• For businesses

Palvelun laadun merkitys yhteistyön kehittämisessä

Julkaistu 23 heinäkuuta 2019

Jere lähti mukaan Studentworkin kasvumatkalle vuonna 2015 Account Managerina. Nyt Key Account Managerina toimiva myyntitykkimme Jere on myös saanut tittelinsä jatkoksi partneri nimityksen.  Jere uskoo vahvasti, että ratkaisu myynnissä onnistumiseen on korkea palvelun laatu, joka tuottaa asiakkaalle onnistuneiden ratkaisujen lisäksi myös lisäarvoa.

Palvelun laatua ja asiakkaiden laatukokemuksia voi mitata useilla eri menetelmillä, joiden avulla on mahdollista kehittää palveluiden tuottamistapoja ja käyttökokemuksia. Me olemme Studentworkilla valinneet asiakastyytyväisyytemme mittariksi NPS:än. Toteutamme NPS-kyselyn kaksi kertaa vuodessa ja käytämme tuloksia toimintamme kehittämisessä.  

Palvelun ja pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentamisen mestari Jere on kahtena vuonna saanut yrityksemme kovimman NPS -tuloksen. Jeren luvut 85 ja 90 osoittavat, että hän todellakin tekee jotain oikein asiakkaiden kanssa. Me kysyimmekin nyt häneltä, mitä hänen mielestään palvelun laatu tarkoittaa myyntityössä ja miten asiakasta onnistutaan palvelemaan oikeasti laadukkaasti yhä uudestaan ja uudestaan.  

Palvelun laatu erottautumistekijänä

Tuloksellisessa myynnissä keskitytään usein määrään ja suuntaan, jonka aktiviteettitasot ja tulokset osoittavat. Oikea kaava myynnissä onnistumiseen on kuitenkin Määrä x Suunta x Laatu = Tulos. Jere uskoo vahvasti, että paras keino erottautua kilpailijoista ja rakentaa pitkäaikaista ja jatkuvaa yhteistyötä, on tarjota heille maailmanluokan asiakaspalvelua ja palvelukokemuksia. “Palvelu on useimmiten juuri sitä, mitä asiakkaat aidosti haluavat ja toivovat. Helppoudesta ja yhteistyön toimivuudesta ollaan usein myös valmiita maksamaan enemmän kuin pelkästä ratkaisusta. Asiakkaalle tarjottavan palvelun on oltava luotettavaa ja sujuvaa, ja sen tarkoituksena on tuoda helpotusta asiakaan arkeen ja murheisiin.” – Jere Wahlman.

Jere työskentelee Studenworkin isoimpien asiakkuuksien kanssa ja etenkin hänen työssään onnistuminen vaatii vankan luottamussuhteen asiakkaan kanssa. Tälläistä suhdetta ei synny, jos asiakas ei koe saavansa parasta mahdollista asiakaspalvelua. “Myynnin ajatellaan liian usein olevan vain yksittäisten casejen myymistä. Myynnin ja myyjän tavoitteena tulisi aina olla asiakkaan kokonaisvaltaisen tarpeen ratkaiseminen ja pitkäaikaisen yhteistyön rakentaminen. Myyjän on tunnettava niin asiakkaansa kuin hänen liiketoimintansa haasteet ja kyettävä tarjoamaan siihen sopivat ratkaisuehdotukset”

