• For businesses

Rekrytointi + markkinointi = rekrytoinnin tulevaisuus

Julkaistu 21 lokakuuta 2019

Myynti ja markkinointi kulkevat käsi kädessä, eikö vain? Siitä huolimatta, että kaikissa suomalaisissa yrityksissä tämä ei ole vielä kantautunut johdon strategiapalavereihin asti, on asia kuitenkin maalaisjärjelläkin ajateltuna melko itsestäänselvä. Mutta mites kun heitetään ilmoille ajatus siitä, että myös rekrytointi ja markkinointi kulkevat käsi kädessä? No nyt ollaankin jo vähän Hoo-Moilasena monessa yrityksessä.

Sisältömarkkinointi rekrytoinnissa on suosittu trendi rekrytoinnin ammattilaisten joukossa. Onko trendi kuitenkin jäänyt vain sananhelinäksi, koska kaikki yritykset eivät vielä tiedä miten rekrytoinnissa voidaan oikeasti hyödyntää tehokkaasti markkinoinnin keinoja? Duunitorin 2019 tekemän tutkimuksen mukaan lähes 40% 268:sta tutkimukseen osallistuneesta rekrytoinnin ammattilaisesta kokee epävarmuutta markkinoinnin hyödyntämiseen mm. työnantajamielikuvan rakentamisessa, joka on erittäin oleellinen asia rekrytointien onnistumisen kannalta.

Kun asiaa ajattelee tarkemmin, niin rekrytointihan nimenomaan on markkinointia. Rekrytoidessa työpaikasta pyritään luomana realistinen, mutta kuitenkin mahdollisimman houkutteleva kuva potentiaaliselle työnhakijalle. Mitäs muutakaan tämä olisi kuin markkinointia? Usein verkossa pyöriessä huomaa, että yrityksen muu markkinointiviestintä saattaa olla uniikkia ja innostavaa, mutta rekrytointiviestintä tylsää ja irrallista muusta markkinointiviestinnästä. Tämän hetken työmarkkinatilanteessa rekrytoinnissa valta on selvästi siirtynyt työnantajalta työnhakijalle. Enää ei siis ole varaa aktiiviseen hakemusten odotteluun tai yksittäisten työpaikkailmoitusten satunnaiseen tiputteluun, miettimättä tarkemmin laajempaa strategiaa työnantajamielikuvan rakentumisen kannalta.

Yhteiset kanavat

Nykyään ovat harvassa yritykset, jotka eivät käytä rekrytoinnin tukena myös markkinoinnin tekijöille tuttuja kanavia, joissa työpaikkailmoitukset näkyvät myös hakijoille, jotka muuten eivät yrityksen sivuilla surffaile. Duunitorin tekemän tutkimuksen mukaan lähes 90%  rekrytoinnin ammatilaisista uskoo, että sosiaalisen median merkitys rekrytointien kannalta tulee vain entisestään kasvamaan tulevina vuosina. Tärkeimmäksi ja tehokkaimmaksi kanavaksi koetaan LinkedIn.

Yritykset uskovat, että sosiaalisen median markkinointitaidot ovat eniten kysyttyjä HR-taitoja vuoteen 2020 mennessä (Career Arc 2017). Rekrytoinnin ja markkinoinnin tulisikin nyt yhdistää voimansa ja yhdessä laatia raamit oikein kohdennettujen kanavien käyttämiseen ja työpaikkailmoitusten ilmeelle, jotta se on yhdenmukainen yrityksen muun markkinointiviestinnän kanssa. Strategiaa tulee toki myös päivittää joustavasti rekrytoinnin sekä markkinoinnin trendien ja yrityksen muuttuvien tarpeiden mukaisesti.

Yhteistyöllä näkyvyyttä

Rekrytoinnissa ja työpaikkailmoittelussa on yksi erittäin positiivinen puoli, jota etenkin markkinoijat rakastavat; näkyvyys. Usein työpaikkailmoituksen spottaavat monet muutkin kuin vain aktiivisesti uutta työtä hakevat, joten työpaikkailmoittelu toimii uusien henkilöresurssien hankkimisen lisäksi markkinointikanavana ja on siten osa laajempaa markkinointistartegiaa.

