• For applicants
  • For businesses

Social selling - huutelua sosiaalisessa mediassa vai vuorovaikutuksen rakentamista osallistumalla?

Julkaistu 19 lokakuuta 2018


Sosiaalinen media – yksi 2000-luvun suurtakin suuremmista puhuttajista sekä huomion kohteista ja lähteistä – on vuosikymmenen verran ehtinyt puhuttaa Suomessa vaikuttajia. Tuohon aikaan on sisältynyt melkoinen kehitys. Itse olen kokenut, että valtaosa some-hälystä on nimenomaan hälyä: enemmän tai joskus vähän vähemmän onnistuneita yrityksiä pysyä ajassa mukana luomalla brändiä ja tunnettuutta omalle jutulle. Jossain vaiheessa tästä hälystä on kuitenkin alkanut muodostua selkeitä harmonioita. Myyntipuheessa alkoi kuulua uusi tapa lisätä myyntiä: Social Selling.

Studentworkin myynnin kanssa saimme viettää päivän Laura Pääkkösen koulutuksessa sosiaalisesta myynnistä. Itsessään social selling ei ollut minulle uusi käsite, sillä LinkedIn on myyjän työssä päivittäin käytössä. LinkedInissä taas riittää ”huutelijoita”. Kutsun ”huutelijoiksi” henkilöitä, jotka jatkuvasti ovat äänessä LinkedInin keskusteluissa. Olen ihmetellyt, millä ajalla nuo ”huutelijat” ehtivät kirjoitella ja kommentoida. Eikö heillä ole oikeita töitä tehtävänä?

Ymmärsin koulutuspäivän aikana, että social sellingin ydintä on yhteyden luominen keskustelemalla ja osallistumalla, kuten tavallisessakin vuorovaikutuksessa. Kuulun itse siihen koulukuntaan, joka ei usko myynnissä varsinaisesti Business-to-Business-ajatukseen; ymmärrykseni mukaan joku yksilö on aina yhteistyön lähteenä eli ihmiset ostavat toisilta ihmisiltä. Osallistumalla aktiivisesti keskusteluun ja jakamalla omaa asiantuntemustaan muille aktiivisen julkaisemisen avulla, yksilö voi merkittävästi lisätä yhteistyön mahdollisuuksia muiden yksilöiden kanssa, jotka edustavat yritystään. Pohtiessamme Lauran johdolla tätä tematiikkaa, nousi erityisesti yksi ajatus esille: yksilöt ovat mielenkiintoisempia kuin yritykset. Yksilöt ovat haavoittuvaisia ja samaistuttavia, mikä luo mielenkiintoa.

Yksilöillä on myös yhdessä laajemmat verkostot kuin yksittäisellä yrityksellä. Esimerkiksi Studentworkilla on Twitter- ja LinkedIn-seuraajia noin 3500. Studentworkin vajaan parinkymmenen hengen myyntitiimillä on yhteensä 13 000 kontaktia. Ero on melkoinen ja tulee koulutuksen jälkeen takuuvarmasti kasvamaan.

Koulutuksemme keskittyi LinkedIniin, joka on yhä liike-elämän kannalta relevantein some-kanava. Saimme napakan esittelyn LinkedInin toiminnoista; päivitimme omat profiilimme; kävimme läpi, miten kirjoitetaan toimiva julkaisu sekä miten on hyvä kontaktoida uusia yhteyshenkilöitä. Päivän aikana kukin kirjoitti oman julkaisunsa, jotka keräsivät runsaasti näyttökertoja – osasta heräsi aitoa keskusteluakin. Lisäksi otimme pienen skaban uusien kontaktien saamisessa. Parin tunnin aikana ykkössijoituksen sai 12 uudella kontaktilla. Keskiarvo taisi olla 3-5 kontaktin välillä. Allekirjoittanut nappasi kuusi uutta kontaktia.

Kontaktien lisäksi päivästä tarttui mukaan muutakin. Tärkeimpiä oppeja itselleni olivat käytännön taitojen lisäksi social sellingin geneerinen hyväksyminen osaksi omaa myyntityötä sekä rohkeus julkaista ei-aina-täydellisesti-loppuun-hiottuja-ajatuksia. Käytännön asioista nappasin mukaan, minkälaisella syklillä ja mihin kellonaikaan oma julkaisu kannattaa tehdä. Itselleni kirjoittaminen on luonteva ja helppo tapa ilmaista ajatuksiani. Tein itselleni julkaisusuunnitelman LinkedIniä varten sekä listan aiheista, jotka itseäni puhuttelevat. Näin ollen, sain helposti ja nopeasti luotua itselleni kevyen suunnitelman, mitä tavoitella social sellingin keinoin.

