• For applicants
  • For businesses

Myyjä – paljon puhetta vähän asiaa?

Julkaistu 21 lokakuuta 2019

’’Haetaan hyviä myyjiä’’ löytyy yhä useammasta työpaikkailmoituksesta. ’’Hyville myyjille on aina töitä’’, voi kuulla lähestulkoon jokaisen yrityksen myyntijohtajan suusta! Mutta mikä se hyvä myyjä todella on?

Myyjäksi mielletään usein puhelias, sanavalmis, sosiaalinen, porukan keskipiste. Myyntihän on ihmisten kanssa toimimista, totta kai myyjän täytyy olla ekstrovertti. Vai täytyykö? Onko ajatus perinteisestä paljon puhuvasta imurikauppiaasta myytti?

Key Account Managerimme Roope ajatteli vielä kasvatustieteiden maisteriksi valmistuttuaan, että myyjät ovat juurikin näitä omaa ääntään rakastavia höpöttäjiä. Roope on työskennellyt Studentworkillä myynnin parissa nyt reilun kahden vuoden ajan. Tänä aikana Roope on nimitetty yhtiömme osakkaaksi, ja hän on ansainnut ykkösmyyjämme Kampion-tittelin, koska on takonut tasaiseen tahtiin kauppaa – samalla tarjoten asiakkaille erinomaista asiakaspalvelua.

Roope kuvailee itseään myyjäksi, joka keskittyy puhumisen sijaan kuuntelemiseen. Astuessaan myynnin maailmaan hän rohkaistui ajatuksesta, että pystyy tekemään myyntiä omalla tavallaan hyvin. Kysyimme Roopelta, mitkä ominaisuudet hän kokee tärkeimmiksi myyntityössä menestymisen kannalta. Lue tästä pohdintaamme hyvän myyjän TOP 4 ominaisuuksista!

Uteliaisuus

Jatkuvasti muuttuvassa maailmassa menestyvät myyjät, jotka haluavat pysyä mukana muutoksessa. Teknologian nopea kehitys muokkaa toimintatapoja ja viime viikolla vallitseva trendi voi olla jo huomenna kuopattu. Myyjän uteliaisuus ymmärtää muuttuvia toimintamalleja ja trendejä, on ratkaisevassa asemassa digiviidakossa selviytymisen kannalta.

Myynnissä voittavat ne, jotka kysyvät juuri ne oikeat kysymykset ja löytävät siten asiakkaan aidon tarpeen. Jotta osataan kysyä oikeat kysymykset, täytyy ensin ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja toimintaympäristöä. Valmistautuminen ja taustatyö unohdetaan usein mainita, kun puhutaan myyntiprosessin vaiheista. Tämän vaiheen kohdalla ratkaisee etenkin myyjän oma tiedonjano ja uteliaisuus. Mitä syvällisemmin tehty valmistautuminen ja tiedonhankinta ennen itse asiakkaan kohtaamista, sitä todennäköisemmin osataan kysyä juuri ne million dollar -kysymykset. Myyjän aito kiinnostuneisuus välittyy myös asiakkaalle, ja tämä rakentaa luottamusta asiakkaan ja myyjän välille.

Kuuntelu

Mitä, jos myyjä asennoituisikin kaupan tekemisen sijaan kuuntelemaan ja auttamaan asiakasta? Ja tosissaan keskittyisi kuuntelemaan asiakasta. Toki myyjän täytyy myös osata kertoa ratkaisustaan asiakkaalle mutta ratkaisusta tulee osata kertoa viitaten asiakkaan tarpeisiin. Nostamme kuuntelutaidot myyjän yhdeksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi, koska asiakkaan aidon tarpeen ymmärtäminen on kaiken a ja o. Hyvä myyjä tuntee asiakkaansa tavoitteet, toiveet, ongelmat ja tuskan. Ymmärryksen päälle pystytään rakentamaan myyntiesitys, joka koskettaa juuri kyseistä asiakasta.

Kuuletko sinä asiakasta vai kuunteletko sinä asiakasta? Aito tarve on joskus piilotettu hyvin lauseisiin ja joskus asiakas ei itsekään tunnista omaa tarvettaan. Myyjältä vaaditaan siis läsnäoloa, tarkkoja kuuntelutaitoja sekä ihmisymmärrystä.

