• For businesses

Rekrytointi + markkinointi = rekrytoinnin tulevaisuus

Julkaistu 21 lokakuuta 2019

Myynti ja markkinointi kulkevat käsi kädessä, eikö vain? Siitä huolimatta, että kaikissa suomalaisissa yrityksissä tämä ei ole vielä kantautunut johdon strategiapalavereihin asti, on asia kuitenkin maalaisjärjelläkin ajateltuna melko itsestäänselvä. Mutta mites kun heitetään ilmoille ajatus siitä, että myös rekrytointi ja markkinointi kulkevat käsi kädessä? No nyt ollaankin jo vähän Hoo-Moilasena monessa yrityksessä.

Sisältömarkkinointi rekrytoinnissa on suosittu trendi rekrytoinnin ammattilaisten joukossa. Onko trendi kuitenkin jäänyt vain sananhelinäksi, koska kaikki yritykset eivät vielä tiedä miten rekrytoinnissa voidaan oikeasti hyödyntää tehokkaasti markkinoinnin keinoja? Duunitorin 2019 tekemän tutkimuksen mukaan lähes 40% 268:sta tutkimukseen osallistuneesta rekrytoinnin ammattilaisesta kokee epävarmuutta markkinoinnin hyödyntämiseen mm. työnantajamielikuvan rakentamisessa, joka on erittäin oleellinen asia rekrytointien onnistumisen kannalta.

Kun asiaa ajattelee tarkemmin, niin rekrytointihan nimenomaan on markkinointia. Rekrytoidessa työpaikasta pyritään luomana realistinen, mutta kuitenkin mahdollisimman houkutteleva kuva potentiaaliselle työnhakijalle. Mitäs muutakaan tämä olisi kuin markkinointia? Usein verkossa pyöriessä huomaa, että yrityksen muu markkinointiviestintä saattaa olla uniikkia ja innostavaa, mutta rekrytointiviestintä tylsää ja irrallista muusta markkinointiviestinnästä. Tämän hetken työmarkkinatilanteessa rekrytoinnissa valta on selvästi siirtynyt työnantajalta työnhakijalle. Enää ei siis ole varaa aktiiviseen hakemusten odotteluun tai yksittäisten työpaikkailmoitusten satunnaiseen tiputteluun, miettimättä tarkemmin laajempaa strategiaa työnantajamielikuvan rakentumisen kannalta.

Yhteiset kanavat

Nykyään ovat harvassa yritykset, jotka eivät käytä rekrytoinnin tukena myös markkinoinnin tekijöille tuttuja kanavia, joissa työpaikkailmoitukset näkyvät myös hakijoille, jotka muuten eivät yrityksen sivuilla surffaile. Duunitorin tekemän tutkimuksen mukaan lähes 90%  rekrytoinnin ammatilaisista uskoo, että sosiaalisen median merkitys rekrytointien kannalta tulee vain entisestään kasvamaan tulevina vuosina. Tärkeimmäksi ja tehokkaimmaksi kanavaksi koetaan LinkedIn.

Yritykset uskovat, että sosiaalisen median markkinointitaidot ovat eniten kysyttyjä HR-taitoja vuoteen 2020 mennessä (Career Arc 2017). Rekrytoinnin ja markkinoinnin tulisikin nyt yhdistää voimansa ja yhdessä laatia raamit oikein kohdennettujen kanavien käyttämiseen ja työpaikkailmoitusten ilmeelle, jotta se on yhdenmukainen yrityksen muun markkinointiviestinnän kanssa. Strategiaa tulee toki myös päivittää joustavasti rekrytoinnin sekä markkinoinnin trendien ja yrityksen muuttuvien tarpeiden mukaisesti.

Yhteistyöllä näkyvyyttä

Rekrytoinnissa ja työpaikkailmoittelussa on yksi erittäin positiivinen puoli, jota etenkin markkinoijat rakastavat; näkyvyys. Usein työpaikkailmoituksen spottaavat monet muutkin kuin vain aktiivisesti uutta työtä hakevat, joten työpaikkailmoittelu toimii uusien henkilöresurssien hankkimisen lisäksi markkinointikanavana ja on siten osa laajempaa markkinointistartegiaa.

Rekrytointi on markkinointia, jota sen vastaanottaja haluaa vastaanottaa, koska yrityksellä on jotain mitä hakija haluaa, eli avoin työpaikka. Yrityksellä on mahdollisuus luoda hakijalle minkälainen vain kuva yrityksestä. Jos rekrytointiprosessi hoidetaan hyvin ja vastaa markkinointiviestinnän keinoin luotua kuvaa, jää hakijalle hyvä mielikuva yrityksestä, vaikka hän ei tulisikaan valituksi. Ei- valituksi tulleesta työnhakijasta jopa suosittelija. Ja suositukset ovat yksi voimakkaimmista vaikuttajista markkinoinnissa. Työnhakijaehdokkaat luottavat muihin työntekijöihin huomattavasti enemmän kuin työnantajiin, kun on kyse tiedosta, että minkälainen on yrityksen hakijakokemus ja yritys työpaikkana.

Mitkä asiat puhuttelevat hakijoita?

Kehitysmahdollisuudet, työyhteisö ja yrityskulttuuri ovat merkittäviä tekijöitä uutta työpaikkaa hakiessa. Markkinoinnin ja rekrytoinnin kannattaakin yhteistuumin tuoda näitä asioita esiin niin perinteisessä markkinointiviestinnässä kuin rekrymarkkinointiakin tehdessä. Rekrytointi tietää mitä hakijat haluavat ja markkinointi osaa ilmaista asiat luovalla tavalla ja kohdentamalla viestin oikeisiin kanaviin ja kohderyhmiin. Yhdistämällä voimansa, voivat rekrytointi ja markkinointi luoda hakijoita innostavia sisältöjä, jotka nostavat laadukkaiden hakemusten määrää ja ovat Employer Brandingia parhaimmillaan.

