• For applicants
  • For businesses

Myyjä – paljon puhetta vähän asiaa?

Julkaistu 21 lokakuuta 2019

’’Haetaan hyviä myyjiä’’ löytyy yhä useammasta työpaikkailmoituksesta. ’’Hyville myyjille on aina töitä’’, voi kuulla lähestulkoon jokaisen yrityksen myyntijohtajan suusta! Mutta mikä se hyvä myyjä todella on?

Myyjäksi mielletään usein puhelias, sanavalmis, sosiaalinen, porukan keskipiste. Myyntihän on ihmisten kanssa toimimista, totta kai myyjän täytyy olla ekstrovertti. Vai täytyykö? Onko ajatus perinteisestä paljon puhuvasta imurikauppiaasta myytti?

Key Account Managerimme Roope ajatteli vielä kasvatustieteiden maisteriksi valmistuttuaan, että myyjät ovat juurikin näitä omaa ääntään rakastavia höpöttäjiä. Roope on työskennellyt Studentworkillä myynnin parissa nyt reilun kahden vuoden ajan. Tänä aikana Roope on nimitetty yhtiömme osakkaaksi, ja hän on ansainnut ykkösmyyjämme Kampion-tittelin, koska on takonut tasaiseen tahtiin kauppaa – samalla tarjoten asiakkaille erinomaista asiakaspalvelua.

Roope kuvailee itseään myyjäksi, joka keskittyy puhumisen sijaan kuuntelemiseen. Astuessaan myynnin maailmaan hän rohkaistui ajatuksesta, että pystyy tekemään myyntiä omalla tavallaan hyvin. Kysyimme Roopelta, mitkä ominaisuudet hän kokee tärkeimmiksi myyntityössä menestymisen kannalta. Lue tästä pohdintaamme hyvän myyjän TOP 4 ominaisuuksista!

Uteliaisuus

Jatkuvasti muuttuvassa maailmassa menestyvät myyjät, jotka haluavat pysyä mukana muutoksessa. Teknologian nopea kehitys muokkaa toimintatapoja ja viime viikolla vallitseva trendi voi olla jo huomenna kuopattu. Myyjän uteliaisuus ymmärtää muuttuvia toimintamalleja ja trendejä, on ratkaisevassa asemassa digiviidakossa selviytymisen kannalta.

Myynnissä voittavat ne, jotka kysyvät juuri ne oikeat kysymykset ja löytävät siten asiakkaan aidon tarpeen. Jotta osataan kysyä oikeat kysymykset, täytyy ensin ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja toimintaympäristöä. Valmistautuminen ja taustatyö unohdetaan usein mainita, kun puhutaan myyntiprosessin vaiheista. Tämän vaiheen kohdalla ratkaisee etenkin myyjän oma tiedonjano ja uteliaisuus. Mitä syvällisemmin tehty valmistautuminen ja tiedonhankinta ennen itse asiakkaan kohtaamista, sitä todennäköisemmin osataan kysyä juuri ne million dollar -kysymykset. Myyjän aito kiinnostuneisuus välittyy myös asiakkaalle, ja tämä rakentaa luottamusta asiakkaan ja myyjän välille.

Kuuntelu

Mitä, jos myyjä asennoituisikin kaupan tekemisen sijaan kuuntelemaan ja auttamaan asiakasta? Ja tosissaan keskittyisi kuuntelemaan asiakasta. Toki myyjän täytyy myös osata kertoa ratkaisustaan asiakkaalle mutta ratkaisusta tulee osata kertoa viitaten asiakkaan tarpeisiin. Nostamme kuuntelutaidot myyjän yhdeksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi, koska asiakkaan aidon tarpeen ymmärtäminen on kaiken a ja o. Hyvä myyjä tuntee asiakkaansa tavoitteet, toiveet, ongelmat ja tuskan. Ymmärryksen päälle pystytään rakentamaan myyntiesitys, joka koskettaa juuri kyseistä asiakasta.

Kuuletko sinä asiakasta vai kuunteletko sinä asiakasta? Aito tarve on joskus piilotettu hyvin lauseisiin ja joskus asiakas ei itsekään tunnista omaa tarvettaan. Myyjältä vaaditaan siis läsnäoloa, tarkkoja kuuntelutaitoja sekä ihmisymmärrystä.

