• For applicants
  • For businesses

Social selling - huutelua sosiaalisessa mediassa vai vuorovaikutuksen rakentamista osallistumalla?

Julkaistu 10 syyskuuta 2018


Sosiaalinen media – yksi 2000-luvun suurtakin suuremmista puhuttajista sekä huomion kohteista ja lähteistä – on vuosikymmenen verran ehtinyt puhuttaa Suomessa vaikuttajia. Tuohon aikaan on sisältynyt melkoinen kehitys. Itse olen kokenut, että valtaosa some-hälystä on nimenomaan hälyä: enemmän tai joskus vähän vähemmän onnistuneita yrityksiä pysyä ajassa mukana luomalla brändiä ja tunnettuutta omalle jutulle. Jossain vaiheessa tästä hälystä on kuitenkin alkanut muodostua selkeitä harmonioita. Myyntipuheessa alkoi kuulua uusi tapa lisätä myyntiä: Social Selling.

Studentworkin myynnin kanssa saimme viettää päivän Laura Pääkkösen koulutuksessa sosiaalisesta myynnistä. Itsessään social selling ei ollut minulle uusi käsite, sillä LinkedIn on myyjän työssä päivittäin käytössä. LinkedInissä taas riittää ”huutelijoita”. Kutsun ”huutelijoiksi” henkilöitä, jotka jatkuvasti ovat äänessä LinkedInin keskusteluissa. Olen ihmetellyt, millä ajalla nuo ”huutelijat” ehtivät kirjoitella ja kommentoida. Eikö heillä ole oikeita töitä tehtävänä?

Ymmärsin koulutuspäivän aikana, että social sellingin ydintä on yhteyden luominen keskustelemalla ja osallistumalla, kuten tavallisessakin vuorovaikutuksessa. Kuulun itse siihen koulukuntaan, joka ei usko myynnissä varsinaisesti Business-to-Business-ajatukseen; ymmärrykseni mukaan joku yksilö on aina yhteistyön lähteenä eli ihmiset ostavat toisilta ihmisiltä. Osallistumalla aktiivisesti keskusteluun ja jakamalla omaa asiantuntemustaan muille aktiivisen julkaisemisen avulla, yksilö voi merkittävästi lisätä yhteistyön mahdollisuuksia muiden yksilöiden kanssa, jotka edustavat yritystään. Pohtiessamme Lauran johdolla tätä tematiikkaa, nousi erityisesti yksi ajatus esille: yksilöt ovat mielenkiintoisempia kuin yritykset. Yksilöt ovat haavoittuvaisia ja samaistuttavia, mikä luo mielenkiintoa.

Yksilöillä on myös yhdessä laajemmat verkostot kuin yksittäisellä yrityksellä. Esimerkiksi Studentworkilla on Twitter- ja LinkedIn-seuraajia noin 3500. Studentworkin vajaan parinkymmenen hengen myyntitiimillä on yhteensä 13 000 kontaktia. Ero on melkoinen ja tulee koulutuksen jälkeen takuuvarmasti kasvamaan.

Koulutuksemme keskittyi LinkedIniin, joka on yhä liike-elämän kannalta relevantein some-kanava. Saimme napakan esittelyn LinkedInin toiminnoista; päivitimme omat profiilimme; kävimme läpi, miten kirjoitetaan toimiva julkaisu sekä miten on hyvä kontaktoida uusia yhteyshenkilöitä. Päivän aikana kukin kirjoitti oman julkaisunsa, jotka keräsivät runsaasti näyttökertoja – osasta heräsi aitoa keskusteluakin. Lisäksi otimme pienen skaban uusien kontaktien saamisessa. Parin tunnin aikana ykkössijoituksen sai 12 uudella kontaktilla. Keskiarvo taisi olla 3-5 kontaktin välillä. Allekirjoittanut nappasi kuusi uutta kontaktia.

Kontaktien lisäksi päivästä tarttui mukaan muutakin. Tärkeimpiä oppeja itselleni olivat käytännön taitojen lisäksi social sellingin geneerinen hyväksyminen osaksi omaa myyntityötä sekä rohkeus julkaista ei-aina-täydellisesti-loppuun-hiottuja-ajatuksia. Käytännön asioista nappasin mukaan, minkälaisella syklillä ja mihin kellonaikaan oma julkaisu kannattaa tehdä. Itselleni kirjoittaminen on luonteva ja helppo tapa ilmaista ajatuksiani. Tein itselleni julkaisusuunnitelman LinkedIniä varten sekä listan aiheista, jotka itseäni puhuttelevat. Näin ollen, sain helposti ja nopeasti luotua itselleni kevyen suunnitelman, mitä tavoitella social sellingin keinoin.

