• For applicants
  • For businesses

Myyjä – paljon puhetta vähän asiaa?

Julkaistu 21 lokakuuta 2019

’’Haetaan hyviä myyjiä’’ löytyy yhä useammasta työpaikkailmoituksesta. ’’Hyville myyjille on aina töitä’’, voi kuulla lähestulkoon jokaisen yrityksen myyntijohtajan suusta! Mutta mikä se hyvä myyjä todella on?

Myyjäksi mielletään usein puhelias, sanavalmis, sosiaalinen, porukan keskipiste. Myyntihän on ihmisten kanssa toimimista, totta kai myyjän täytyy olla ekstrovertti. Vai täytyykö? Onko ajatus perinteisestä paljon puhuvasta imurikauppiaasta myytti?

Key Account Managerimme Roope ajatteli vielä kasvatustieteiden maisteriksi valmistuttuaan, että myyjät ovat juurikin näitä omaa ääntään rakastavia höpöttäjiä. Roope on työskennellyt Studentworkillä myynnin parissa nyt reilun kahden vuoden ajan. Tänä aikana Roope on nimitetty yhtiömme osakkaaksi, ja hän on ansainnut ykkösmyyjämme Kampion-tittelin, koska on takonut tasaiseen tahtiin kauppaa – samalla tarjoten asiakkaille erinomaista asiakaspalvelua.

Roope kuvailee itseään myyjäksi, joka keskittyy puhumisen sijaan kuuntelemiseen. Astuessaan myynnin maailmaan hän rohkaistui ajatuksesta, että pystyy tekemään myyntiä omalla tavallaan hyvin. Kysyimme Roopelta, mitkä ominaisuudet hän kokee tärkeimmiksi myyntityössä menestymisen kannalta. Lue tästä pohdintaamme hyvän myyjän TOP 4 ominaisuuksista!

Uteliaisuus

Jatkuvasti muuttuvassa maailmassa menestyvät myyjät, jotka haluavat pysyä mukana muutoksessa. Teknologian nopea kehitys muokkaa toimintatapoja ja viime viikolla vallitseva trendi voi olla jo huomenna kuopattu. Myyjän uteliaisuus ymmärtää muuttuvia toimintamalleja ja trendejä, on ratkaisevassa asemassa digiviidakossa selviytymisen kannalta.

Myynnissä voittavat ne, jotka kysyvät juuri ne oikeat kysymykset ja löytävät siten asiakkaan aidon tarpeen. Jotta osataan kysyä oikeat kysymykset, täytyy ensin ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja toimintaympäristöä. Valmistautuminen ja taustatyö unohdetaan usein mainita, kun puhutaan myyntiprosessin vaiheista. Tämän vaiheen kohdalla ratkaisee etenkin myyjän oma tiedonjano ja uteliaisuus. Mitä syvällisemmin tehty valmistautuminen ja tiedonhankinta ennen itse asiakkaan kohtaamista, sitä todennäköisemmin osataan kysyä juuri ne million dollar -kysymykset. Myyjän aito kiinnostuneisuus välittyy myös asiakkaalle, ja tämä rakentaa luottamusta asiakkaan ja myyjän välille.

Kuuntelu

Mitä, jos myyjä asennoituisikin kaupan tekemisen sijaan kuuntelemaan ja auttamaan asiakasta? Ja tosissaan keskittyisi kuuntelemaan asiakasta. Toki myyjän täytyy myös osata kertoa ratkaisustaan asiakkaalle mutta ratkaisusta tulee osata kertoa viitaten asiakkaan tarpeisiin. Nostamme kuuntelutaidot myyjän yhdeksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi, koska asiakkaan aidon tarpeen ymmärtäminen on kaiken a ja o. Hyvä myyjä tuntee asiakkaansa tavoitteet, toiveet, ongelmat ja tuskan. Ymmärryksen päälle pystytään rakentamaan myyntiesitys, joka koskettaa juuri kyseistä asiakasta.

