• For applicants
  • For businesses

Social selling - huutelua sosiaalisessa mediassa vai vuorovaikutuksen rakentamista osallistumalla?

Julkaistu 18 lokakuuta 2019


Sosiaalinen media – yksi 2000-luvun suurtakin suuremmista puhuttajista sekä huomion kohteista ja lähteistä – on vuosikymmenen verran ehtinyt puhuttaa Suomessa vaikuttajia. Tuohon aikaan on sisältynyt melkoinen kehitys. Itse olen kokenut, että valtaosa some-hälystä on nimenomaan hälyä: enemmän tai joskus vähän vähemmän onnistuneita yrityksiä pysyä ajassa mukana luomalla brändiä ja tunnettuutta omalle jutulle. Jossain vaiheessa tästä hälystä on kuitenkin alkanut muodostua selkeitä harmonioita. Myyntipuheessa alkoi kuulua uusi tapa lisätä myyntiä: Social Selling.

Studentworkin myynnin kanssa saimme viettää päivän Laura Pääkkösen koulutuksessa sosiaalisesta myynnistä. Itsessään social selling ei ollut minulle uusi käsite, sillä LinkedIn on myyjän työssä päivittäin käytössä. LinkedInissä taas riittää ”huutelijoita”. Kutsun ”huutelijoiksi” henkilöitä, jotka jatkuvasti ovat äänessä LinkedInin keskusteluissa. Olen ihmetellyt, millä ajalla nuo ”huutelijat” ehtivät kirjoitella ja kommentoida. Eikö heillä ole oikeita töitä tehtävänä?

Ymmärsin koulutuspäivän aikana, että social sellingin ydintä on yhteyden luominen keskustelemalla ja osallistumalla, kuten tavallisessakin vuorovaikutuksessa. Kuulun itse siihen koulukuntaan, joka ei usko myynnissä varsinaisesti Business-to-Business-ajatukseen; ymmärrykseni mukaan joku yksilö on aina yhteistyön lähteenä eli ihmiset ostavat toisilta ihmisiltä. Osallistumalla aktiivisesti keskusteluun ja jakamalla omaa asiantuntemustaan muille aktiivisen julkaisemisen avulla, yksilö voi merkittävästi lisätä yhteistyön mahdollisuuksia muiden yksilöiden kanssa, jotka edustavat yritystään. Pohtiessamme Lauran johdolla tätä tematiikkaa, nousi erityisesti yksi ajatus esille: yksilöt ovat mielenkiintoisempia kuin yritykset. Yksilöt ovat haavoittuvaisia ja samaistuttavia, mikä luo mielenkiintoa.

Yksilöillä on myös yhdessä laajemmat verkostot kuin yksittäisellä yrityksellä. Esimerkiksi Studentworkilla on Twitter- ja LinkedIn-seuraajia noin 3500. Studentworkin vajaan parinkymmenen hengen myyntitiimillä on yhteensä 13 000 kontaktia. Ero on melkoinen ja tulee koulutuksen jälkeen takuuvarmasti kasvamaan.

Koulutuksemme keskittyi LinkedIniin, joka on yhä liike-elämän kannalta relevantein some-kanava. Saimme napakan esittelyn LinkedInin toiminnoista; päivitimme omat profiilimme; kävimme läpi, miten kirjoitetaan toimiva julkaisu sekä miten on hyvä kontaktoida uusia yhteyshenkilöitä. Päivän aikana kukin kirjoitti oman julkaisunsa, jotka keräsivät runsaasti näyttökertoja – osasta heräsi aitoa keskusteluakin. Lisäksi otimme pienen skaban uusien kontaktien saamisessa. Parin tunnin aikana ykkössijoituksen sai 12 uudella kontaktilla. Keskiarvo taisi olla 3-5 kontaktin välillä. Allekirjoittanut nappasi kuusi uutta kontaktia.

Kontaktien lisäksi päivästä tarttui mukaan muutakin. Tärkeimpiä oppeja itselleni olivat käytännön taitojen lisäksi social sellingin geneerinen hyväksyminen osaksi omaa myyntityötä sekä rohkeus julkaista ei-aina-täydellisesti-loppuun-hiottuja-ajatuksia. Käytännön asioista nappasin mukaan, minkälaisella syklillä ja mihin kellonaikaan oma julkaisu kannattaa tehdä. Itselleni kirjoittaminen on luonteva ja helppo tapa ilmaista ajatuksiani. Tein itselleni julkaisusuunnitelman LinkedIniä varten sekä listan aiheista, jotka itseäni puhuttelevat. Näin ollen, sain helposti ja nopeasti luotua itselleni kevyen suunnitelman, mitä tavoitella social sellingin keinoin.

Ehkei se olekaan pelkkää huutelua ja hälyä.

