• For applicants
  • For businesses

Social selling - huutelua sosiaalisessa mediassa vai vuorovaikutuksen rakentamista osallistumalla?

Julkaistu 21 lokakuuta 2019


Sosiaalinen media – yksi 2000-luvun suurtakin suuremmista puhuttajista sekä huomion kohteista ja lähteistä – on vuosikymmenen verran ehtinyt puhuttaa Suomessa vaikuttajia. Tuohon aikaan on sisältynyt melkoinen kehitys. Itse olen kokenut, että valtaosa some-hälystä on nimenomaan hälyä: enemmän tai joskus vähän vähemmän onnistuneita yrityksiä pysyä ajassa mukana luomalla brändiä ja tunnettuutta omalle jutulle. Jossain vaiheessa tästä hälystä on kuitenkin alkanut muodostua selkeitä harmonioita. Myyntipuheessa alkoi kuulua uusi tapa lisätä myyntiä: Social Selling.

Studentworkin myynnin kanssa saimme viettää päivän Laura Pääkkösen koulutuksessa sosiaalisesta myynnistä. Itsessään social selling ei ollut minulle uusi käsite, sillä LinkedIn on myyjän työssä päivittäin käytössä. LinkedInissä taas riittää ”huutelijoita”. Kutsun ”huutelijoiksi” henkilöitä, jotka jatkuvasti ovat äänessä LinkedInin keskusteluissa. Olen ihmetellyt, millä ajalla nuo ”huutelijat” ehtivät kirjoitella ja kommentoida. Eikö heillä ole oikeita töitä tehtävänä?

Ymmärsin koulutuspäivän aikana, että social sellingin ydintä on yhteyden luominen keskustelemalla ja osallistumalla, kuten tavallisessakin vuorovaikutuksessa. Kuulun itse siihen koulukuntaan, joka ei usko myynnissä varsinaisesti Business-to-Business-ajatukseen; ymmärrykseni mukaan joku yksilö on aina yhteistyön lähteenä eli ihmiset ostavat toisilta ihmisiltä. Osallistumalla aktiivisesti keskusteluun ja jakamalla omaa asiantuntemustaan muille aktiivisen julkaisemisen avulla, yksilö voi merkittävästi lisätä yhteistyön mahdollisuuksia muiden yksilöiden kanssa, jotka edustavat yritystään. Pohtiessamme Lauran johdolla tätä tematiikkaa, nousi erityisesti yksi ajatus esille: yksilöt ovat mielenkiintoisempia kuin yritykset. Yksilöt ovat haavoittuvaisia ja samaistuttavia, mikä luo mielenkiintoa.

Yksilöillä on myös yhdessä laajemmat verkostot kuin yksittäisellä yrityksellä. Esimerkiksi Studentworkilla on Twitter- ja LinkedIn-seuraajia noin 3500. Studentworkin vajaan parinkymmenen hengen myyntitiimillä on yhteensä 13 000 kontaktia. Ero on melkoinen ja tulee koulutuksen jälkeen takuuvarmasti kasvamaan.

Koulutuksemme keskittyi LinkedIniin, joka on yhä liike-elämän kannalta relevantein some-kanava. Saimme napakan esittelyn LinkedInin toiminnoista; päivitimme omat profiilimme; kävimme läpi, miten kirjoitetaan toimiva julkaisu sekä miten on hyvä kontaktoida uusia yhteyshenkilöitä. Päivän aikana kukin kirjoitti oman julkaisunsa, jotka keräsivät runsaasti näyttökertoja – osasta heräsi aitoa keskusteluakin. Lisäksi otimme pienen skaban uusien kontaktien saamisessa. Parin tunnin aikana ykkössijoituksen sai 12 uudella kontaktilla. Keskiarvo taisi olla 3-5 kontaktin välillä. Allekirjoittanut nappasi kuusi uutta kontaktia.

Kontaktien lisäksi päivästä tarttui mukaan muutakin. Tärkeimpiä oppeja itselleni olivat käytännön taitojen lisäksi social sellingin geneerinen hyväksyminen osaksi omaa myyntityötä sekä rohkeus julkaista ei-aina-täydellisesti-loppuun-hiottuja-ajatuksia. Käytännön asioista nappasin mukaan, minkälaisella syklillä ja mihin kellonaikaan oma julkaisu kannattaa tehdä. Itselleni kirjoittaminen on luonteva ja helppo tapa ilmaista ajatuksiani. Tein itselleni julkaisusuunnitelman LinkedIniä varten sekä listan aiheista, jotka itseäni puhuttelevat. Näin ollen, sain helposti ja nopeasti luotua itselleni kevyen suunnitelman, mitä tavoitella social sellingin keinoin.