Rekrytointi on markkinointia, jota sen vastaanottaja haluaa vastaanottaa, koska yrityksellä on jotain mitä hakija haluaa, eli avoin työpaikka. Yrityksellä on mahdollisuus luoda hakijalle minkälainen vain kuva yrityksestä. Jos rekrytointiprosessi hoidetaan hyvin ja vastaa markkinointiviestinnän keinoin luotua kuvaa, jää hakijalle hyvä mielikuva yrityksestä, vaikka hän ei tulisikaan valituksi. Ei- valituksi tulleesta työnhakijasta jopa suosittelija. Ja suositukset ovat yksi voimakkaimmista vaikuttajista markkinoinnissa. Työnhakijaehdokkaat luottavat muihin työntekijöihin huomattavasti enemmän kuin työnantajiin, kun on kyse tiedosta, että minkälainen on yrityksen hakijakokemus ja yritys työpaikkana.

Mitkä asiat puhuttelevat hakijoita?

Kehitysmahdollisuudet, työyhteisö ja yrityskulttuuri ovat merkittäviä tekijöitä uutta työpaikkaa hakiessa. Markkinoinnin ja rekrytoinnin kannattaakin yhteistuumin tuoda näitä asioita esiin niin perinteisessä markkinointiviestinnässä kuin rekrymarkkinointiakin tehdessä. Rekrytointi tietää mitä hakijat haluavat ja markkinointi osaa ilmaista asiat luovalla tavalla ja kohdentamalla viestin oikeisiin kanaviin ja kohderyhmiin. Yhdistämällä voimansa, voivat rekrytointi ja markkinointi luoda hakijoita innostavia sisältöjä, jotka nostavat laadukkaiden hakemusten määrää ja ovat Employer Brandingia parhaimmillaan.

Lähteet: 

Duunitori 2019, https://duunitori.fi/rekrytointi/rekrytointitutkimus

Carreer Arc 2017, https://www.careerarc.com/blog/2017/11/employer-branding-study-infographic/

 

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Kesätyö OP-Palveluiden kehitysyksikössä, kokoaikainen, Oulu

IT / telekommunikaatio / internet / Oulu

OP-Palveluiden tuotekehitysyksikössä kehitetään, tuotetaan ja ylläpidetään sähköisiä palveluitamme. OP:lla luodaan uudenlaisia ja älykkäitä palveluita, joilla taataan asiakkaille ylivertainen kokemus sähköiseen taloudenhoitoon. OP haluaa olla johtava ja vetovoimaisin finanssialan toimija Suomessa, jonka yrityskulttuurin ytimessä ovat arvot – ihmisläheisyys, vastuullisuus ja yhdessä menestyminen. Nämä arvot ovat mahdollistaneet heidän osuustoiminnallisen menestyksensä läpi vuosikymmenten, ja samoissa arvoissa piilee myös OP:n tulevaisuuden kulttuurin vahvin kulmakivi. Lue lisää OP:sta ja heillä työskentelystä täällä: https://www.op.fi/op-ryhma/ura-oplla/toissa-meilla

Lue lisää ja hae
Company logo

Automaatiosuunnittelija, kokoaikainen, Rejlers Finland Oy, Vantaa

Tekniikka / Vantaa

Rejlers tarjoaa monipuolisia insinööripalveluja teollisuuden, energian, rakentamisen ja infran asiakaskunnille. Rejlers tarjoaa asiakkailleen myös digitaalisia palveluratkaisuja yhdistämällä ICT:n insinööriosaamiseen. Rejlersin osaaminen on asiakkaiden käytössä konsulttipalveluina, palvelutuotteina ja projektiratkaisuina. Yli 700 työntekijää työskentelevät Suomessa 20 paikkakunnalla. Toiminta Suomessa alkoi vuonna 1980 Mikkelissä, ja liikevaihto vuonna 2018 oli noin 56,2 miljoonaa euroa. Rejlers on osa pohjoismaista, NASDAQ Tukholman pohjoismaiselle pörssilistalle listattua Rejlers AB -yhtiötä. www.rejlers.fi