Ihminen ihmiselle

Kaikki informaatio on nykyään verkossa helposti saatavilla ja sitä tulvii joka kanavasta. Ongelman tai tarpeen kohdatessaan asiakas kirjoittaa muutaman sanan Googleen ja sekunnin murto-osassa löytää tuhansia eri ratkaisuja silmiensä edestä. Asiakkaat ovatkin nykyään itse monen aiheen asiantuntijoita. Myydessään omaa tuotetta tai palvelua myyjän tulee tarjota asiakkaalle jotain sellaista, mitä ei verkosta löydy.

Henkilökohtaista palvelua, huippuasiantuntijuutta, konsultaatioita ja ihmisten välistä vuorovaikutusta ei löydy verkosta. Pitkäaikaiset ja kannattavat asiakassuhteet perustuvat taustalla olevaan molemminpuoliseen luottamukseen. Luottamus ratkaisee myynnissä ja luottamusta rakennetaan ihmisten välisellä vuorovaikutuksella. On tärkeä muistaa, että vaikka puhutaan b2b-myynnistä, jossa yritys ostaa yritykseltä, loppujen lopuksi ihminen ostaa aina ihmiseltä.

Ole oma itsesi

Moni myyjä rakentaa tiedostamattaan itselleen tietynlaisen ”myyjäpersoonan”. Tämän kuulee monesti puhelimen toisessa päässä soittavan myyjän tavasta puhua. Tämä ei välttämättä ole se myyjälle ominaisin tapa kommunikoida ja se paistaa usein myyntispiikkien läpi. Kuten muutenkin elämässä, myös myynnissä toimii persoonallisuus. Kuten edellisessä kappaleessa mainittiin, ihminen ostaa aina ihmiseltä – hyvin todennäköisesti aidolta ihmiseltä.

Esimerkiksi puhelintyössä on todistetusti hyötyä murteesta. Pitääkö siis alkaa puhua Turkua, jotta saa sovittua paljon tapaamisia? Ei, kyse on siitä, että murteella puhuvat henkilöt vaikuttavat aidommilta ihmisiltä, kymmenien muiden soittospiikkejään noudattavien myyjien joukossa. Murre tuo rennon, pehmeän lähestymistavan myyntitilanteeseen. Vaikka et puhuisi murretta, ole siis oma aito ja persoonallinen itsesi ja menesty sen avulla myynnissä!

Heräsikö kirjoituksesta kysymyksiä? Ota meihin yhteyttä! 

Ota yhteyttä

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Account Manager, kokoaikainen, Botlabs Oy, Oulu

Myynti ja markkinointi / Oulu

Botlabs on vuonna 2017 perustettu, nuori ja viriili ohjelmistofirma Oulussa, jonka muodostavat sen kymmenkunta mukavaa työntekijää. Yritys on kasvanut hyvin parin ensimmäisen toimintavuoden aikana ja hommia olisi tarkoitus kasvattaa jatkossakin unohtamatta kuitenkin rentoa asennetta. Botlabs Oy tarjoaa yrityksille nykyaikaiset ohjelmistorobotiikan ja digitalisaation palvelut, jotka he tekevät usealle asiakkaalle omalta konttorilta käsin. Projekteja on laidasta laitaan. Arkeen kuuluu työnteon lisäksi hauskat kahvihetket ja yhdessä lounastaminen. Sen lisäksi järkätään juttuja joko toimistolle tai johonkin huippujuttuun. Oikeasti siis vaikka pelataan verkkopelejä tai käydään ampumassa haulikolla.

Lue lisää ja hae
Company logo

Projekti-insinööri, kokoaikainen, Hexagon, Oulu

Tekniikka / Oulu

​​​​​​​Hexagon on alan globaali johtaja anturi-, ohjelmisto- ja automaatioratkaisuissa. Heidän tavoitteenaan on lisätä datan avulla tehokkuutta, tuottavuutta ja laatua teollisuuden eri sovelluksissa! Heidän teknologiset ratkaisunsa varmistavat automatisoinnin ja optimoinnin kautta skaalautuvan, kestävän tulevaisuuden. Lue lisää: https://hexagon.com/about

Lue lisää ja hae
Company logo

Infra-alan työnjohtaja, kokoaikainen, Infra Kiri Oy, Nokia

Rakennus / rakentaminen / mekaniikka / Nokia

Infra Kiri Oy on Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa pääurakoitsijana toimiva yritys, jonka toimialoja ovat mm. putkilinjojen ja johtoverkkojen sekä teiden ja katujen rakentaminen. http://www.kiri-oy.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Automaatiosuunnittelija, kokoaikainen, Outotec, Espoo

