• For applicants
  • For businesses

Social selling - huutelua sosiaalisessa mediassa vai vuorovaikutuksen rakentamista osallistumalla?

Julkaistu 16 huhtikuuta 2019


Sosiaalinen media – yksi 2000-luvun suurtakin suuremmista puhuttajista sekä huomion kohteista ja lähteistä – on vuosikymmenen verran ehtinyt puhuttaa Suomessa vaikuttajia. Tuohon aikaan on sisältynyt melkoinen kehitys. Itse olen kokenut, että valtaosa some-hälystä on nimenomaan hälyä: enemmän tai joskus vähän vähemmän onnistuneita yrityksiä pysyä ajassa mukana luomalla brändiä ja tunnettuutta omalle jutulle. Jossain vaiheessa tästä hälystä on kuitenkin alkanut muodostua selkeitä harmonioita. Myyntipuheessa alkoi kuulua uusi tapa lisätä myyntiä: Social Selling.

Studentworkin myynnin kanssa saimme viettää päivän Laura Pääkkösen koulutuksessa sosiaalisesta myynnistä. Itsessään social selling ei ollut minulle uusi käsite, sillä LinkedIn on myyjän työssä päivittäin käytössä. LinkedInissä taas riittää ”huutelijoita”. Kutsun ”huutelijoiksi” henkilöitä, jotka jatkuvasti ovat äänessä LinkedInin keskusteluissa. Olen ihmetellyt, millä ajalla nuo ”huutelijat” ehtivät kirjoitella ja kommentoida. Eikö heillä ole oikeita töitä tehtävänä?

Ymmärsin koulutuspäivän aikana, että social sellingin ydintä on yhteyden luominen keskustelemalla ja osallistumalla, kuten tavallisessakin vuorovaikutuksessa. Kuulun itse siihen koulukuntaan, joka ei usko myynnissä varsinaisesti Business-to-Business-ajatukseen; ymmärrykseni mukaan joku yksilö on aina yhteistyön lähteenä eli ihmiset ostavat toisilta ihmisiltä. Osallistumalla aktiivisesti keskusteluun ja jakamalla omaa asiantuntemustaan muille aktiivisen julkaisemisen avulla, yksilö voi merkittävästi lisätä yhteistyön mahdollisuuksia muiden yksilöiden kanssa, jotka edustavat yritystään. Pohtiessamme Lauran johdolla tätä tematiikkaa, nousi erityisesti yksi ajatus esille: yksilöt ovat mielenkiintoisempia kuin yritykset. Yksilöt ovat haavoittuvaisia ja samaistuttavia, mikä luo mielenkiintoa.

Yksilöillä on myös yhdessä laajemmat verkostot kuin yksittäisellä yrityksellä. Esimerkiksi Studentworkilla on Twitter- ja LinkedIn-seuraajia noin 3500. Studentworkin vajaan parinkymmenen hengen myyntitiimillä on yhteensä 13 000 kontaktia. Ero on melkoinen ja tulee koulutuksen jälkeen takuuvarmasti kasvamaan.

Koulutuksemme keskittyi LinkedIniin, joka on yhä liike-elämän kannalta relevantein some-kanava. Saimme napakan esittelyn LinkedInin toiminnoista; päivitimme omat profiilimme; kävimme läpi, miten kirjoitetaan toimiva julkaisu sekä miten on hyvä kontaktoida uusia yhteyshenkilöitä. Päivän aikana kukin kirjoitti oman julkaisunsa, jotka keräsivät runsaasti näyttökertoja – osasta heräsi aitoa keskusteluakin. Lisäksi otimme pienen skaban uusien kontaktien saamisessa. Parin tunnin aikana ykkössijoituksen sai 12 uudella kontaktilla. Keskiarvo taisi olla 3-5 kontaktin välillä. Allekirjoittanut nappasi kuusi uutta kontaktia.

Kontaktien lisäksi päivästä tarttui mukaan muutakin. Tärkeimpiä oppeja itselleni olivat käytännön taitojen lisäksi social sellingin geneerinen hyväksyminen osaksi omaa myyntityötä sekä rohkeus julkaista ei-aina-täydellisesti-loppuun-hiottuja-ajatuksia. Käytännön asioista nappasin mukaan, minkälaisella syklillä ja mihin kellonaikaan oma julkaisu kannattaa tehdä. Itselleni kirjoittaminen on luonteva ja helppo tapa ilmaista ajatuksiani. Tein itselleni julkaisusuunnitelman LinkedIniä varten sekä listan aiheista, jotka itseäni puhuttelevat. Näin ollen, sain helposti ja nopeasti luotua itselleni kevyen suunnitelman, mitä tavoitella social sellingin keinoin.

