsse, Daimler, Saint Gobain and Valio to name the few. Delfoi Planner is a unique cloud based planning and scheduling solution for industrial and healthcare customers. With Delfoi Planner our customers can dramatically increase their production efficiency, decrease production lead times and improve their delivery accuracy.

Lue lisää ja hae
Company logo

Etsimme korvauskäsittelijöitä Keskinäiselle Vakuutusyhtiö Turvalle!

Muu / Tampere

Turva perustettiin vuonna 1910 Tampereella ja on asiakkaidensa omistama keskinäinen vakuutusyhtiö. Pääkonttorimme on Tampereella ja meillä on 36 toimipaikkaa ympäri maata. Työllistämme tällä hetkellä yli 300 vakuutusalan ammattilaista. Turva tekee yhteistyötä suomalaisten ammattiliittojen kanssa. Liittojen jäsenet saavat Turvasta useita etuja, esimerkiksi alennuksia vakuutusmaksuistaan. Asiakkaat saavat myös asiakassuhteen keston myötä kasvavan omistaja-asiakasalennuksen. Turvan asiakkaana oli vuoden 2018 alussa 158 600 kotitaloutta ja 28 ammattiliittoa.

Lue lisää ja hae
Company logo

Database Specialist Surveypal Oy:lle

IT / telekommunikaatio / internet / Tampere

Would you like to work in a startup-like environment for a company that is well-established in global market? Surveypal's developer team is a perfect mixture of younger and older professionals and we invite you to join us! Surveypal is a growing software company with locations in Finland and USA. We are a small team of motivated individuals based in Finland with an international outset. We are building a leading integrated CEM solution, which helps our customer organizations streamline their feedback management processes, engage employees and improve customer loyalty.

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA STUDENTWORKIN UUTISKIRJE

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
Työnhakijat
Yritykset