Lähteet: 

Duunitori 2019, https://duunitori.fi/rekrytointi/rekrytointitutkimus

Carreer Arc 2017, https://www.careerarc.com/blog/2017/11/employer-branding-study-infographic/

 

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Cyber Security Consultant, Full-Time, Etteplan Oyj, Espoo/Hyvinkää

Tekniikka / Espoo

Etteplan provides solutions for industrial equipment and plant engineering, software and embedded solutions, and technical documentation solutions to the world’s leading companies in the manufacturing industry. Our services are geared to improve the competitiveness of our customers’ products, services and engineering processes throughout the product life cycle. The results of Etteplan’s innovative engineering can be seen in numerous industrial solutions and everyday products. In 2018, Etteplan had a turnover of approximately EUR 236 million. The company currently has more than 3,400 professionals in Finland, Sweden, the Netherlands, Germany, Poland and China. Etteplan's shares are listed on Nasdaq Helsinki Ltd under the ETTE ticker.

Lue lisää ja hae
Company logo

Risk Reporting Specialist, Fortum Oyj, kokoaikainen, Espoo

Pankki / finanssi / vakuutus / Espoo

Fortum on Suomen johtava puhtaan energian yhtiö, joka kehittää ja tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja liittyen sähköön, lämpöön, jäähdytykseen ja resurssitehokkuuden parantamiseen. Lisäksi Fortum tarjoaa asiantuntijapalveluita energia-alan yrityksille auttaen heitä tekemään järkeviä energiavalintoja.

Lue lisää ja hae
Company logo

Music Ambassador, osa-aikainen, GT Musiikkiluvat Oy, Helsinki

Myynti ja markkinointi / Helsinki

GT Musiikkiluvat Oy on Gramexin ja Teoston vuonna 2016 perustama yhteisyritys, joka vastaa näiden tekijänoikeusjärjestöjen taustamusiikkilupien myynnistä, markkinoinnista, laskutuksesta ja asiakaspalvelusta. GT Musiikkiluvat toimii myös taustamusiikin käytön edistäjänä. Musiikkiluvat auttaa kaikenkokoisia yrittäjiä parantamaan taustamusiikin avulla asiakaskokemustaan ja asiakasviihtyvyyttä tuoden kaupantekoon uudenlaisen keinon vaikuttaa positiivisesti asiakkaan käyttäytymiseen. Lue lisää täältä: https://www.musiikkiluvat.fi/meista/

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior ROS Software Developer, full-time

IT / telekommunikaatio / internet / Vantaa

The company you would be employed in is a service provider and software house that specializes in digital business solutions and vertical software markets. They want to simplify the digital world to make a better tomorrow. This company identifies itself as an insightful and dedicated team of experts that are passionate and humble listeners, driven by the desire for the best customer understanding. For this house it is also vital to make customer success stories with remarkable experiences and solutions that deliver lasting value.

Lue lisää ja hae
Company logo

Tutkimushaastattelija, MainIdea Oy, osa-aikainen, Helsinki

Muu / Helsinki

MainIdea on laadullinen tutkimustoimisto joka lähestyy asiakkaidensa haasteita ja mahdollisuuksia kolmesta kulmasta: tutkimus, konsultointi ja valmennus. Yrityksen tehtävänä on auttaa tunnistamaan kasvun ja liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta oleelliset asiat ja kirkastaa vaadittavat muutoksen toimenpiteet. MainIdean sydäntä lähellä on asiakaskokemuksen, myynnin ja johtamisen kehittäminen käytännönläheisellä ja tuloksen kehittämiseen tähtäävällä otteella. Lisätietoa Mainidea Oy:stä löydät täältä: https://mainidea.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior sähkösuunnittelija, kokoaikainen, Etteplan Finland Oy, Turku

Tekniikka / Turku

Brändilupauksemme ”Engineering with a difference” mukaisesti teemme Etteplanilla suunnittelutyötä erilaisella asenteella, minkä asiakkaamme kerta toisensa jälkeen meille vahvistavat. Olemme ylpeitä osaamisestamme ja siitä, että pystymme vaikuttamaan asiakkaittemme menestykseen. Osaamisellasi on meille merkitystä – tule mukaan menestystarinaamme!

Lue lisää ja hae
Company logo

Procurement Specialist, Fortum Oyj, kokoaikainen, Espoo

Pankki / finanssi / vakuutus / Espoo

Fortum on Suomen johtava puhtaan energian yhtiö, joka kehittää ja tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja liittyen sähköön, lämpöön, jäähdytykseen ja resurssitehokkuuden parantamiseen. Lisäksi Fortum tarjoaa asiantuntijapalveluita energia-alan yrityksille auttaen heitä tekemään järkeviä energiavalintoja.

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakaspalvelija, kokoaikainen, EasyPark

Hallinto / Helsinki

EasyPark on mobiilipysäköintipalveluita tarjoava vakavarainen kolmen A:n kasvuyritys, joka on alallaan markkinajohtaja. EasyParkin palkitut älypuhelimia hyödyntävät palvelut auttavat autoilijoita löytämään parkkipaikkoja ja maksamaan pysäköinnistä jo 1200 kaupungissa yli 15 maassa. Yhtiö työllistää yli 350 henkilöä, joista Suomessa työskentelee yli 25. Teknologiamme auttaa lisäksi yrityksiä, palveluntarjoajia ja kaupunkeja pysäköinnin hallinnassa ja suunnittelussa. Teemme urbaania elämää helpommaksi – yksi parkkipaikka kerrallaan.

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
B2B uutiskirje
Työnhakijat