“Pystyäkseen erottautumaan asiakaspalvelun laadulla, on myynti- ja palveluprosessi täytynyt rakentaa alusta asti siten, että asiakas on koko prosessin keskiössä”, Jere sanoo. Meillä Studentworkilla prosessin tärkeimpiä tekijöitä ovat asiakkaan aidon tarpeen ymmärtäminen, profiilinmäärittely yhteistyössä asiakkaan kanssa sekä jatkuva yhteydenpito ja seuranta myös hakuprosessien ulkopuolella. Jotta asiakkaalle voidaan tuottaa laadukasta sekä asiakkaan tavoitteita ja toiveita tukevaa palvelua, on ymmärrettavä asiakkaan liiketoimintaa, yrityksen kulttuuria sekä kyseisen asiakkaan liiketoiminta-alueen merkitys osana isompaa kokonaisuutta. Tavoite on, että jokainen asiakas kokee prosessin helpoksi, mutta arvokkaaksi oman toimintansa kannalta. Parhaimmassa tapauksessa asiakas kokee saaneensa yhteistyöstä lisäarvoa ja varmuutta, jollaista muut palveluntarjoajat eivät pysty tarjoamaan.

Joskus lisäarvoa asiakkaalle tarjoillaan siten, että puhutaan rehellisesti mahdollisista haasteista ja riskeistä. “Hyvä myyjä pystyy sanomaan asiakkaalle ei ja tuomaan paremman ratkaisun asiakkaan ehdotuksen tilalle, tai ideoimaan kokonaan toisenlaisen ehdotuksen ratkaisuksi.” Asiakas hakee ja myös vaatii kumppanilta asiantuntijuutta ulkoistaessaan rekrytointiprosessin. Tärkeä osa asiantuntijuutta on näkemyksien ja uusien ideoiden tarjoaminen asiakkaalle sekä myös se, että osaataan sanoa rehellisesti, jos jotakin asiakkaan toivetta ei pystytä toteuttamaan. “Asiakkaalla saattaa olla täysin epärealistiset odotukset, joihin asiakaspäällikön on pystyttävä esittämään oma näkemyksensä sekä uskallettava tuoda rohkeasti esille, miten tarve voidaan muilla tavoin ratkaista.”, Jere sanoo. “Liian usein myyjä lupaa kuuta taivaalta tietäen jo, että asiakas tulee pettymään lopputulokseen. Luottamus yhteistyössä vaatii rehellisyyden lisäksi vilpittömyyttä sekä omien annettujen lupauksien lunastamista.”

Myynti vaatii heittäytymistä

“Tämä homma vaatii heittäytymistä.”, Jere sanoo. Hän korostaa, että myynnissä on uskallettava heittää itseään likoon, jotta asiakkaalle voidaan todella tarjota laadukasta ja lisäarvoa tuottavaa palvelua. ”Hyvän myyjän on uskallettava luottaa itseensä, ja siten pystyttävä vakuuttamaan asiakas. “Kun positiivinen fiilis ja usko omiin kykyihin tarttuu myyjältä asiakkaille, hekin alkavat tosissaan uskoa, että tässä on organisaatio, jonka kanssa yhteistyötä on mukavaa ja ennen kaikkea kannattavaa tehdä.”

Asiakasvastaavan ominaisuuksista

Key Account Managerina Jere vastaa isoista asiakkuuksista Studentworkilla. Jeren mukaan pitkäjänteisyys ja aito menestymisen halu omassa työssä ja asiakkaiden kanssa ovat tärkeitä hyvän myyjän ominaisuuksia. Myynnissä menestymisen halu ja motivaatio työtä kohtaan vaikuttavat paljon, siihen minkälaisiin tuloksiin päästään. Asiakkuudesta on koettava omistajuutta sekä oltava valmis ja ennen kaikkea halukas venymään ja joustamaan asiakkaiden edun ja hyötyjen eteen.

“Kaikkein tärkeimmäksi osa-alueeksi asiakkaiden kanssa toimiessa nousee kuunteleminen ja läsnäolo”, Jere painottaa. Kun asiakasta ollaan valmiina kuuntelemaan, pystytään ymmärtämään asiakkaan perimmäinen tarve ja pohjimmainen syy, jota asiakas ei välttämättä ole itsekkään vielä hahmottanut. Kuunteleminen vahvistaa myös luottamussuhdetta asiakkaan ja myyjän välillä. Asiakkaan on pystyttävä kokemaan, että myyjää oikeasti kiinnostaa hänen ongelmansa ja myyjä on valmis tekemään kaikkensa asiakkaan tarpeiden ratkaisemiseksi.

