CASE ELECTROLUX

Asiakkaamme Electrolux on 1919 perustettu ruotsalainen kodinkoneita valmistava yritys, joka on maailman suurimpia yrityksiä alallaan. Electrolux myy vuosittain yli 40 miljoonaa tuotetta jopa 150 maahan. Tämän kevään aikana olemme iloksemme päässeet tekemään yhteistyötä Electroluxin kanssa, mielenkiintoisen projektin merkeissä.

Electroluxilla tehtiin viime syksynä päätös asiakaspalvelun uudistamisesta, jotta asiakkaille voidaan tarjota yhä parempaa palvelua. Tätä varten Electrolux halusi perustaa kokonaan uuden tiimin, joka koostuu nuorista asiakaspalveluhenkisistä osaajista.

Yhteistyössä Electroluxin kanssa lähdimme pää pystyssä kunnianhimoiseen tavoitteeseen, eli etsimään 11 nuorta osaajaa uuteen Consumer Engagement tiimiin, nopealla aikataululla. Consumer Engagement Operations Lead Susanna on yhdessä kokoamamme upean tiimin esimies. Me haastattelimme nyt Susannaa hänen kokemuksistaan yhteistyöstämme ja nuorten osaajien kanssa työskentelystä.

Asiakaspalvelu uudelle tasolle

Susanna on työskennellyt nyt viisi vuotta Electroluxilla ja aloittanut kuluttajaneuvonnassa. Electroluxin asiakastuki on jaettu kuluttaja – ja verkkokauppapuoleen, joista Susanna vastaa. Ennen kuluttaja oli mahdollisissa ongelmatilanteissa suoraan yhteydessä huoltoliikkeisiin, mutta Electrolux halusi muuttaa prosessia siten, että asiakas on aina ensin kontaktissa Electroluxin oman asiakastuen kanssa. Näin voidaan varmistaa palvelun laatu ja tarjota yhä parempaa palvelua asiakkaille. Consumer Engagement -tiimi saa kuukausittain noin 5000 puhelua, 2500 tukipyyntöä sähköpostitse sekä vastaa myös chattiin ja sosiaalisen median kautta tuleviin yhteydenottoihin. Työ on siis hektistä ja tiimin osaajilta vaaditaan erinomaisia asiakaspalvelutaitoja ja paineensietokykyä.

Huolellinen palveluntarjoajien kartoitus

Electroluxin HR-osasto kartoitti alussa erilaiset palveluntarjoajat huolellisesti. Studentwork nousi valinnan kohteeksi ja näin alkoi tiivis yhteistyö tulevan tiimin vetäjän, Susannan kanssa. ”Näin ison tiimin rekrytointi kerralla oli meille uutta ja koimme, että prosessi vie liian ison palan aikaa, jos sitä lähdetään työstämään omin avuin. Tiimi haluttiin myös kasaan mahdollisimman nopeasti, jotta asiakaspalvelun laatua päästään kehittämään entisestään.”

Susannan mukaan myös profiili, jolla tiimiin jäseniä lähdettiin hakemaan, oli hyvin tarkasti määritelty ja ulkoinen apu oli tarpeen, jotta tiimi saadaan varmasti kasattua oikeista tekijöistä.  

Prosessi nopeasti maaliin ja parhaat tekijät hommiin

Susanna kertoo, että he ovat olleet erityisen tyytyväisiä siihen, miten hyviä kandidaatteja tiimiin löydettiin. Electroluxille valittiin 11 osaajaa osaksi uutta tiimiä. ”Näin isoa tiimiä rekrytoidessa tiimin dynamiikka ja henkilökemiat vaikuttavat rekrytoinnissa paljon. Studentwork otti tämän huomioon ja meille esiteltiin hakijat, joiden kohdalla tätä oli selvästi mietitty.”

Hakuprosessin aikana vastaukset kaikkiin kysymyksiin saatiin hyvin nopeasti. ”Studentworkin reagointiaika meidän kysymyksiin ja kaikkiin toiveisiin oli nopeaa.” Prosessi oli nopeatempoinen ja Susanna kertoo, että he yllättyivät itse siitä, miten tehokkaasti ja lyhyessä ajassa tiimi saatiin koottua Studentworkin avulla. ”Meillä ei ollut aiempaa kokemusta henkilöstövuokrauksesta tai rekrytoinnin ulkoistamisesta tässä laajuudessa, joten prosessin keston arviointi oli haastavaa. Rekrytointiprosessi hoidettiin todella nopeasti ja varmasti nopeammin kuin olisimme itse voineet sen hoitaa.”