Ehkei se olekaan pelkkää huutelua ja hälyä.

Kirjoittanut: Roope Rajala, Senior Account Manager, Partner

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Documentation Specialist

Hallinto / Vantaa

Suunto sai alkunsa vuonna 1936, kun suomalainen suunnistaja ja insinööri Tuomas Vohlonen keksi nestetäytteisen kompassin massatuotantomenetelmän. Siitä lähtien Suunto on ollut alan innovatiivinen edelläkävijä ja yksi maailman johtavista urheilijoiden ja seikkailijoiden käyttämien urheilukellojen, sukellustietokoneiden ja urheiluinstrumenttien suunnittelijoista ja valmistajista. aina korkeimmilta vuorilta syvimpiin meriin Suunnon laitteita käyttävät urheilijat ja seikkailijat kaikkialla maailmassa. Suunnon pääkonttori ja tuotantolaitos ovat Vantaalla. Yrityksellä on yli 400 työntekijää eri puolilla maailmaa, ja Suunto-tuotteita myydään yli sadassa maassa. Yhtiö on Amer Sports Corporationin tytäryhtiö, kuten sisaryhtiönsä Salomon, Arc’teryx, Atomic, Wilson, Precor ja Mavic.

Lue lisää ja hae
Company logo

Junior Systems Specialist, Finnlines

IT / telekommunikaatio / internet / Helsinki

Finnlines on Itämeren ja Pohjanmeren johtava rahti- ja matkustajaliikennevarustamo, jolla on käytössään yksi alueen suurimmista roro- ja ropax-laivastoista. Yhtiö tarjoaa laajan ”Motorways of the Sea” -verkoston puitteissa merikuljetuspalveluja Belgian, Tanskan, Viron, Suomen, Saksan, Espanjan, Ruotsin, Alankomaiden, Puolan, Iso-Britannian ja Venäjän välillä. Yhteistyössä Grimaldi-konsernin kanssa Finnlinesin palvelut liittyvät joustavasti Grimaldin koko verkostoon ja ulottuvat USA:n itärannikolle Atlantic Container Linen kautta. Finnlinesin matkustaja-rahtilaivat liikennöivät Suomesta Saksaan ja Ahvenanmaan kautta Ruotsiin sekä Ruotsista Saksaan. Yhtiöllä on tytäryhtiöt tai myyntikonttorit Saksassa, Belgiassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Puolassa. Merikuljetusten lisäksi yhtiö tarjoaa satamapalveluja Helsingin ja Turun satamissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 536,3 miljoonaa euroa ja tulos 82,7 miljoonaa euroa. Yhtiöllä oli vuonna 2017 henkilöstöä keskimäärin 1 651.

Lue lisää ja hae
Company logo

Customer Service Officer

Hallinto / Lohja

Enics on teollisuuselektroniikkaan keskittynyt globaali sopimusvalmistusyritys. Enicsillä on maailmanlaajuisesti 8 tehdasta, joissa valmistetaan asiakasyrityksille monenlaisia investointihyödykkeitä mm hissien, liukuportaiden, taajuusmuuntajien ja säähavaintolaitteiden elektroniikkaosia. Enicsin pääkonttori on Sveitsissä, mutta Enicsin omistaa Suomalainen Ahlstrom Capital. Enicsin Lohjan toimipisteessä työskentelee noin 350 elektroniikkateollisuuden eri alojen ammattilaista.

Lue lisää ja hae
Company logo

Myynti- ja markkinointiassistentti, Vitaseege Oy

Myynti ja markkinointi / Vantaa

Vitaseege Oy on päivittäistavarakaupan ammattilainen, jonka missiona on rikastuttaa jääkaapin sisältöä, tuoda uusia vaihtoehtoja ihmisten arkeen sekä ilahduttaa raikkailla tuotemerkeillään. Vitaseege on vuonna 1980 perustettu myynti- ja markkinointiyritys, jonka asiakkaita ovat päivittäistavarakaupat, tukut, kioskit, huoltoasemat sekä HoReCa-sektori. Vitaseege vastaa monista kansainvälisten ruoka- ja päivittäistuotteiden jakelusta sekä markkinoinnista. Vitaseegen tuotteita ovat mm. Alpro, SoFine, Wewalka, VegeSun, Eat Natural, Muuti sekä Rauch.