Jere on Studentworkilla tunnettu kovasta tavoiteasetannastaan: “Siitä voi olla aina varma, että firman tavoitteet eivät ikinä ole itselle liian korkeat tai edes sopivat - aina voi ja tulee tähdätä korkeammalle.” Ja näin Jere tekeekin joka kuukausi. Jeren yksi Suits -sarjasta varastettu motto “The only time success comes before work is in the dictionary”, sopii erittäin hyvin isojen asiakkuuksien kanssa työskentelevän myyjän kultaiseksi säännöksi.  

Jere Wahlman, Key Account Manager

Julkaistu: 27.6.2019. Kirjoittaja: Emmi Taittonen, Marketing Coordinator

Tapaa uudet partnerimme!

Jere nimettiin Studentworkin partneriksi ja osakkaaksi vuosikokouksessamme keväällä 2019. Me Studentworkilla haluamme tarjota menestyneille työntekijöillemme mahdollisuuden olla tiivis osa Studentworkin kasvutarinaa myös partneruuden ja osakkuuden muodossa. Studentwork Group Oy:n partnerit ovat henkilöitä, jotka ovat vaalineet työssään arvojamme ja ylittäneet tavoitteensa omassa tehtävässään. Meillä partneriksi pääsemisessä ratkaisevat tulokset ja asenne, eivät vuosissa mitattu kokemus Studentworkilla.

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Account Manager, kokoaikainen, Botlabs Oy, Oulu

Myynti ja markkinointi / Oulu

Botlabs on vuonna 2017 perustettu, nuori ja viriili ohjelmistofirma Oulussa, jonka muodostavat sen kymmenkunta mukavaa työntekijää. Yritys on kasvanut hyvin parin ensimmäisen toimintavuoden aikana ja hommia olisi tarkoitus kasvattaa jatkossakin unohtamatta kuitenkin rentoa asennetta. Botlabs Oy tarjoaa yrityksille nykyaikaiset ohjelmistorobotiikan ja digitalisaation palvelut, jotka he tekevät usealle asiakkaalle omalta konttorilta käsin. Projekteja on laidasta laitaan. Arkeen kuuluu työnteon lisäksi hauskat kahvihetket ja yhdessä lounastaminen. Sen lisäksi järkätään juttuja joko toimistolle tai johonkin huippujuttuun. Oikeasti siis vaikka pelataan verkkopelejä tai käydään ampumassa haulikolla.

Lue lisää ja hae
Company logo

Projekti-insinööri, kokoaikainen, Hexagon, Oulu

Tekniikka / Oulu

​​​​​​​Hexagon on alan globaali johtaja anturi-, ohjelmisto- ja automaatioratkaisuissa. Heidän tavoitteenaan on lisätä datan avulla tehokkuutta, tuottavuutta ja laatua teollisuuden eri sovelluksissa! Heidän teknologiset ratkaisunsa varmistavat automatisoinnin ja optimoinnin kautta skaalautuvan, kestävän tulevaisuuden. Lue lisää: https://hexagon.com/about

Lue lisää ja hae
Company logo

Infra-alan työnjohtaja, kokoaikainen, Infra Kiri Oy, Nokia

Rakennus / rakentaminen / mekaniikka / Nokia

Infra Kiri Oy on Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa pääurakoitsijana toimiva yritys, jonka toimialoja ovat mm. putkilinjojen ja johtoverkkojen sekä teiden ja katujen rakentaminen. http://www.kiri-oy.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Automaatiosuunnittelija, kokoaikainen, Outotec, Espoo

Tekniikka / Espoo

Outotec Oyj on suomalainen teknologia-alan pörssiyhtiö. Outotec tarjoaa edistyksellistä teknologiaa ja palveluja maapallon luonnonvarojen kestävään hyödyntämiseen. Maailman johtavana mineraalien- ja metallienjalostusteknologian toimittajana Outotec on kehittänyt vuosikymmenien aikana lukuisia uraauurtavia teknologioita kaivos- ja metallurgiselle teollisuudelle. Yritys tarjoaa myös innovatiivisia ratkaisuja teollisuusvesien käsittelyyn, vaihtoehtoisten energialähteiden hyödyntämiseen ja kemianteollisuuteen. Outotec on listattu NASDAQ Helsingissä (https://www.outotec.com/).

