• For applicants
  • For businesses

Myyjä – paljon puhetta vähän asiaa?

Julkaistu 27 kesäkuuta 2019

’’Haetaan hyviä myyjiä’’ löytyy yhä useammasta työpaikkailmoituksesta. ’’Hyville myyjille on aina töitä’’, voi kuulla lähestulkoon jokaisen yrityksen myyntijohtajan suusta! Mutta mikä se hyvä myyjä todella on?

Myyjäksi mielletään usein puhelias, sanavalmis, sosiaalinen, porukan keskipiste. Myyntihän on ihmisten kanssa toimimista, totta kai myyjän täytyy olla ekstrovertti. Vai täytyykö? Onko ajatus perinteisestä paljon puhuvasta imurikauppiaasta myytti?

Key Account Managerimme Roope ajatteli vielä kasvatustieteiden maisteriksi valmistuttuaan, että myyjät ovat juurikin näitä omaa ääntään rakastavia höpöttäjiä. Roope on työskennellyt Studentworkillä myynnin parissa nyt reilun kahden vuoden ajan. Tänä aikana Roope on nimitetty yhtiömme osakkaaksi, ja hän on ansainnut ykkösmyyjämme Kampion-tittelin, koska on takonut tasaiseen tahtiin kauppaa – samalla tarjoten asiakkaille erinomaista asiakaspalvelua.

Roope kuvailee itseään myyjäksi, joka keskittyy puhumisen sijaan kuuntelemiseen. Astuessaan myynnin maailmaan hän rohkaistui ajatuksesta, että pystyy tekemään myyntiä omalla tavallaan hyvin. Kysyimme Roopelta, mitkä ominaisuudet hän kokee tärkeimmiksi myyntityössä menestymisen kannalta. Lue tästä pohdintaamme hyvän myyjän TOP 4 ominaisuuksista!

Uteliaisuus

Jatkuvasti muuttuvassa maailmassa menestyvät myyjät, jotka haluavat pysyä mukana muutoksessa. Teknologian nopea kehitys muokkaa toimintatapoja ja viime viikolla vallitseva trendi voi olla jo huomenna kuopattu. Myyjän uteliaisuus ymmärtää muuttuvia toimintamalleja ja trendejä, on ratkaisevassa asemassa digiviidakossa selviytymisen kannalta.

Myynnissä voittavat ne, jotka kysyvät juuri ne oikeat kysymykset ja löytävät siten asiakkaan aidon tarpeen. Jotta osataan kysyä oikeat kysymykset, täytyy ensin ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja toimintaympäristöä. Valmistautuminen ja taustatyö unohdetaan usein mainita, kun puhutaan myyntiprosessin vaiheista. Tämän vaiheen kohdalla ratkaisee etenkin myyjän oma tiedonjano ja uteliaisuus. Mitä syvällisemmin tehty valmistautuminen ja tiedonhankinta ennen itse asiakkaan kohtaamista, sitä todennäköisemmin osataan kysyä juuri ne million dollar -kysymykset. Myyjän aito kiinnostuneisuus välittyy myös asiakkaalle, ja tämä rakentaa luottamusta asiakkaan ja myyjän välille.

Kuuntelu

Mitä, jos myyjä asennoituisikin kaupan tekemisen sijaan kuuntelemaan ja auttamaan asiakasta? Ja tosissaan keskittyisi kuuntelemaan asiakasta. Toki myyjän täytyy myös osata kertoa ratkaisustaan asiakkaalle mutta ratkaisusta tulee osata kertoa viitaten asiakkaan tarpeisiin. Nostamme kuuntelutaidot myyjän yhdeksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi, koska asiakkaan aidon tarpeen ymmärtäminen on kaiken a ja o. Hyvä myyjä tuntee asiakkaansa tavoitteet, toiveet, ongelmat ja tuskan. Ymmärryksen päälle pystytään rakentamaan myyntiesitys, joka koskettaa juuri kyseistä asiakasta.

Kuuletko sinä asiakasta vai kuunteletko sinä asiakasta? Aito tarve on joskus piilotettu hyvin lauseisiin ja joskus asiakas ei itsekään tunnista omaa tarvettaan. Myyjältä vaaditaan siis läsnäoloa, tarkkoja kuuntelutaitoja sekä ihmisymmärrystä.

Ihminen ihmiselle

Kaikki informaatio on nykyään verkossa helposti saatavilla ja sitä tulvii joka kanavasta. Ongelman tai tarpeen kohdatessaan asiakas kirjoittaa muutaman sanan Googleen ja sekunnin murto-osassa löytää tuhansia eri ratkaisuja silmiensä edestä. Asiakkaat ovatkin nykyään itse monen aiheen asiantuntijoita. Myydessään omaa tuotetta tai palvelua myyjän tulee tarjota asiakkaalle jotain sellaista, mitä ei verkosta löydy.

Henkilökohtaista palvelua, huippuasiantuntijuutta, konsultaatioita ja ihmisten välistä vuorovaikutusta ei löydy verkosta. Pitkäaikaiset ja kannattavat asiakassuhteet perustuvat taustalla olevaan molemminpuoliseen luottamukseen. Luottamus ratkaisee myynnissä ja luottamusta rakennetaan ihmisten välisellä vuorovaikutuksella. On tärkeä muistaa, että vaikka puhutaan b2b-myynnistä, jossa yritys ostaa yritykseltä, loppujen lopuksi ihminen ostaa aina ihmiseltä.