Kuuletko sinä asiakasta vai kuunteletko sinä asiakasta? Aito tarve on joskus piilotettu hyvin lauseisiin ja joskus asiakas ei itsekään tunnista omaa tarvettaan. Myyjältä vaaditaan siis läsnäoloa, tarkkoja kuuntelutaitoja sekä ihmisymmärrystä.

Ihminen ihmiselle

Kaikki informaatio on nykyään verkossa helposti saatavilla ja sitä tulvii joka kanavasta. Ongelman tai tarpeen kohdatessaan asiakas kirjoittaa muutaman sanan Googleen ja sekunnin murto-osassa löytää tuhansia eri ratkaisuja silmiensä edestä. Asiakkaat ovatkin nykyään itse monen aiheen asiantuntijoita. Myydessään omaa tuotetta tai palvelua myyjän tulee tarjota asiakkaalle jotain sellaista, mitä ei verkosta löydy.

Henkilökohtaista palvelua, huippuasiantuntijuutta, konsultaatioita ja ihmisten välistä vuorovaikutusta ei löydy verkosta. Pitkäaikaiset ja kannattavat asiakassuhteet perustuvat taustalla olevaan molemminpuoliseen luottamukseen. Luottamus ratkaisee myynnissä ja luottamusta rakennetaan ihmisten välisellä vuorovaikutuksella. On tärkeä muistaa, että vaikka puhutaan b2b-myynnistä, jossa yritys ostaa yritykseltä, loppujen lopuksi ihminen ostaa aina ihmiseltä.

Ole oma itsesi

Moni myyjä rakentaa tiedostamattaan itselleen tietynlaisen ”myyjäpersoonan”. Tämän kuulee monesti puhelimen toisessa päässä soittavan myyjän tavasta puhua. Tämä ei välttämättä ole se myyjälle ominaisin tapa kommunikoida ja se paistaa usein myyntispiikkien läpi. Kuten muutenkin elämässä, myös myynnissä toimii persoonallisuus. Kuten edellisessä kappaleessa mainittiin, ihminen ostaa aina ihmiseltä – hyvin todennäköisesti aidolta ihmiseltä.

Esimerkiksi puhelintyössä on todistetusti hyötyä murteesta. Pitääkö siis alkaa puhua Turkua, jotta saa sovittua paljon tapaamisia? Ei, kyse on siitä, että murteella puhuvat henkilöt vaikuttavat aidommilta ihmisiltä, kymmenien muiden soittospiikkejään noudattavien myyjien joukossa. Murre tuo rennon, pehmeän lähestymistavan myyntitilanteeseen. Vaikka et puhuisi murretta, ole siis oma aito ja persoonallinen itsesi ja menesty sen avulla myynnissä!

Heräsikö kirjoituksesta kysymyksiä? Ota meihin yhteyttä! 

Ota yhteyttä

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Konesaliteknikko, kokoaikainen, Equinix Oy, Helsinki

Muu / Helsinki

Lue lisää ja hae
Company logo

HR Specialistiksi Studentworkille!

Hallinto / Helsinki

”We believe in graduates – they inspire companies to become better”. Me studentworkiläiset olemme työelämän agentteja, jotka auttavat nuoria osaajia, opiskelijoita ja vastavalmistuneita löytämään oman alansa ensimmäiset asiantuntijatehtävät ja sitä kautta luomaan merkityksellisiä työuria. Me uskomme uransa alkutaipaleella olevien osaajien potentiaaliin sekä tuoreimpaan substanssiosaamiseen ja osaamme sanoittaa ne tavalla, jolla uusia urapolkuja syntyy vuosittain tuhansia!