Tekniikka / Espoo

Outotec Oyj on suomalainen teknologia-alan pörssiyhtiö. Outotec tarjoaa edistyksellistä teknologiaa ja palveluja maapallon luonnonvarojen kestävään hyödyntämiseen. Maailman johtavana mineraalien- ja metallienjalostusteknologian toimittajana Outotec on kehittänyt vuosikymmenien aikana lukuisia uraauurtavia teknologioita kaivos- ja metallurgiselle teollisuudelle. Yritys tarjoaa myös innovatiivisia ratkaisuja teollisuusvesien käsittelyyn, vaihtoehtoisten energialähteiden hyödyntämiseen ja kemianteollisuuteen. Outotec on listattu NASDAQ Helsingissä (https://www.outotec.com/).

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior sovelluskehittäjä, kokoaikainen, Talenom, Oulu  

IT / telekommunikaatio / internet / Oulu

Talenomin tehtävä on olla Suomen huolenpitävin ja selkokielisin tilitoimisto. He tekevät perinteiset asiat uudella tavalla. Talenomilla työskentelee yli 600 henkilöä eri puolilla Suomea. Digitaaliset palvelut –yksikössä Oulussa työskentelee noin 70 huippuammattilaista. Asiantuntijoita toimii kehittäjinä, testaajina, arkkitehteinä, asiantuntijoina ja tukihenkilöinä eri osa-alueilla luomassa digitaalisen talouden hallinnan tulevaisuutta. Toiminta on hyvässä vauhdissa, mutta haluamme edelleen kiristää tahtia. Töitä tehdään intohimolla ja määrätietoisesti, mutta pilke silmäkulmassa. Lisätietoja yrityksestä: http://talenom.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen palvelukoordinaattori, kokoaikainen, Eltel Networks Oy, Espoo

Tekniikka / Espoo

Eltel on johtava pohjoiseurooppalainen teknisten palveluiden toimittaja infraverkkotoimialalla, joka palvelee yhteiskunnan kriittisiä infrastruktuuriverkkoja segmenteissä Power, Communication ja Other Pohjoismaissa, Puolassa ja Saksassa. Eltel tarjoaa laajan valikoiman palveluita ulottuen suunnittelu-, rakentamis- ja ylläpitopalveluista aina kokonaisvaltaisiin projektitoimituksiin asti. Yhtiöllä on monipuolinen sopimuskanta sekä kasvava asiakaskunta suurten verkonomistajien joukossa. Eltelin palveluksessa työskentelee noin 6700 työntekijää ja konsernin liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa vuonna 2019. Eltelin osake on ollut listattuna Nasdaq Tukholmassa vuodesta 2015 lähtien.

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior testaaja, kokoaikainen, Prove Expertise Oy, Oulu

IT / telekommunikaatio / internet / Oulu

Prove Expertise Oy on nykyaikaiseen softakulttuuriin keskittyvä oululainen ohjelmistotestaustalo, joka työllistää tällä hetkellä noin 35 henkilöä. Tutustu Proven Testauslabraan sekä testauksen teräsmiehiin- ja -naisiin Testauslabran YouTube-kanavalla: https://www.youtube.com/watch?v=KUhA_d2stpE Proven työympäristö ei ota itseään turhan vakavasti vai mitä olet mieltä? Lue lisää täältä: www.prove.fi

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen asiantuntija, kokoaikainen, Fast Enterprises, Helsinki

IT / telekommunikaatio / internet / Helsinki

Fast Enterprises, LLC is an industry leader in the development and installation of software for government agencies. In 1998 we forever changed the way government revenue agencies support their business with the introduction of GenTax®. This commercial off the shelf (COTS) solution has enabled many agencies to take advantage of package implementations, providing more cost efficient and fully functional software systems to our clients. We have expanded beyond tax and now do implementations for Motor Vehicle, Drivers License, Unemployment Insurance and Unemployment Benefit agencies. Much of the work at FAST happens on our client sites as part of the product implementation. Individuals who understand the technical aspects of systems implementation as well as the business needs of our clients fill these positions. Employees participate in the full project life cycle from requirements gathering through production support.

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
B2B uutiskirje
Työnhakijat