Ehkei se olekaan pelkkää huutelua ja hälyä.

Kirjoittanut: Roope Rajala, Senior Account Manager, Partner

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Taloushallinnon assistentti, kokoaikainen, Tampere-talo Oy, Tampere

Pankki / finanssi / vakuutus / Tampere

Lue lisää ja hae
Company logo

Tuotetietohallinnan koordinaattori, kokoaikainen, Rakennustieto Oy, Helsinki

Media / viestintä / PR / Helsinki

Rakennustieto on rakennusalan täyden palvelun tieto- ja mediatalo. Rakennustieto-yhteisö muodostuu Rakennustietosäätiö RTS sr:stä ja Rakennustieto Oy:stä. He edistävät hyvää rakennustapaa toimimalla talonrakentamisen, talotekniikan, kiinteistönpidon sekä infra-alan tiedon tuottajana ja välittäjänä suunnittelusta ylläpitoon asti.

Lue lisää ja hae
Company logo

Ohjelmistosuunnittelija, kokoaikainen, Ramboll Finland Oy, Jyväskylä

IT / telekommunikaatio / internet / Jyväskylä

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössä työskentelee 13 000 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa Ramboll toimii maanlaajuisesti 2 300 asiantuntijan voimin. He tarjoavat infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Heidän tavoitteenaan on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstö.

Lue lisää ja hae
Company logo

Ohjelmistosuunnittelija, kokoaikainen, Ramboll Finland Oy, Tampere

IT / telekommunikaatio / internet / TAMPERE

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössä työskentelee 13 000 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa Ramboll toimii maanlaajuisesti 2 300 asiantuntijan voimin. He tarjoavat infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Heidän tavoitteenaan on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstö.

Lue lisää ja hae
Company logo

Internal Content Creator, kokoaikainen, Fortum Oyj, Espoo

Hallinto / ESPOO

Fortum Oyj on Suomen johtava puhtaan energian yhtiö, joka kehittää ja tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja liittyen sähköön, lämpöön, jäähdytykseen ja resurssitehokkuuden parantamiseen.

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior ohjelmistokehittäjä, kokoaikainen, Tamtron Oy, Tampere

IT / telekommunikaatio / internet / Tampere

Tamtron on kansainvälinen vaakojen ja punnitustiedon hallintajärjestelmien valmistaja. Päätoimipaikat sijaitsevat Suomessa, ja tytäryhtiöt toimivat Ruotsissa, Puolassa, Saksassa, Tšekissä ja Slovakiassa. Tamtron vie tuotteita yli kuuteenkymmeneen maahan. Tamtron on tuottanut markkinoiden älykkäimpiä punnitusratkaisuja vuodesta 1972 lähtien. Toiminnan lähtökohtana on alusta asti ollut asiakkaan liiketoiminnan tukeminen ja aktiivisena yhteistyökumppanina toimiminen. Tamtron palvelee kaikkia merkittäviä teollisuudenaloja ja tuntee niiden punnitustarpeet. Tarjontaan kuuluvat niin standardivaa’at kuin laajat integroidut punnitusratkaisutkin. Tamtronin vaa’at, tiedonhallintajärjestelmät ja monipuoliset palvelut on suunniteltu vastaamaan heidän asiakkaidensa haasteisiin, niin nyt kuin tulevaisuudessakin. Lue lisää osoitteesta: https://www.tamtrongroup.com/fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Business Controller, full-time, Biohit Oyj

Terveys- ja sosiaaliala / HELSINKI

Biohit Oyj is a globally operating Finnish biotechnology company. Biohit produces innovative products and services to promote research and early diagnosis. Biohit’s operations are based on a goal-oriented and long-term innovation and patenting strategy. They work with scientific communities to produce new technologies, products and services based on research results and innovations that can be used to develop safe and cost-effective diagnostic tests for the early detection and prevention of diseases of the gastrointestinal tract. Biohit is headquartered in Helsinki, Finland, and has subsidiaries in Italy and the UK. The Biohit Group employs around 50 people. Biohit’s series B share (BIOBV) is quoted on NASDAQ OMX Helsinki, Small cap/Healthcare since 1999. Biohit’s products are sold by many distributors around the world.

Lue lisää ja hae
Company logo

Sähkösuunnittelija junior, kokoaikainen, Oulu

Tekniikka / Oulu

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA STUDENTWORKIN UUTISKIRJE

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
Työnhakijat
Yritykset