Kirjoittanut: Roope Rajala, Senior Account Manager, Partner

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

Assistant Chemist, full-time, Maston Oy, Veikkola

Tekniikka / Espoo

Lue lisää ja hae
Company logo

Invoice Assistant, part-time, Panalpina Finland, Vantaa

Taloushallinto / Vantaa

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakaspalvelija, osa-aikainen, Power Finland Oy, Tampere

Vähittäismyynti / Tampere

POWER International is a leading home electronics retailer in the Nordic region, with a nation-wide store network and online shops in Norway, Denmark, Sweden and Finland. The retailer covers POWER Norway, POWER Denmark, POWER Finland, POWER Sweden, Expert Finland, Expert Denmark and Punkt1 Denmark. Our goal is to offer our customers the widest assortment of well-known brand products, to the lowest price on the market. Our price online is the same as in the stores. To keep our stores up-to-date with the competition online - we use electronic price tags, making sure our customers always get the best price. https://www.power.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Front End -kooditaikuri, kokoaikainen, Taikala Oy

IT / telekommunikaatio / internet / Espoo

Taikala tuo helpotusta ja hallittavuutta yritysten ja yhteisöjen toimintaan web-sovelluksilla ja palveluilla. He ovat luova, osaava, tuottava ja vikkelä toimija, jonka kanssa on mutkatonta toimia.

Lue lisää ja hae
Company logo

Pankkilakimies ja päivittäispalveluiden esimies, kokoaikainen, Tornion Osuuspankki, Tornio

Konsultointi / Tornio

OP Tornio on omistaja-asiakkaidensa oma pankki, voimakkaasti kehittyvä pankki. Saman katon alta tarjotaan asiakkaille kaikkia nykyaikaisen finanssipalveluyrityksen tuotteita perinteisistä pankkipalveluista vakuutuksiin ja asiantuntijapalveluihin.  Myös lakipalvelut ja omat kiinteistövälitys- ja isännöintipalvelut ovat osa palvelutarjontaa. Pankissa työskentelee 25 pankki- ja vakuutusalan ammattilaista. OP Tornio kuuluu OP Ryhmään, jonka kautta käytettävissä on suuren ryhmän asiantuntemus, valtakunnallinen verkko ja kansainväliset yhteydet. Tutustu asiakkaaseen tarkemmin: https://www.op.fi/web/op-tornio/pankin-esittely

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen myyjä, kokoaikainen, Mincon Nordic Oy, Lempäälä

Myynti ja markkinointi / Lempäälä

Mincon Group PLC is an engineering company that specialises in developing, manufacturing, and servicing hard-rock drilling tools for a variety of applications. Originally founded in 1977 in Shannon, Ireland, it now has a worldwide presence with offices in 15 countries across five continents. Mincon also has state-of-the-art manufacturing facilities throughout the world, each strategically located to meet regional demand. This includes production and prototype factories at its headquarters in Ireland, as well as facilities in Australia, Sweden, South Africa, Canada, and the US. Mincon also has a UK facility dedicated to design and manufacturing for its high-precision carbide components. Through this global support network, a complete range of world-class rock-drilling consumables, and using customer feedback to inform continuous innovation of its products, Mincon has earned a reputation as The Driller’s Choice. Lisätietoja: https://www.mincon.com/

Lue lisää ja hae
Company logo

Konsultoinnin trainee-ohjelma

Konsultointi / Espoo

Basware is the global leader in providing networked purchase-to-pay solutions and innovative financing services. Basware’s commerce and financing network connects businesses in over 100 countries and territories around the globe. As the largest open business network in the world, Basware provides scale and reach for organizations of all sizes, enabling them to grow their business and unlock value across their operations by simplifying and streamlining financial processes. Small and large companies around the world achieve significant cost savings, more flexible payment terms, greater efficiencies and closer relationships with their suppliers. Find out more at www.basware.com.

Lue lisää ja hae
Company logo

Tekninen myyntikoordinaattori, osa-aikainen, Orbion Consulting Oy, Vantaa

Myynti ja markkinointi / Vantaa

Orbion Consulting on ammattimainen kumppani teknisten suunnittelu- ja konsultointipalveluiden toimittaja, joka auttaa asiakkaitaan menestymään yhä verkottuneemmassa maailmassa. Yritys tuottaa mobiili-, tietoliikenne- ja valokuituverkkoihin sekä rakennusten sisäverkkoihin liittyviä konsultointi, suunnittelu ja rakennuttamispalveluita. Orbion Consultingin asiakkaita ovat verkko-operaattorit, verkkojen palveluita käyttävät organisaatiot ja yritykset sekä kiinteistö- ja rakennusyhtiöt. Lue lisää täältä: https://www.orbionconsulting.fi/

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
B2B uutiskirje
Työnhakijat