Susanna mainitsee myös, että usein entry levelin positioihin ei käytetä persoonallisuustestauksia, mutta näin isoa tiimiä rakentaessa ne tulivat todella hyvään käyttöön. ”Studentworkin tarjoamat Onboarding -ja tiimiraportit ovat auttaneet meitä pääsemään tehokkaasti vauhtiin uusien osaajiemme kanssa ja helpottaneet alun perehdytysvaihetta.”

Ajansäästö ja helppous ratkaisevat

Kysyimme Susannalta, miksi hänen mielestään henkilöstövuokraus on yrityksille fiksu valinta: ”Ehdottomasti ajansäästö, nopeasti hoidettu rekrytointiprosessi ja helppous.”, Susanna sanoo. Kun rekrytointi on ulkoistettu meille Studentworkilla, asiakas pidetään jatkuvasti ajan tasalla prosessin etenemisestä, mutta joutuu itse olemaan osa prosessia vasta lopullisessa valinnassa, tai tilanteen mukaan viimeisissä haastatteluissa. ”Me koimme, että Studentworkin rekrytoijilla oli paras ja ajantasainen tieto, mistä oikeat hakijat löytyvät ja minkälaista osaamista hakemaamme positioon todella tarvitaan.”

Mieti tarkkaan hakemasi profiili

”Mieti hakemasi profiili mahdollisimman tarkkaan etukäteen, jotta se voidaan esittää mahdollisimman selkeästi palveluntarjoajalle. Näin kumppanille annetaan parhaat mahdolliset eväät päästä alkuun ja prosessi lähtee heti käyntiin.”, Susanna vinkkaa muille henkilöstövuokrausta tai rekrytoinnin ulkoistamista harkitseville yrityksille.

Asenne ratkaisee

Electroluxin kaikilla nuorilla osaajilla on asenne kohdillaan ja valtava palo uuden oppimiseen. Susannan mielestä nuoret osaajat ovat loistava match asiakaspalvelutiimin vahvistuksiksi, koska asiakaspalvelutyö, etenkin puhelimitse, vaatii tietynlaista asennetta ja paineensietokykyä. Electroluxille haettiin ensisijaisesti tyyppejä, joilla on myös kasvupotentiaalia edetä yrityksen sisällä.

Uravinkit nuorille osaajille

Lopuksi kysyimme vielä Susannalta, mitä hän antaisi uravinkiksi nuorelle osaajalle. ”Hoida oma työsi aina mahdollisimman laadukkaasti, vaikka kyseinen työ ei olisi unelmaduunisi. Ovet avautuvat henkilöille, jotka hoitavat työnsä kunnialla maaliin ja siten voi löytyä myös oma urasuunta.” – Susanna Virtakangas, Electrolux.

 

Julkaistu: 5.7.2019. Kirjoittaja: Emmi Taittonen, Marketing Coordinator

Avoimia työpaikkojamme

Company logo

IT-tukihenkilö, kokoaikainen, Infocare Oy, Vantaa

IT / telekommunikaatio / internet / VANTAA

InfoCare Group on Pohjoismaiden suurin itsenäinen laite- ja merkkiriippumaton tietotekniikan palveluntarjoaja. Vahvan osaamisen ja palveluiden skaalautuvuuden ansiosta asiakkaitamme ovat yhtä sujuvasti tuhansien työntekijöiden organisaatiot, kuin pienemmätkin yritykset. Laajan kumppaniverkostomme avulla voimme tarjota palveluitamme myös maailmanlaajuisesti. Meillä on yli 160 huoltopistettä, 1100 työntekijää Suomessa, Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Teemme yritysasiakkaillemme yli 3000 palvelutoimitusta päivittäin. Tavoitteenamme on tarjota tehokkain palveluratkaisu ja ratkaista teknologisia haasteita ammattimaisesti.