Ihminen ihmiselle

Kaikki informaatio on nykyään verkossa helposti saatavilla ja sitä tulvii joka kanavasta. Ongelman tai tarpeen kohdatessaan asiakas kirjoittaa muutaman sanan Googleen ja sekunnin murto-osassa löytää tuhansia eri ratkaisuja silmiensä edestä. Asiakkaat ovatkin nykyään itse monen aiheen asiantuntijoita. Myydessään omaa tuotetta tai palvelua myyjän tulee tarjota asiakkaalle jotain sellaista, mitä ei verkosta löydy.

Henkilökohtaista palvelua, huippuasiantuntijuutta, konsultaatioita ja ihmisten välistä vuorovaikutusta ei löydy verkosta. Pitkäaikaiset ja kannattavat asiakassuhteet perustuvat taustalla olevaan molemminpuoliseen luottamukseen. Luottamus ratkaisee myynnissä ja luottamusta rakennetaan ihmisten välisellä vuorovaikutuksella. On tärkeä muistaa, että vaikka puhutaan b2b-myynnistä, jossa yritys ostaa yritykseltä, loppujen lopuksi ihminen ostaa aina ihmiseltä.

Ole oma itsesi

Moni myyjä rakentaa tiedostamattaan itselleen tietynlaisen ”myyjäpersoonan”. Tämän kuulee monesti puhelimen toisessa päässä soittavan myyjän tavasta puhua. Tämä ei välttämättä ole se myyjälle ominaisin tapa kommunikoida ja se paistaa usein myyntispiikkien läpi. Kuten muutenkin elämässä, myös myynnissä toimii persoonallisuus. Kuten edellisessä kappaleessa mainittiin, ihminen ostaa aina ihmiseltä – hyvin todennäköisesti aidolta ihmiseltä.

Esimerkiksi puhelintyössä on todistetusti hyötyä murteesta. Pitääkö siis alkaa puhua Turkua, jotta saa sovittua paljon tapaamisia? Ei, kyse on siitä, että murteella puhuvat henkilöt vaikuttavat aidommilta ihmisiltä, kymmenien muiden soittospiikkejään noudattavien myyjien joukossa. Murre tuo rennon, pehmeän lähestymistavan myyntitilanteeseen. Vaikka et puhuisi murretta, ole siis oma aito ja persoonallinen itsesi ja menesty sen avulla myynnissä!

Heräsikö kirjoituksesta kysymyksiä? Ota meihin yhteyttä! 

Ota yhteyttä

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Kesätyö OP-Palveluiden kehitysyksikössä, kokoaikainen, Oulu

IT / telekommunikaatio / internet / Oulu

OP-Palveluiden tuotekehitysyksikössä kehitetään, tuotetaan ja ylläpidetään sähköisiä palveluitamme. OP:lla luodaan uudenlaisia ja älykkäitä palveluita, joilla taataan asiakkaille ylivertainen kokemus sähköiseen taloudenhoitoon. OP haluaa olla johtava ja vetovoimaisin finanssialan toimija Suomessa, jonka yrityskulttuurin ytimessä ovat arvot – ihmisläheisyys, vastuullisuus ja yhdessä menestyminen. Nämä arvot ovat mahdollistaneet heidän osuustoiminnallisen menestyksensä läpi vuosikymmenten, ja samoissa arvoissa piilee myös OP:n tulevaisuuden kulttuurin vahvin kulmakivi. Lue lisää OP:sta ja heillä työskentelystä täällä: https://www.op.fi/op-ryhma/ura-oplla/toissa-meilla

Lue lisää ja hae
Company logo

Automaatiosuunnittelija, kokoaikainen, Rejlers Finland Oy, Vantaa

Tekniikka / Vantaa

Rejlers tarjoaa monipuolisia insinööripalveluja teollisuuden, energian, rakentamisen ja infran asiakaskunnille. Rejlers tarjoaa asiakkailleen myös digitaalisia palveluratkaisuja yhdistämällä ICT:n insinööriosaamiseen. Rejlersin osaaminen on asiakkaiden käytössä konsulttipalveluina, palvelutuotteina ja projektiratkaisuina. Yli 700 työntekijää työskentelevät Suomessa 20 paikkakunnalla. Toiminta Suomessa alkoi vuonna 1980 Mikkelissä, ja liikevaihto vuonna 2018 oli noin 56,2 miljoonaa euroa. Rejlers on osa pohjoismaista, NASDAQ Tukholman pohjoismaiselle pörssilistalle listattua Rejlers AB -yhtiötä. www.rejlers.fi