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior sovelluskehittäjä, kokoaikainen, Talenom, Oulu  

IT / telekommunikaatio / internet / Oulu

Talenomin tehtävä on olla Suomen huolenpitävin ja selkokielisin tilitoimisto. He tekevät perinteiset asiat uudella tavalla. Talenomilla työskentelee yli 600 henkilöä eri puolilla Suomea. Digitaaliset palvelut –yksikössä Oulussa työskentelee noin 70 huippuammattilaista. Asiantuntijoita toimii kehittäjinä, testaajina, arkkitehteinä, asiantuntijoina ja tukihenkilöinä eri osa-alueilla luomassa digitaalisen talouden hallinnan tulevaisuutta. Toiminta on hyvässä vauhdissa, mutta haluamme edelleen kiristää tahtia. Töitä tehdään intohimolla ja määrätietoisesti, mutta pilke silmäkulmassa. Lisätietoja yrityksestä: http://talenom.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen palvelukoordinaattori, kokoaikainen, Eltel Networks Oy, Espoo

Tekniikka / Espoo

Eltel on johtava pohjoiseurooppalainen teknisten palveluiden toimittaja infraverkkotoimialalla, joka palvelee yhteiskunnan kriittisiä infrastruktuuriverkkoja segmenteissä Power, Communication ja Other Pohjoismaissa, Puolassa ja Saksassa. Eltel tarjoaa laajan valikoiman palveluita ulottuen suunnittelu-, rakentamis- ja ylläpitopalveluista aina kokonaisvaltaisiin projektitoimituksiin asti. Yhtiöllä on monipuolinen sopimuskanta sekä kasvava asiakaskunta suurten verkonomistajien joukossa. Eltelin palveluksessa työskentelee noin 6700 työntekijää ja konsernin liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa vuonna 2019. Eltelin osake on ollut listattuna Nasdaq Tukholmassa vuodesta 2015 lähtien.

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior testaaja, kokoaikainen, Prove Expertise Oy, Oulu

IT / telekommunikaatio / internet / Oulu

Prove Expertise Oy on nykyaikaiseen softakulttuuriin keskittyvä oululainen ohjelmistotestaustalo, joka työllistää tällä hetkellä noin 35 henkilöä. Tutustu Proven Testauslabraan sekä testauksen teräsmiehiin- ja -naisiin Testauslabran YouTube-kanavalla: https://www.youtube.com/watch?v=KUhA_d2stpE Proven työympäristö ei ota itseään turhan vakavasti vai mitä olet mieltä? Lue lisää täältä: www.prove.fi

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen asiantuntija, kokoaikainen, Fast Enterprises, Helsinki

IT / telekommunikaatio / internet / Helsinki

Fast Enterprises, LLC is an industry leader in the development and installation of software for government agencies. In 1998 we forever changed the way government revenue agencies support their business with the introduction of GenTax®. This commercial off the shelf (COTS) solution has enabled many agencies to take advantage of package implementations, providing more cost efficient and fully functional software systems to our clients. We have expanded beyond tax and now do implementations for Motor Vehicle, Drivers License, Unemployment Insurance and Unemployment Benefit agencies. Much of the work at FAST happens on our client sites as part of the product implementation. Individuals who understand the technical aspects of systems implementation as well as the business needs of our clients fill these positions. Employees participate in the full project life cycle from requirements gathering through production support.

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
B2B uutiskirje
Työnhakijat