Ehkei se olekaan pelkkää huutelua ja hälyä.

Kirjoittanut: Roope Rajala, Senior Account Manager, Partner

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Junior Software Developer, Full-Time, CDK Global, Oulu

IT / telekommunikaatio / internet / Oulu

At CDK, we understand that automotive retailing is more than a sales business: it’s a relationships business. In the end, what customers experience when they walk through your doors, or visit your website, is what determines dealer success. Your teams provide the essential human touch. Our job is to provide the technology to support you. We help dealers provide relevant and engaging interactions across all touchpoints on the customer’s path to purchase and throughout their ownership experience - from researching to buying, and maintaining to upgrading. We’re with you every step of the way, to help you create a seamless automotive consumer experience.

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior mekaniikkasuunnittelija, kokoaikainen, Europress, Kerava

Tekniikka / Kerava

Lue lisää ja hae
Company logo

Taloushallinnon assistentti, osa-aikainen, Fibox Oy, Tampere

Muu / Tampere

Fibox Group is Finnish, family owned business manufacturing and selling enclosures and cabinets for industrial infrastructure and installation applications worldwide. We have operations and offices in all major markets with annual sales of 90 million euros and we employ globally approximately 450 people. The Fibox Group Head Office is in Keilaranta Espoo. www.fibox.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Chinese speaking Project Manager, Full-Time, Firstbeat Technologies Oy, Jyväskylä

IT / telekommunikaatio / internet / Jyväskylä

Firstbeat is the leading provider of physiological analytics for sports and well-being. They transform heartbeat data into personalized information on exercice, stress and recovery. Hundreds of elite sports teams, wellness professionals, and millions of consumers worldwide trust Firstbeat to enhance performance and well-being. Read more here: https://www.firstbeat.com/en/

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakasneuvoja, kokoaikainen, Elenia Palvelut Oy, Tampere

Hallinto / Tampere

Elenia Palvelut Oy tarjoaa sähköverkko-, kaukolämpö-, kaukojäähdytys-, maakaasu ja sähkönmyynti- sekä vedenjakeluliiketoimintaan liittyvää asiakaspalvelua. Heidän vastuullaan on muun muassa puhelinpalvelu, sopimuskäsittely ja laskutus. Miellyttävän asiakaskokemuksen varmistamiseksi he panostavat jatkuvasti toimintansa laatuun ja tehokkuuteen. Heidän tavoitteenaan on olla asiantuntevin ja osaavin palveluntuottaja energia-alalla. Elenia on savuton työpaikka. Sukella heidän tarinaansa www.elenia.fi.

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen myyjä, kokoaikainen, Algol Technics Oy, Espoo

Muu / Espoo

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakkuusneuvoja, kokoaikainen, Tornion Osuuspankki, Tornio

Pankki / finanssi / vakuutus / Tornio

OP Tornio on omistaja-asiakkaidensa oma pankki, voimakkaasti kehittyvä pankki. Saman katon alta tarjotaan asiakkaille kaikkia nykyaikaisen finanssipalveluyrityksen tuotteita perinteisistä pankkipalveluista vakuutuksiin ja asiantuntijapalveluihin.  Myös lakipalvelut ja omat kiinteistövälitys- ja isännöintipalvelut ovat osa palvelutarjontaa. Pankissa työskentelee 25 pankki- ja vakuutusalan ammattilaista. OP Tornio kuuluu OP Ryhmään, jonka kautta käytettävissä on suuren ryhmän asiantuntemus, valtakunnallinen verkko ja kansainväliset yhteydet. Tutustu asiakkaaseen tarkemmin: https://www.op.fi/web/op-tornio/pankin-esittely

Lue lisää ja hae
Company logo

Palvelumestari, kokoaikainen, Tornion Osuuspankki, Tornio

Pankki / finanssi / vakuutus / Tornio

OP Tornio on omistaja-asiakkaidensa oma pankki, voimakkaasti kehittyvä pankki. Saman katon alta tarjotaan asiakkaille kaikkia nykyaikaisen finanssipalveluyrityksen tuotteita perinteisistä pankkipalveluista vakuutuksiin ja asiantuntijapalveluihin.  Myös lakipalvelut ja omat kiinteistövälitys- ja isännöintipalvelut ovat osa palvelutarjontaa. Pankissa työskentelee 25 pankki- ja vakuutusalan ammattilaista. OP Tornio kuuluu OP Ryhmään, jonka kautta käytettävissä on suuren ryhmän asiantuntemus, valtakunnallinen verkko ja kansainväliset yhteydet. Tutustu asiakkaaseen tarkemmin: https://www.op.fi/web/op-tornio/pankin-esittely

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
B2B uutiskirje
Työnhakijat