Ehkei se olekaan pelkkää huutelua ja hälyä.

Kirjoittanut: Roope Rajala, Senior Account Manager, Partner

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Nuorempi konesuunnittelija

Tekniikka / Hyvinkää

Rejlers Finland Oy tarjoaa monipuolisia insinööripalveluja teollisuuden, energian, rakentamisen ja infran asiakaskunnille. Rejlers yhdistää ICT:n insinööriosaamiseen ja tarjoaa asiakkailleen myös digitaalisia palveluratkaisuja. Rejlersin osaaminen on asiakkaiden käytössä konsulttipalveluina, palvelutuotteina ja projektiratkaisuina. Toimimme Suomessa 19 paikkakunnalla. Rejlers-konsernin Suomen yhtiöiden liikevaihto vuonna 2017 oli noin 48,6 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä on yli 600 henkilöä. Suomen Rejlers on osa pohjoismaista Rejlers AB -konsernia. Rejlers AB työllistää yli 2000 henkilöä. Yhtiön osake on listattu NASDAQ OMX Tukholman Pohjoismaisella listalla.

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakaspalveluvastaava (osa-aikainen)

Hallinto / Helsinki

Lue lisää ja hae
Company logo

Työmaamestareita

Rakennus / rakentaminen / mekaniikka / Useita paikkakuntia

Lue lisää ja hae
Company logo

Teollisuuden LVI-suunnittelija Kemiin

Tekniikka / Kemi

Kansainväliseen Sweco-konserniin kuuluva Sweco Finland on rakennetun ympäristön ja teollisuuden innovatiivinen ja arvostettu asiantuntija Suomessa ja maailmalla. Sweco palvelee asiakkaitaan rakennetekniikan, talotekniikan, teollisuuden sekä ympäristö- ja yhdyskuntatekniikan aloilla ja tarjoaa myös projektinjohto- ja rakennuttamispalveluita, arkkitehtisuunnittelua sekä asiantuntijapalveluita. Kaikkiaan 15 000 swecolaisesta 2 000 työskentelee Suomessa.

Lue lisää ja hae
Company logo

Taloushallinnon tuntityöntekijä Porvooseen, Neste Oyj

Taloushallinto / Porvoo

Me uskomme, että jokaisen sukupolven velvollisuus on jättää lapsilleen elinvoimaisempi maapallo. Siksi tavoitteenamme on luoda vastuullisia vaihtoehtoja joka päivä. Vaihtoehtoja, jotka mahdollistavat kestävämmän ja vähemmän luonnonvaroja kuluttavan elämäntavan. Meitä nesteläisiä on Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa yhteensä noin 5 000. Meillä on jatkuvaa kehittämisen intoa. Uskomme ihmisiin, jotka löytävät uusia tapoja tehdä asioita ja ovat joukkuepelaajia - henkilöitä, joille turvallisuus ja vastuullisuus ovat osa ammattitaitoa. Arvostamme jokaista yksilöä. Tule tekemään merkityksellistä työtä eteenpäinkatsovassa työyhteisössä!

Lue lisää ja hae
Company logo

Työpäällikkö Rovaniemelle

Rakennus / rakentaminen / mekaniikka / Rovaniemi

Lue lisää ja hae
Company logo

Consultant Manager Studentworkille

Hallinto / Tampere

Studentwork on pohjoismainen rekrytointi- ja henkilöstövuokrausyritys, joka on erikoistunut opiskelijoihin, vastavalmistuneisiin ja noin viiden vuoden työkokemuksella varustettuihin nuoriin osaajiin. Tärkein tehtävämme on löytää oikeaa osaamista oikeille paikoille – oikeaan aikaan! Toteutamme tehtäväämme auttamalla yrityksiä ja nuoria osaajia löytämään toisensa, ja uskomme siihen, että nuoret osaajat rakentavat parempaa työelämää. Tarjoamme runsaasti mielenkiintoisia uramahdollisuuksia ja vaihtelevia työympäristöjä tulevaisuuden asiantuntijoille useilta eri aloilta. Työllistämme vuosittain tuhansia nuoria osaajia, ja tarjoamistamme paikoista jopa 80% on kokoaikaisia työtehtäviä. Luomalla oman uratilisi kotisivuillamme liityt osaksi verkostoamme, josta löydämme sinut nopeasti soveltuvan uramahdollisuuden tullen.

Lue lisää ja hae
Company logo

Kirjanpitäjä

Pankki / finanssi / vakuutus / Oulu

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA STUDENTWORKIN UUTISKIRJE

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
Työnhakijat
Yritykset