Lue lisää ja hae
Company logo

Osa-aikainen tekninen tukihenkilö

IT / telekommunikaatio / internet / Helsinki

Trafox on Muuntosähkö Oy:n tuotemerkki, jonka alla kehitämme, valmistamme ja räätälöimme korkealaatuisia muuntajia, kuristimia, suodattimia sekä Trafox Superintend® -valvontalaitteita. Tuotteitamme hyödynnetään mitä moninaisimmissa käyttökohteissa aina raskaasta teollisuudesta lääkintätekniikkaan. Yli 60 vuoden kokemuksemme auttaa meitä ymmärtämään asiakkaidemme yksilölliset sekä toimialakohtaiset vaatimukset ja luomaan niihin aidosti lisäarvoa tuottavia ratkaisuja. Tuotekehityksemme lähtökohtana ovat monikäyttöiset Trafox-ratkaisut, jotka vastaavat kattavasti sekä kansainvälisten standardien että asiakaskohtaisten tarpeiden asettamiin vaatimuksiin. Vuonna 1947 perustetun yrityksemme juuret ovat Suomessa, mutta toimintamme kansainvälistä. Palvelemme asiakkaitamme kotimarkkinamme Suomen ohella niin Pohjois- ja Keski-Euroopassa, Aasiassa kuin USA:ssakin. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingissä, tuotantolaitokset Helsingissä (Suomi), Joensuussa (Suomi), Viljandissa (Viro) ja Suzhoussa (Kiina).

Lue lisää ja hae
Company logo

Sähköhardissuunnittelija, Rosendahl Nextrom

Tekniikka / Vantaa

Rosendahl Nextrom on maailman johtava optisen kuidun ja kuitukaapeleiden valmistuslinjojen, tuotantoratkaisuiden ja palveluiden toimittaja. Yrityksellä on toimintaa Vantaalla Suomessa, Pischelsdorfissa Itävallassa, Shanghaissa Kiinassa ja Atlantassa Yhdysvalloissa. Nykyään Rosendahl Nextrom on osa Knill Grouppia (Itävalta) ja sen liiketoiminta on erittäin voimakkaassa kasvussa.

Lue lisää ja hae
Company logo

Kasvuntekijäksi Studentworkille

Hallinto / Helsinki

Studentwork on pohjoismainen rekrytointi- ja henkilöstöpalveluyritys, joka on erikoistunut opiskelijoihin, vastavalmistuneisiin ja noin 1-5 vuoden työkokemuksella varustettuihin nuoriin osaajiin. Näillä osaajilla on tuorein substanssiosaaminen, uusia ideoita ja halu kehittää. Se, mikä tekee meistä erityisen, on keskittymisemme online-arviointeihin työkaluna hakijoiden ja työnantajien tehokkaaseen yhteensovittamiseen. Identifioimalla motivaatiotekijöitä ja liikkeellepanevia voimia löydämme parhaat nuoret osaajat, lyhennämme rekrytointi- ja perehtymisvaiheiden kestoa sekä varmistamme, että työntekijät ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.

Lue lisää ja hae
Company logo

Lähde mukaan kasvumatkalle kanssamme!

Myynti ja markkinointi / Helsinki

Sharper on pohjoismainen vaativampien asiantuntija-, päällikkö-, ja PK-yritysten johtotehtävien henkilöstövuokraukseen ja suorarekrytointeihin erikoistunut yritys. Tyypillisiä rekrytointejamme ovat erilaiset vaativat esimies- ja asiantuntijaroolit, kuten IT-, talous- sekä henkilöstöhallinnon ja teknisten alojen ammattilaiset. Usein tehtäviin liittyy projekti-, tulos- tai esimiesvastuuta. Olemme osa Studentwork Groupia, joka kuuluu Suomen 20 suurimman henkilöstöpalvelualan yrityksen joukkoon.

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA STUDENTWORKIN UUTISKIRJE

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
Työnhakijat
Yritykset