Ole oma itsesi

Moni myyjä rakentaa tiedostamattaan itselleen tietynlaisen ”myyjäpersoonan”. Tämän kuulee monesti puhelimen toisessa päässä soittavan myyjän tavasta puhua. Tämä ei välttämättä ole se myyjälle ominaisin tapa kommunikoida ja se paistaa usein myyntispiikkien läpi. Kuten muutenkin elämässä, myös myynnissä toimii persoonallisuus. Kuten edellisessä kappaleessa mainittiin, ihminen ostaa aina ihmiseltä – hyvin todennäköisesti aidolta ihmiseltä.

Esimerkiksi puhelintyössä on todistetusti hyötyä murteesta. Pitääkö siis alkaa puhua Turkua, jotta saa sovittua paljon tapaamisia? Ei, kyse on siitä, että murteella puhuvat henkilöt vaikuttavat aidommilta ihmisiltä, kymmenien muiden soittospiikkejään noudattavien myyjien joukossa. Murre tuo rennon, pehmeän lähestymistavan myyntitilanteeseen. Vaikka et puhuisi murretta, ole siis oma aito ja persoonallinen itsesi ja menesty sen avulla myynnissä!

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

IT-tukihenkilö, kokoaikainen, Infocare Oy, Vantaa

IT / telekommunikaatio / internet / VANTAA

InfoCare Group on Pohjoismaiden suurin itsenäinen laite- ja merkkiriippumaton tietotekniikan palveluntarjoaja. Vahvan osaamisen ja palveluiden skaalautuvuuden ansiosta asiakkaitamme ovat yhtä sujuvasti tuhansien työntekijöiden organisaatiot, kuin pienemmätkin yritykset. Laajan kumppaniverkostomme avulla voimme tarjota palveluitamme myös maailmanlaajuisesti. Meillä on yli 160 huoltopistettä, 1100 työntekijää Suomessa, Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Teemme yritysasiakkaillemme yli 3000 palvelutoimitusta päivittäin. Tavoitteenamme on tarjota tehokkain palveluratkaisu ja ratkaista teknologisia haasteita ammattimaisesti.

Lue lisää ja hae
Company logo

Native level speaker of Brazilian Portuguese, Symbio

Hallinto / Espoo

Lue lisää ja hae
Company logo

Myyntikoordinaattori, kokoaikainen, Finn-ID, Vantaa

Myynti ja markkinointi / Vantaa

Tarjoamme asiakkaillemme työnohjaukseen ja logistiikkaan ratkaisuja, joilla lisätään läpinäkyvyyttä, luotettavuutta ja tuottavuutta. Erityisen iloisia olemme siitä, että uudet työtavat ja -menetelmät helpottavat konkreettisesti asiakkaidemme arkea ja tuovat iloa joka päiväiseen tekemiseen. Olemme onnellisia ja ylpeitä siitä, että saamme rakentaa Suomeen entistä parempia työpaikkoja - yhdessä asiakasyritystemme kanssa.

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakaspalvelukoordinaattori, osa-aikainen, Saint-Gobain

Rakennus / rakentaminen / mekaniikka / Helsinki

Saint-Gobain on maailman markkinajohtaja asuin- ja teollisuusrakentamisen alalla. He suunnittelevat, valmistavat ja toimittavat suorituskykyisiä rakennusmateriaaleja sekä kehittävät innovatiivisia ratkaisuja kasvun, energiatehokkuuden ja ympäristönsuojelun haasteisiin. Saint-Gobain tarjoaa monipuolisia ura- ja kehittymismahdollisuuksia – tule mukaan rakentamaan yhdessä tulevaisuutta! Tutustu Saint-Gobainiin tarkemmin: https://www.saint-gobain.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakaspalvelukoordinaattori, kokoaikainen, Saint-Gobain

Rakennus / rakentaminen / mekaniikka / Helsinki

Saint-Gobain on maailman markkinajohtaja asuin- ja teollisuusrakentamisen alalla. He suunnittelevat, valmistavat ja toimittavat suorituskykyisiä rakennusmateriaaleja sekä kehittävät innovatiivisia ratkaisuja kasvun, energiatehokkuuden ja ympäristönsuojelun haasteisiin. Saint-Gobain tarjoaa monipuolisia ura- ja kehittymismahdollisuuksia – tule mukaan rakentamaan yhdessä tulevaisuutta! Tutustu Saint-Gobainiin tarkemmin: https://www.saint-gobain.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Työnjohtaja, kokoaikainen, Asennusliike Lahtinen Oy, Tampere

Muu / Tampere

Asennusliike Lahtinen Oy on polttonesteen jakeluasemarakentamiseen erikoistunut yritys. Toimipisteemme sijaitsee Tampereella, josta suuntaamme työmaillemme eri puolille Suomea. Asiakkaitamme ovat kaikki Suomessa toimivat öljy-yhtiöt, yksityiset kauppiaat, puolustusvoimat sekä muuta alan toimijat. Asennusliike Lahtinen Oy on alan johtava yritys, joka kehittää tuotteitaan ja toimintatapojaan palvelemaan asiakasyrityksiään yhä paremmin ja tehokkaammin. Yrityksen toiminta-ajatuksena on ”avaimet käteen” toimitus, jolloin koko urakka ja toimitus on tilattavassa niin sanotusti yhden luukun periaatteella aina suunnittelusta valomainosten asentamiseen asti. Lisätietoja: https://www.al-lahtinen.com/

Lue lisää ja hae
Company logo

Laskentainsinööri, kokoaikainen, Pohjola Rakennus Oy Suomi, Tampere

Muu / Tampere

Lue lisää ja hae
Company logo

Laskentainsinööri, kokoaikainen, Pohjola Rakennus Oy Suomi, Helsinki

Muu / Helsinki

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA STUDENTWORKIN UUTISKIRJE

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
Työnhakijat
Yritykset