Lue lisää ja hae
Company logo

Native level speaker of Brazilian Portuguese, Symbio

Hallinto / Espoo

Lue lisää ja hae
Company logo

Myyntikoordinaattori, kokoaikainen, Finn-ID, Vantaa

Myynti ja markkinointi / Vantaa

Tarjoamme asiakkaillemme työnohjaukseen ja logistiikkaan ratkaisuja, joilla lisätään läpinäkyvyyttä, luotettavuutta ja tuottavuutta. Erityisen iloisia olemme siitä, että uudet työtavat ja -menetelmät helpottavat konkreettisesti asiakkaidemme arkea ja tuovat iloa joka päiväiseen tekemiseen. Olemme onnellisia ja ylpeitä siitä, että saamme rakentaa Suomeen entistä parempia työpaikkoja - yhdessä asiakasyritystemme kanssa.

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakaspalvelukoordinaattori, osa-aikainen, Saint-Gobain

Rakennus / rakentaminen / mekaniikka / Helsinki

Saint-Gobain on maailman markkinajohtaja asuin- ja teollisuusrakentamisen alalla. He suunnittelevat, valmistavat ja toimittavat suorituskykyisiä rakennusmateriaaleja sekä kehittävät innovatiivisia ratkaisuja kasvun, energiatehokkuuden ja ympäristönsuojelun haasteisiin. Saint-Gobain tarjoaa monipuolisia ura- ja kehittymismahdollisuuksia – tule mukaan rakentamaan yhdessä tulevaisuutta! Tutustu Saint-Gobainiin tarkemmin: https://www.saint-gobain.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Asiakaspalvelukoordinaattori, kokoaikainen, Saint-Gobain

Rakennus / rakentaminen / mekaniikka / Helsinki

Saint-Gobain on maailman markkinajohtaja asuin- ja teollisuusrakentamisen alalla. He suunnittelevat, valmistavat ja toimittavat suorituskykyisiä rakennusmateriaaleja sekä kehittävät innovatiivisia ratkaisuja kasvun, energiatehokkuuden ja ympäristönsuojelun haasteisiin. Saint-Gobain tarjoaa monipuolisia ura- ja kehittymismahdollisuuksia – tule mukaan rakentamaan yhdessä tulevaisuutta! Tutustu Saint-Gobainiin tarkemmin: https://www.saint-gobain.fi/

Lue lisää ja hae
Company logo

Työnjohtaja, kokoaikainen, Asennusliike Lahtinen Oy, Tampere

Muu / Tampere

Asennusliike Lahtinen Oy on polttonesteen jakeluasemarakentamiseen erikoistunut yritys. Toimipisteemme sijaitsee Tampereella, josta suuntaamme työmaillemme eri puolille Suomea. Asiakkaitamme ovat kaikki Suomessa toimivat öljy-yhtiöt, yksityiset kauppiaat, puolustusvoimat sekä muuta alan toimijat. Asennusliike Lahtinen Oy on alan johtava yritys, joka kehittää tuotteitaan ja toimintatapojaan palvelemaan asiakasyrityksiään yhä paremmin ja tehokkaammin. Yrityksen toiminta-ajatuksena on ”avaimet käteen” toimitus, jolloin koko urakka ja toimitus on tilattavassa niin sanotusti yhden luukun periaatteella aina suunnittelusta valomainosten asentamiseen asti. Lisätietoja: https://www.al-lahtinen.com/

Lue lisää ja hae
Company logo

Laskentainsinööri, kokoaikainen, Pohjola Rakennus Oy Suomi, Tampere

Muu / Tampere

Lue lisää ja hae
Company logo

Laskentainsinööri, kokoaikainen, Pohjola Rakennus Oy Suomi, Helsinki

Muu / Helsinki

Lue lisää ja hae
Näytä kaikki työpaikat

Laita meille viesti!

Odotamme jo kuulevamme sinusta.

TILAA STUDENTWORKIN UUTISKIRJE

Työnhaussa? Tilaa Nuoret osaajat -uutiskirjeemme ja saat vinkkejä ja artikkeleita, jotka ovat hyödyksi työnhaussa. Lisäksi saat avoimet työpaikkamme suoraan sähköpostiisi! Työnantaja? Pysy ajan tasalla uusimmista rekrytoinnin ja henkilöstönvuokrauksen tuulista tilaamalla B2B-uutiskirjeemme.

Nimi:*
Sähköposti:*
Valitse, kumman uutiskirjeen haluat tilata:*
Työnhakijat
Yritykset