Lue lisää ja hae
Company logo

Rakennesuunnittelija, kokoaikainen, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Tampere

Tekniikka / Tampere

A-Insinöörit auttavat asiakkaitaan onnistumaan rakentamisen hankkeissa. Erinomaisen lopputuloksen lisäksi A-Insinööreille on tärkeää tapa, jolla siihen päästään. Asiat tehdään yhdessä ja pyritään parempaan kuin mitä asiakkaat odottavat. A-Insinöörit tarjoavat ison suunnittelu- ja konsulttiyrityksen edut, mutta pienen talon ennakkoluulottomuuden, innon ja tilaa vaikuttaa yritykseen ja koko toimialaan. A-Insinöörit - ihmisiä, joiden kanssa rakennat rohkeasti parempaa. Lisätietoja A-Insinööreistä ja rakennesuunnittelun, rakennuttamisen ja ympäristö- ja yhdyskuntarakentamisen toimialoista: ains.fi

Lue lisää ja hae
Company logo

Front End -kooditaikuri, kokoaikainen, Taikala Oy

IT / telekommunikaatio / internet / Espoo

Taikala tuo helpotusta ja hallittavuutta yritysten ja yhteisöjen toimintaan web-sovelluksilla ja palveluilla. He ovat luova, osaava, tuottava ja vikkelä toimija, jonka kanssa on mutkatonta toimia.

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior Product Owner, kokoaikainen, OP Lab

Hallinto / Helsinki

OP Lab on OPn innovaatioyksikkö, joka kehittää palveluita OPn asiakkaille hyödyntäen uusimpia teknologioita ja tekemällä yhteistyötä kansainvälisten startup-yritysten kanssa. OP Lab lanseerasi ensimmäisenä Euroopassa kasvojentunnistukseen perustuvan maksupalvelun Kasvomaksu by Pivo:n.

Lue lisää ja hae
Company logo

Back Office Operator, osa-aikainen, Neste Oyj

Hallinto / Espoo

Me uskomme, että jokaisen sukupolven velvollisuus on jättää lapsilleen elinvoimaisempi maapallo. Siksi tavoitteenamme on luoda vastuullisia vaihtoehtoja joka päivä. Vaihtoehtoja, jotka mahdollistavat kestävämmän ja vähemmän luonnonvaroja kuluttavan elämäntavan. Meitä nesteläisiä on Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa yhteensä noin 5 000. Meillä on jatkuvaa kehittämisen intoa. Uskomme ihmisiin, jotka löytävät uusia tapoja tehdä asioita ja ovat joukkuepelaajia - henkilöitä, joille turvallisuus ja vastuullisuus ovat osa ammattitaitoa. Arvostamme jokaista yksilöä. Tule tekemään merkityksellistä työtä eteenpäinkatsovassa työyhteisössä!

Lue lisää ja hae
Company logo

B2B-myyjä, kokoaikainen, Oy Aga Ab, Espoo

Myynti ja markkinointi / Espoo

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior ohjelmistokehittäjä, kokoaikainen, Netum Oy, Tampere

IT / telekommunikaatio / internet / Tampere

Netum Oy on kasvava ja asiakassuuntautunut tietotekniikan palvelutoimittaja. Tuotamme järjestelmien elinkaaripalveluita, ketteriä sovelluskehityspalveluita ja tietohallintojohdon konsultointipalveluita. Työilmapiirimme on rento ja yrityksessämme on matala organisaatio. Tarjoamme mahdollisuuden kehittää itseäsi. Työaika on liukuva ja saat itse valita työvälineesi. Netumilaisia on jo 120 ja vietämme yhdessä kesäpäiviä, syyspäiviä ja pikkujouluja. Virkistyssetelit, lounasetu, vapaa-ajan tapaturmavakuutus ja hoitoturvavakuutus ovat käytössäsi. Teemme töitä tiimeissä ja autamme toisiamme menestymään. Netumilla pääset työskentelemään pitkäkestoisissa ja vakaissa projekteissa. Työskentelet pääsääntöisesti toimistollamme Tampereen tai Helsingin keskustassa. Lisäksi voit hyödyntää etätyömahdollisuutta.

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
B2B uutiskirje
Työnhakijat