Lue lisää ja hae
Company logo

Sähkösuunnittelija, kokoaikainen, Rejlers Finland Oy, Vantaa

Tekniikka / Vantaa

Rejlers tarjoaa monipuolisia insinööripalveluja teollisuuden, energian, rakentamisen ja infran asiakaskunnille. Rejlers tarjoaa asiakkailleen myös digitaalisia palveluratkaisuja yhdistämällä ICT:n insinööriosaamiseen. Rejlersin osaaminen on asiakkaiden käytössä konsulttipalveluina, palvelutuotteina ja projektiratkaisuina. Yli 700 työntekijää työskentelevät Suomessa 20 paikkakunnalla. Toiminta Suomessa alkoi vuonna 1980 Mikkelissä, ja liikevaihto vuonna 2018 oli noin 56,2 miljoonaa euroa. Rejlers on osa pohjoismaista, NASDAQ Tukholman pohjoismaiselle pörssilistalle listattua Rejlers AB -yhtiötä. www.rejlers.fi

Lue lisää ja hae
Company logo

Tulevaisuuden tekninen asiantuntija, kokoaikainen, VTA Tekniikka Oy, Pirkkala

Tekniikka / Pirkkala

VTA Tekniikka Oy on erikoistunut raskaan kuljetuskaluston nostolaitteiden ja kuormatilan lämmönsäätölaitteiden maahantuontiin ja myyntiin sekä niiden asennus-, varaosa- ja huoltopalveluihin. Lisäksi yritys tarjoaa lisäakselistoja ja kuorma-autoissa tarvittavaa erikoistekniikkaa. Lisätietoja: http://www.vta.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior RPA-kehittäjä, kokoaikainen, Rajobit Oy, Tampere

IT / telekommunikaatio / internet / Tampere

Rajobit Oy on syntynyt auttamaan yrittäjiä heidän liiketoiminnan tehostamisessa. Heidän tavoite on parantaa yritysten kilpailukykyä vapauttamalla ihmistyötä tietokoneella tehtävistä rutiineista. Rajobit mahdollistaakin ohjelmistorobotiikan hyödyntämisen myös niille asiakasyrityksille, joille vastaavaa palvelua ei ole aiemmin ollut markkinoilla tarjolla. Ohjelmistorobotiikan palveluita liiketoiminnan tehostamiseen toteutetaan yrityksessä lähes 30 vuoden kokemuksella! Lisätietoja yrityksestä: www.rajobit.com 

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior RPA-kehittäjä, kokoaikainen, Rajobit Oy, Oulu

IT / telekommunikaatio / internet / Oulu

Rajobit Oy on syntynyt auttamaan yrittäjiä heidän liiketoiminnan tehostamisessa. Heidän tavoite on parantaa yritysten kilpailukykyä vapauttamalla ihmistyötä tietokoneella tehtävistä rutiineista. Rajobit mahdollistaakin ohjelmistorobotiikan hyödyntämisen myös niille asiakasyrityksille, joille vastaavaa palvelua ei ole aiemmin ollut markkinoilla tarjolla. Ohjelmistorobotiikan palveluita liiketoiminnan tehostamiseen toteutetaan yrityksessä lähes 30 vuoden kokemuksella! Lisätietoja yrityksestä: www.rajobit.com 

Lue lisää ja hae
Company logo

Presales coordinator, kokoaikainen, CarNext.com, Vantaa

Myynti ja markkinointi / Vantaa

LeasePlan on maailman johtava yritysautojen hallinnointi- ja rahoitusyhtiö ja toimimme kokonaisvaltaisena autoasioiden ulkoistuskumppanina kaiken kokoisille yrityksille. Suomessa meitä on jo yli 100 ja toimistomme sijaitsee Espoon Perkkaalla. Pääkonttorimme on Hollannissa ja meillä on toimintaa yli 30 maassa. Olemme avanneet Vantaalle Suomen ensimmäisen kuluttajille suunnatun vaihtoautojen palvelupisteen, CarNextin.comin. CarNext.com on LeasePlanin kokonaan omistama yhtiö.

Lue lisää ja hae
Company logo

Suunnitteluinsinööri, kokoaikainen, Profinntec Oy, Tampere

Tekniikka / Tampere

Profinntecin liikeideana on tuottaa asiakaslähtöisiä korkeatasoisia suunnittelu- ja projektipalveluja. Palvelujen tuottamisen mahdollistaa ammattitaitoinen henkilökunta, kokenut henkilökunta ja ajanmukaiset työvälineet. Profinntec on keskittynyt toimimaan koneensuunnittelun alalla. Lue lisää: https://profinntec.com/

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
B2B uutiskirje
Työnhakijat