• For businesses

Rekrytointi + markkinointi = rekrytoinnin tulevaisuus

Julkaistu 21 lokakuuta 2019

Myynti ja markkinointi kulkevat käsi kädessä, eikö vain? Siitä huolimatta, että kaikissa suomalaisissa yrityksissä tämä ei ole vielä kantautunut johdon strategiapalavereihin asti, on asia kuitenkin maalaisjärjelläkin ajateltuna melko itsestäänselvä. Mutta mites kun heitetään ilmoille ajatus siitä, että myös rekrytointi ja markkinointi kulkevat käsi kädessä? No nyt ollaankin jo vähän Hoo-Moilasena monessa yrityksessä.

Sisältömarkkinointi rekrytoinnissa on suosittu trendi rekrytoinnin ammattilaisten joukossa. Onko trendi kuitenkin jäänyt vain sananhelinäksi, koska kaikki yritykset eivät vielä tiedä miten rekrytoinnissa voidaan oikeasti hyödyntää tehokkaasti markkinoinnin keinoja? Duunitorin 2019 tekemän tutkimuksen mukaan lähes 40% 268:sta tutkimukseen osallistuneesta rekrytoinnin ammattilaisesta kokee epävarmuutta markkinoinnin hyödyntämiseen mm. työnantajamielikuvan rakentamisessa, joka on erittäin oleellinen asia rekrytointien onnistumisen kannalta.

Kun asiaa ajattelee tarkemmin, niin rekrytointihan nimenomaan on markkinointia. Rekrytoidessa työpaikasta pyritään luomana realistinen, mutta kuitenkin mahdollisimman houkutteleva kuva potentiaaliselle työnhakijalle. Mitäs muutakaan tämä olisi kuin markkinointia? Usein verkossa pyöriessä huomaa, että yrityksen muu markkinointiviestintä saattaa olla uniikkia ja innostavaa, mutta rekrytointiviestintä tylsää ja irrallista muusta markkinointiviestinnästä. Tämän hetken työmarkkinatilanteessa rekrytoinnissa valta on selvästi siirtynyt työnantajalta työnhakijalle. Enää ei siis ole varaa aktiiviseen hakemusten odotteluun tai yksittäisten työpaikkailmoitusten satunnaiseen tiputteluun, miettimättä tarkemmin laajempaa strategiaa työnantajamielikuvan rakentumisen kannalta.

Yhteiset kanavat

Nykyään ovat harvassa yritykset, jotka eivät käytä rekrytoinnin tukena myös markkinoinnin tekijöille tuttuja kanavia, joissa työpaikkailmoitukset näkyvät myös hakijoille, jotka muuten eivät yrityksen sivuilla surffaile. Duunitorin tekemän tutkimuksen mukaan lähes 90%  rekrytoinnin ammatilaisista uskoo, että sosiaalisen median merkitys rekrytointien kannalta tulee vain entisestään kasvamaan tulevina vuosina. Tärkeimmäksi ja tehokkaimmaksi kanavaksi koetaan LinkedIn.

Yritykset uskovat, että sosiaalisen median markkinointitaidot ovat eniten kysyttyjä HR-taitoja vuoteen 2020 mennessä (Career Arc 2017). Rekrytoinnin ja markkinoinnin tulisikin nyt yhdistää voimansa ja yhdessä laatia raamit oikein kohdennettujen kanavien käyttämiseen ja työpaikkailmoitusten ilmeelle, jotta se on yhdenmukainen yrityksen muun markkinointiviestinnän kanssa. Strategiaa tulee toki myös päivittää joustavasti rekrytoinnin sekä markkinoinnin trendien ja yrityksen muuttuvien tarpeiden mukaisesti.

Yhteistyöllä näkyvyyttä

Rekrytoinnissa ja työpaikkailmoittelussa on yksi erittäin positiivinen puoli, jota etenkin markkinoijat rakastavat; näkyvyys. Usein työpaikkailmoituksen spottaavat monet muutkin kuin vain aktiivisesti uutta työtä hakevat, joten työpaikkailmoittelu toimii uusien henkilöresurssien hankkimisen lisäksi markkinointikanavana ja on siten osa laajempaa markkinointistartegiaa.

Rekrytointi on markkinointia, jota sen vastaanottaja haluaa vastaanottaa, koska yrityksellä on jotain mitä hakija haluaa, eli avoin työpaikka. Yrityksellä on mahdollisuus luoda hakijalle minkälainen vain kuva yrityksestä. Jos rekrytointiprosessi hoidetaan hyvin ja vastaa markkinointiviestinnän keinoin luotua kuvaa, jää hakijalle hyvä mielikuva yrityksestä, vaikka hän ei tulisikaan valituksi. Ei- valituksi tulleesta työnhakijasta jopa suosittelija. Ja suositukset ovat yksi voimakkaimmista vaikuttajista markkinoinnissa. Työnhakijaehdokkaat luottavat muihin työntekijöihin huomattavasti enemmän kuin työnantajiin, kun on kyse tiedosta, että minkälainen on yrityksen hakijakokemus ja yritys työpaikkana.

Mitkä asiat puhuttelevat hakijoita?

Kehitysmahdollisuudet, työyhteisö ja yrityskulttuuri ovat merkittäviä tekijöitä uutta työpaikkaa hakiessa. Markkinoinnin ja rekrytoinnin kannattaakin yhteistuumin tuoda näitä asioita esiin niin perinteisessä markkinointiviestinnässä kuin rekrymarkkinointiakin tehdessä. Rekrytointi tietää mitä hakijat haluavat ja markkinointi osaa ilmaista asiat luovalla tavalla ja kohdentamalla viestin oikeisiin kanaviin ja kohderyhmiin. Yhdistämällä voimansa, voivat rekrytointi ja markkinointi luoda hakijoita innostavia sisältöjä, jotka nostavat laadukkaiden hakemusten määrää ja ovat Employer Brandingia parhaimmillaan.