Lue lisää ja hae
Company logo

Sähkösuunnittelija, kokoaikainen, Rejlers Finland Oy, Vantaa

Tekniikka / Vantaa

Rejlers tarjoaa monipuolisia insinööripalveluja teollisuuden, energian, rakentamisen ja infran asiakaskunnille. Rejlers tarjoaa asiakkailleen myös digitaalisia palveluratkaisuja yhdistämällä ICT:n insinööriosaamiseen. Rejlersin osaaminen on asiakkaiden käytössä konsulttipalveluina, palvelutuotteina ja projektiratkaisuina. Yli 700 työntekijää työskentelevät Suomessa 20 paikkakunnalla. Toiminta Suomessa alkoi vuonna 1980 Mikkelissä, ja liikevaihto vuonna 2018 oli noin 56,2 miljoonaa euroa. Rejlers on osa pohjoismaista, NASDAQ Tukholman pohjoismaiselle pörssilistalle listattua Rejlers AB -yhtiötä. www.rejlers.fi

Lue lisää ja hae
Company logo

Tulevaisuuden tekninen asiantuntija, kokoaikainen, VTA Tekniikka Oy, Pirkkala

Tekniikka / Pirkkala

VTA Tekniikka Oy on erikoistunut raskaan kuljetuskaluston nostolaitteiden ja kuormatilan lämmönsäätölaitteiden maahantuontiin ja myyntiin sekä niiden asennus-, varaosa- ja huoltopalveluihin. Lisäksi yritys tarjoaa lisäakselistoja ja kuorma-autoissa tarvittavaa erikoistekniikkaa. Lisätietoja: http://www.vta.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior RPA-kehittäjä, kokoaikainen, Rajobit Oy, Tampere

IT / telekommunikaatio / internet / Tampere

Rajobit Oy on syntynyt auttamaan yrittäjiä heidän liiketoiminnan tehostamisessa. Heidän tavoite on parantaa yritysten kilpailukykyä vapauttamalla ihmistyötä tietokoneella tehtävistä rutiineista. Rajobit mahdollistaakin ohjelmistorobotiikan hyödyntämisen myös niille asiakasyrityksille, joille vastaavaa palvelua ei ole aiemmin ollut markkinoilla tarjolla. Ohjelmistorobotiikan palveluita liiketoiminnan tehostamiseen toteutetaan yrityksessä lähes 30 vuoden kokemuksella! Lisätietoja yrityksestä: www.rajobit.com 

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior RPA-kehittäjä, kokoaikainen, Rajobit Oy, Oulu

IT / telekommunikaatio / internet / Oulu

Rajobit Oy on syntynyt auttamaan yrittäjiä heidän liiketoiminnan tehostamisessa. Heidän tavoite on parantaa yritysten kilpailukykyä vapauttamalla ihmistyötä tietokoneella tehtävistä rutiineista. Rajobit mahdollistaakin ohjelmistorobotiikan hyödyntämisen myös niille asiakasyrityksille, joille vastaavaa palvelua ei ole aiemmin ollut markkinoilla tarjolla. Ohjelmistorobotiikan palveluita liiketoiminnan tehostamiseen toteutetaan yrityksessä lähes 30 vuoden kokemuksella! Lisätietoja yrityksestä: www.rajobit.com 

Lue lisää ja hae
Company logo

Presales coordinator, kokoaikainen, CarNext.com, Vantaa

Myynti ja markkinointi / Vantaa

LeasePlan on maailman johtava yritysautojen hallinnointi- ja rahoitusyhtiö ja toimimme kokonaisvaltaisena autoasioiden ulkoistuskumppanina kaiken kokoisille yrityksille. Suomessa meitä on jo yli 100 ja toimistomme sijaitsee Espoon Perkkaalla. Pääkonttorimme on Hollannissa ja meillä on toimintaa yli 30 maassa. Olemme avanneet Vantaalle Suomen ensimmäisen kuluttajille suunnatun vaihtoautojen palvelupisteen, CarNextin.comin. CarNext.com on LeasePlanin kokonaan omistama yhtiö.

Lue lisää ja hae
Company logo

Suunnitteluinsinööri, kokoaikainen, Profinntec Oy, Tampere

Tekniikka / Tampere

Profinntecin liikeideana on tuottaa asiakaslähtöisiä korkeatasoisia suunnittelu- ja projektipalveluja. Palvelujen tuottamisen mahdollistaa ammattitaitoinen henkilökunta, kokenut henkilökunta ja ajanmukaiset työvälineet. Profinntec on keskittynyt toimimaan koneensuunnittelun alalla. Lue lisää: https://profinntec.com/

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
B2B uutiskirje
Työnhakijat