Lähteet: 

Duunitori 2019, https://duunitori.fi/rekrytointi/rekrytointitutkimus

Carreer Arc 2017, https://www.careerarc.com/blog/2017/11/employer-branding-study-infographic/

 

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Junior ohjelmistosuunnittelija, kokoaikainen, Oulu

IT / telekommunikaatio / internet / Oulu

Lue lisää ja hae
Company logo

Hankintakoordinaattori, kokoaikainen, Fortum Oyj, Espoo

Hallinto / Espoo

Fortum on Suomen johtava puhtaan energian yhtiö, joka kehittää ja tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja liittyen sähköön, lämpöön, jäähdytykseen ja resurssitehokkuuden parantamiseen. Lisäksi Fortum tarjoaa asiantuntijapalveluita energia-alan yrityksille auttaen heitä tekemään järkeviä energiavalintoja.

Lue lisää ja hae
Company logo

Data Science Trainee, part-time, Nokia Technologies Oy, Espoo

IT / telekommunikaatio / internet / Espoo

Nokia Technologies is focused on licensing valuable Nokia intellectual property, including patents, technologies and the Nokia brand. Building on decades of innovation and R&D leadership in technologies used in virtually all mobile devices used today, Nokia Technologies is expanding our patent licensing business, reintroducing the Nokia brand to smartphones through brand licensing, and establishing a technology licensing business.

Lue lisää ja hae
Company logo

Account Manager, kokoaikainen, Botlabs Oy, Oulu

Myynti ja markkinointi / Oulu

Botlabs on vuonna 2017 perustettu, nuori ja viriili ohjelmistofirma Oulussa, jonka muodostavat sen kymmenkunta mukavaa työntekijää. Yritys on kasvanut hyvin parin ensimmäisen toimintavuoden aikana ja hommia olisi tarkoitus kasvattaa jatkossakin unohtamatta kuitenkin rentoa asennetta. Botlabs Oy tarjoaa yrityksille nykyaikaiset ohjelmistorobotiikan ja digitalisaation palvelut, jotka he tekevät usealle asiakkaalle omalta konttorilta käsin. Projekteja on laidasta laitaan. Arkeen kuuluu työnteon lisäksi hauskat kahvihetket ja yhdessä lounastaminen. Sen lisäksi järkätään juttuja joko toimistolle tai johonkin huippujuttuun. Oikeasti siis vaikka pelataan verkkopelejä tai käydään ampumassa haulikolla.

Lue lisää ja hae
Company logo

Projekti-insinööri, kokoaikainen, Hexagon, Oulu

Tekniikka / Oulu

​​​​​​​Hexagon on alan globaali johtaja anturi-, ohjelmisto- ja automaatioratkaisuissa. Heidän tavoitteenaan on lisätä datan avulla tehokkuutta, tuottavuutta ja laatua teollisuuden eri sovelluksissa! Heidän teknologiset ratkaisunsa varmistavat automatisoinnin ja optimoinnin kautta skaalautuvan, kestävän tulevaisuuden. Lue lisää: https://hexagon.com/about

Lue lisää ja hae
Company logo

Infra-alan työnjohtaja, kokoaikainen, Infra Kiri Oy, Nokia

Rakennus / rakentaminen / mekaniikka / Nokia

Infra Kiri Oy on Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa pääurakoitsijana toimiva yritys, jonka toimialoja ovat mm. putkilinjojen ja johtoverkkojen sekä teiden ja katujen rakentaminen. http://www.kiri-oy.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Automaatiosuunnittelija, kokoaikainen, Outotec, Espoo

Tekniikka / Espoo

Outotec Oyj on suomalainen teknologia-alan pörssiyhtiö. Outotec tarjoaa edistyksellistä teknologiaa ja palveluja maapallon luonnonvarojen kestävään hyödyntämiseen. Maailman johtavana mineraalien- ja metallienjalostusteknologian toimittajana Outotec on kehittänyt vuosikymmenien aikana lukuisia uraauurtavia teknologioita kaivos- ja metallurgiselle teollisuudelle. Yritys tarjoaa myös innovatiivisia ratkaisuja teollisuusvesien käsittelyyn, vaihtoehtoisten energialähteiden hyödyntämiseen ja kemianteollisuuteen. Outotec on listattu NASDAQ Helsingissä (https://www.outotec.com/).

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen palvelukoordinaattori, kokoaikainen, Eltel Networks Oy, Espoo

Tekniikka / Espoo

Eltel on johtava pohjoiseurooppalainen teknisten palveluiden toimittaja infraverkkotoimialalla, joka palvelee yhteiskunnan kriittisiä infrastruktuuriverkkoja segmenteissä Power, Communication ja Other Pohjoismaissa, Puolassa ja Saksassa. Eltel tarjoaa laajan valikoiman palveluita ulottuen suunnittelu-, rakentamis- ja ylläpitopalveluista aina kokonaisvaltaisiin projektitoimituksiin asti. Yhtiöllä on monipuolinen sopimuskanta sekä kasvava asiakaskunta suurten verkonomistajien joukossa. Eltelin palveluksessa työskentelee noin 6700 työntekijää ja konsernin liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa vuonna 2019. Eltelin osake on ollut listattuna Nasdaq Tukholmassa vuodesta 2015 lähtien.

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
B2B uutiskirje
Työnhakijat